Bedrijfsleven omarmt iPad: gadget behoort al tot vaste uitrusting

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal meldt dat de iPad uitermate populair is in het bedrijfsleven.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

iPad in het bedrijfslevenBijna vier maand is de iPad inmiddels verkrijgbaar en tot juni werden volgens de laatste officiële cijfers meer dan drie miljoen exemplaren verkocht. Ook bedrijven zijn positief over het apparaat en zijn meer dan ooit tevoren bereid om de ‘magische creatie’ van Apple in de werkomgeving in te zetten, zo meldt Wall Street Journal (WSJ). Het fabeltje dat de iPad alleen geschikt is om content te consumeren gaat al lang niet meer op: ook wie productief wil zijn kan prima met de iPad uit de voeten.


Bedrijven die eerder de iPhone verbanden uit de werkomgeving, omarmen nu de iPad maar al te graag. Een belangrijke reden hiervoor is volgens WSJ-journalist Ben Worthen de volwassenheid van het besturingssysteem waarop de iPad draait. Het apparaat draait weliswaar bijna dezelfde software als de iPhone, maar dat is tegelijkertijd ook weer een groot voordeel. Als je met een iPhone om kan gaan, kun je dat ook met een iPad. Bovendien heeft Apple in de loop der jaren veel functionaliteit toegevoegd waar bedrijven blij mee zijn, zoals encryptie, betere beheermogelijkheden enzovoorts.

Zo ook advocatenkantoor Sonnenschein Nath & Rosenthal LLP uit Chicago, dat de iPhone meteen in de ban deed toen het toestel werd gelanceerd, maar voorafgaand aan de lancering van de iPad meteen tien exemplaren bestelde. “We verzekerden ons ervan dat we zoveel mogelijk over de apparaten wisten”, vertelt Michael Barnas, hoofd applicatiediensten binnen het bedrijf. Inmiddels bezitten meer dan vijftig advocaten een iPad met toegang tot het intranet en overweegt het bedrijf zelfs om op z’n vroegst volgend jaar de laptop helemaal te vervangen door de iPad.

In juli zei Apple’s Chief Operating Officer Tim Cook dat de helft van alle Fortune 100-bedrijven iPads aan het testen was of al iPads had verstrekt aan werknemers. Het is dan ook niet verrassend dat meer dan vijfhonderd van de ruim 11.000 beschikbare applicaties voor de iPad in de business-categorie valt. “Iedereen in de IT stapt in”, aldus Ted Schadler, analist bij Forrester Research. “In plaats van te wachten tot mensen gaan klagen, schaffen ze er nu alvast een paar aan om te kijken wat er mogelijk is.”

Op financieel gebied heeft de iPad een streepje voor op traditionele laptops. Met catalogusprijzen van €499 tot €799 is de iPad goedkoper dan een laptop. Bovendien gaat de accu van de iPad langer mee dan die van een laptop. Voor bepaalde activiteiten is een tablet tevens handiger. Bijvoorbeeld wanneer werknemers staand werken of demonstraties geven. Een interessant voorbeeld hiervan is Mercedes-Benz Financial, dat leningen en leases voor Daimler AG verschaft. Het heeft enkele dealers voorzien van een iPad met een zelfontwikkelde app. Het doel is om de financiële afhandeling van de aankoop van een auto al te starten zodra de klant naast een auto staat.

Een andere bedrijfstak die blij is met de iPad, is de gezondheidszorg. Kaiser Permanente, een Amerikaanse organisatie voor gezondheidszorg, heeft sinds de aankondiging van de iPad getest met het apparaat en voorziet interessante oplossingen voor deze sector. Zo zou het apparaat uitermate geschikt zijn voor het weergeven van medische afbeeldingen, zoals X-Rays en CT-scans, evenals toegang tot medische dossiers. Sean Chai, senior IT manager bij Kaiser Permanente, is geïmponeerd door het apparaat. “Apple heeft het niet ontworpen voor de gezondheidszorg”, zei Chai. “Maar de grootte is geweldig.”

Ook in eigen land tonen bedrijven interesse. One More Thing meldde onlangs dat kabelbedrijf en internetprovider Ziggo enkele van haar monteurs met een iPad op pad gaat sturen in plaats van de traditionele PDA en laptop. Ziggo onderzoekt of deze apparaten op termijn volledig door de iPad vervangen kunnen worden. Als er één schaap over de dam is volgen er meer…

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.