Belgen willen niet betalen voor apps, maar willen ook geen reclame

Belgische smartphonegebruikers willen niet betalen voor apps en willen ook geen reclame. Bovendien verliezen ze snel interesse. Mobiel betalen zien de Vlamingen echter wel zitten.

app-moneyEen iPhone kost een paar honderd euro, maar een app moet gratis zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend Belgen, uitgevoerd in opdracht van appontwikkelaar Tapptic. Slechts 22,1 procent van de ondervraagde Belgen wil betalen voor een app. Maar de meeste gebruikers willen ook geen reclame in apps zien, waardoor de vraag zich opdringt welk verdienmodel de gebruikers dan wél acceptabel vinden. Iemand zal de ontwikkelkosten van de app toch moeten betalen. Helaas hebben de onderzoekers daar niet naar doorgevraagd.


Wel ontdekten ze dat 75% van de gebruikers opdringerige reclames, pushberichten en locatiegebaseerde meldingen weigert. Misschien wordt de uitkomst van het onderzoek wel sterk beïnvloed door het type toestellen dat mensen hebben. 24,1 procent van de deelnemers heeft een iPhone en maar liefst 52,4 procent heeft een Android-toestel. Op het Android-platform zijn gebruikers vaak gewend dat alle apps gratis zijn, ook vanwege de slechtere betaalmogelijkheden.

De Belg komt uit het onderzoek naar voren als een smartphonegebruiker die eigenlijk maar weinig met z’n telefoon doet. Zestig procent van de ondervraagde Belgen heeft maar 15 apps geïnstalleerd. Er is een kleine groep van zeven procent, die helemaal geen apps installeert. En dan blijkt ook nog dat 90% van de geïnstalleerde apps binnen een periode van 90 dagen weer wordt verwijderd. Kommer en kwel dus, voor de Belgische appmakers. Maar er is tenminste nog één lichtpuntje: 53,3% van de Vlamingen staat postitief ten opzichte van betalen met de smartphone. Bij de Walen is dat maar 41,1%.

Reacties: 34 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.