‘Belgische Apple Premium Reseller Switch in financiële problemen’

De grote Belgische Apple Premium Reseller Switch staat volgens bronnen onder curatele. Een reorganisatie van het bedrijf moet een faillissement voorkomen.
Benjamin Kuijten -

Naast de Apple Stores zijn er in Nederland en België ook diverse Apple Premium Resellers. In Nederland is Amac een bekende naam en in België is dat Switch. Het bedrijf heeft 28 winkels, maar verkeert nu in slecht weer. Het bedrijf heeft surseance van betaling aangevraagd.

‘Belgische APR Switch in financiële moeilijkheden’

Uit interne stukken blijkt dat medewerkers van de winkel te horen gekregen hebben dat IT Pro NV (het moederbedrijf van Switch) zijn schuldeisers niet meer kan betalen. Het aanvragen van een surseance van betaling is vaak een eerste stap naar faillissement, maar dat is lang niet altijd het geval. Door een reorganisatie of een overname kan het vaak alsnog goed aflopen. In het handelsregister is nog geen verwijzing naar de surseance te vinden.

Volgens de laatste jaarrekeningen is de schuld bij Switch de afgelopen jaren sterk opgelopen. In 2017 zou het bedrijf een schuld hebben van 31 miljoen, waardoor schuldeisers niet meer betaald zouden kunnen worden. De jaarrekening van 2018 is nog niet beschikbaar, waardoor er nog wat onduidelijkheid is over hoe het bedrijf er nu echt voor staat.

Winkels blijven nog open
Momenteel zijn de winkels nog gewoon open, waardoor voorlopig ook de garantie nog gewoon doorloopt. Bij een overname is dat altijd nog maar de vraag hoe het zit met garanties op eerder gekochte producten. Na de overname van de Nederlandse winkel Swoop, bleek ook dat de garanties zijn komen te vervallen omdat de nieuwe eigenaar dit niet over wilde nemen. Het is dus te hopen dat Switch het redt, want bij een grote reorganisatie blijft de garantie wel gewoon behouden.

Bekijk ook

Amac in Utrecht The Wall.

Apple Premium Reseller: wat is een APR en wat is het verschil met Apple Store?

Alles over Apple Premium Resellers: wat is een APR en wat is het verschil met Apple Autorized Resellers, Apple Stores en de Apple Shops die je bij grote elektronicawinkels vindt? We leggen uit welke APR’s er zijn in Nederland en België en aan welke richtlijnen ze moeten voldoen.

Reacties: 10 reacties

  1. Met de lage marges van apple moeten de winkeliers massaal aan bijverkoop doen. Dit gaat alleen met goede verkopers….en die zijn duur.
    Het goedkope personeel is niet instaat apple te verkopen laat staan enige marge verhogende bijverkoop.

  2. Visuele winkels, so 2010 . Passé.

  3. Nooit geen goede ervaringen gehad met Switch, personeel kent hun materie nauwelijks, onvriendelijk, enz…

  4. A-MAC volgende?

  5. Origineel geplaatst door Guy
    Nooit geen goede ervaringen gehad met Switch, personeel kent hun materie nauwelijks, onvriendelijk, enz…

    idd. En als er iets gemaakt moet worden ben je je toestel 10 dagen kwijt. Apple Store diezelfde dag nog gerepareerd.

  6. Ook geen enkele goede ervaring mee gehad.
    Verschillende malen door Apple zelf naar Switch doorverwezen voor een reparatie maar als ik dan belde naar Switch wilden ze me daar niet helpen of enkel na betaling.
    (Terwijl Apple Supervisor zei dat dit sowieso gratis hersteld werd. )

    Laatste tijd kocht ik alles gewoon via Apple-site of als ik het direct wou hebben kocht ik het nog liever in de plaatselijke Mediamarkt.
    Daar kreeg ik zelf nog betere service.

  7. Hier ook geen goede ervaringen mee gehad, en ze blijven dezelfde prijzen handhaven zoals op de Apple site waardoor je in gelijk welke andere winkel goedkoper uit bent

    Ook bij reparaties/garantiegevallen ben je je apparaat veel te lang kwijt, bij MM of Coolblue e.d. doen ze lang niet zo moeilijk.

  8. Origineel geplaatst door Biscuit
    Visuele winkels, so 2010 . Passé.

    ben wel benieuwd welke winkels niet visueel zijn.

  9. Heb het altijd jammer gevonden dat Easy-M er niet meer was. Destijds vond ik het niet fijn dat er weer een keten werd overgenomen. Daarna ook altijd goed geholpen geweest aan de vaart in Leuven.

  10. Origineel geplaatst door Jeroen
    Ook geen enkele goede ervaring mee gehad.
    Verschillende malen door Apple zelf naar Switch doorverwezen voor een reparatie maar als ik dan belde naar Switch wilden ze me daar niet helpen of enkel na betaling.
    (Terwijl Apple Supervisor zei dat dit sowieso gratis hersteld werd. )
    Laatste tijd kocht ik alles gewoon via Apple-site of als ik het direct wou hebben kocht ik het nog liever in de plaatselijke Mediamarkt.
    Daar kreeg ik zelf nog betere service.

    Ik heb net hetzelfde meegemaakt! Switch St Martens Latem, mij zien ze daar nooit meer!