Een Belgische onderzoeksrechter verzocht providers Belgacom en Telenet om de websites van Apple te blokkeren. Apple zou zich volgens de rechter niet houden aan de Belgische garantiewetten. Door een blokkade zouden Belgische consumenten niet langer via deze weg Apple-producten kunnen kopen. Dit schrijft De Standaard op basis van bronnen. De rechter kwam later terug op zijn verzoek, omdat diensten zoals iTunes door een blokkade ook niet meer zouden werken.
Aanleiding voor het verzoek van de onderzoeksrechter is een zaak vorig jaar aangespannen door de federale overheidsdienst Economie. Deze partij denkt dat Apple consumenten misleidt over de garantievoorwaarden in België. In de garantiewetten staat dat elke Belgische consument recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Volgens de overheidsdienst belooft Apple echter maar één jaar garantie.
Sinds juni 2013 biedt Apple in België twee jaar garantie. Dat leek echter niet direct invloed te hebben op het gemaakte verzoek: deze werd pas afgelopen week door de onderzoeksrechter ingetrokken omdat iTunes onder een blokkade niet werkt.
Apple ligt in België onder vuur. Naast een onderzoek naar garantievoorwaarden zijn ook providers boos, omdat operator Mobistar zou worden voorgetrokken. De iPhone kon in eerste instantie alleen op het 4G-netwerk van Mobistar. Eind januari werd daarom een wetsvoorstel goedgekeurd, dat Apple verplicht 4G op iPhones bij alle netwerken mogelijk te maken.
De strijd rond Apple’s garantievoorwaarden vindt niet alleen in België plaats. De Nederlandse consumentenbond maakte eerder ook bezwaar en Apple maakte meermaals aanpassingen in de Nederlandse voorwaarden. Ook in andere landen zouden Apple’s garantievoorwaarden niet in lijn zijn. Op een webpagina heeft Apple inmiddels verduidelijkt dat klanten één jaar AppleCare hebben, waarna ze terugvallen op de wettelijke garantie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties