Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 10 reacties
Flieps
Al met al wordt het voor de consument niet duidelijker. Er is namelijk ook nog een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Laatst was mijn MacBook kapot en toen vertelde de medewerker in de Apple store mij dat de reparatiekosten nog binnen de garantie van 90 dagen vielen….Hoezo 90 dagen? Dus als je MacBook na anderhalf jaar kapot gaat heb je recht op garantie, maar zal je eerst een discussie hebben met Apple waarop jij ze moet wijzen op het NL consumentenrecht. Daar sta je dan met je kapotte MacBook bij de Genius bar. De medewerker zal je pas verder helpen na aandringen en ben je je MacBook 12 werkdagen kwijt (want de mensen met Applecare gaan voor).
LongJong
Mijn producten koop ik liever in de Apple storen omdat bij een defect je gelijk een nieuw of vervangend product meekrijgt. Bij bijvoorbeeld de media markt moet je er minimaal 2-3 weken op wachten.
Uiteindelijk krijg je wel 2 jaar garantie bij aankoop en is de Apple care overbodig. Natuurlijk gaan ze hier niet mee te koop lopen.
In Nederland zit de wet geloof ik in elkaar dat je garantie hebt op een product zolang je er redelijkerwijs vanuit kunt gaan dat het een X aantal jaar werkt. Apple ziet dat als twee jaar. Het is een beetje een kromme zin maar volgens mij is de strekking wel duidelijk 😉
Als aanvulling:
Volgens de wet heb je dus recht op een deugdelijk product. Een garantietermijn betekent dat het aangekocht product gegarandeerd die periode moet werken en anders de kosten van een defect voor de verkoper/fabrikant zijn.
Buiten de garantieperiode heb je nog steeds recht op reparatie of vervanging. Dit hangt van verschillende factoren af waaronder prijs. Bij Apple ligt de prijs vrij hoog ten opzichte van je kunt daarom pleiten dat door de hoge prijs de kwaliteit ook hoger zou moeten zijn en daarom recht hebt op meer dan 2 jaar garantie. Uit eerdere discussies is namelijk gebleken dat een laptop ongeveer een levensduur heeft van 5 jaar en dat je er dus vanuit mag gaan dat ook na 3 tot 4 jaar na aankoop de verkoper of fabrikant je af kan wimpelen. Echter moet je buiten de garantietermijn zelf aantonen dat het niet door de gebruiker zelf komt maar echt een defect aan het product is.
Opunium
Toen mijn iPhone 4s na een jaar en 9 maanden stuk heb ik zonder zelf te moeten aandingen ook zo een nieuwe meegekregen. De Apple Store medewerkers weten zelf natuurlijk ook gewoon dat ze zich aan de wet moeten houden, Apple of niet. Ze hebben ook geen zin in problemen, want feitelijk kan je ze dan aanklagen.
frank
Waar Apple vroeger vrij strikt was met het hanteren van 1 jaar is Apple nu in Nederland vrij coulant. Meestal helpen ze je zonder zeuren binnen 2 jaar garantie, en als je hun erop wijst dat je in Nederland gewoon 2 jaar garantie hoort te krijgen werken ze vaak ook mee. Apple heeft dit zeker in Nederland flink verbeterd de afgelopen jaren.
LongJong
@Opunium: Feitelijk moet je na 90 dagen zelf aantonen dat het product kapot is gegaan buiten jouw toedoen. Als ze je iPhone open schroeven zien ze altijd wel een stickertje met water zitten.
Als ze dit bij iedereen zouden doen zou Apple’s reputatie gigantisch kelderen.
Roberto FM
Wettelijk heb je twee jaar garantie van je leverancier, niet de fabrikant. Het eerste jaar is Apple garantie, het tweede jaar is de verantwoording van de leverancier. Is Apple de leverancier (Apple Store of online) dan heb je zonder problemen twee jaar garantie bij Apple.
Een reden temeer om in de Apple Store te kopen.
Kars29
Dixons geeft vaak 3 jr garantie
(en handelt evt. gezanik met Apple af)
Het rare is dat Apple in België geen winkel heeft, de website is het enige waar je als Belg rechtstreeks bij Apple kan kopen. Alles wat je koopt verloopt dus via een andere partij die weer garant moet staan voor de garantie in België, in Nederland is het trouwens zo dat een fabrikant GEEN garantie hoeft te verlenen.
In de Europese wet staat een garantieperiode van 2 jaar dit geldt als minimum maar ieder lidstaat mag hier hun eigen interpretatie aan geven, in Nederland is er het recht op een deugdelijk product voor de economische levensduur van het apparaat.
Wij (Nederlanders) kunnen na de 2 jaar ook nog garantie claimen, dan is het aan de verkopende partij (dus niet de fabrikant) de taak om samen met de klant tot een zo goed mogelijke oplossing te komen. Dit kan of een vervanging van het apparaat zijn of een coulanceregeling, overigens is een leenapparaat geen recht.
In de garantiebepaling bij Apple in België staat ook duidelijk 2 jaar wettelijke garantie.
Ook staat het volgende te lezen:
“garantie”: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;
Dus de garantie geldt net als in Nederland alleen tussen de klant en verkopende partij, Apple is hier pas een partij in als een product via de site is gekocht. Dan pas zijn zij de partij waarbij een verbintenis meer aangegaan is, ook net als in Nederland.
Het is allemaal zo simpel 😉
kay vital
De batterij van mijn iPhone lijkt niet goed meer te werken (uitvallen op 40% als je een foto neemt, weergeven dat er nog maar 5% lading is en van zodra je de stroomstekker insteekt naar 45% gaan,…).
Als ik echter mijn serienummer op de Apple website ingeef, zegt deze dat de garantie van 1 jaar vervallen is, terwijl mijn iPhone anderhalf jaar oud is en aangekocht werd in de online Apple Store.
Hoe pak ik dit aan?
Rik
Het is toch ongehoord dat dit maar blijft doorlopen. Wanneer neemt Apple nu eens eindelijk de VOLLE verantwoordelijkheid naar hun klanten toe? Gewoon garantie geven volgens de wet, en er niet steeds proberen onderuit te komen. Het kan er echt wel vanaf die paar centen met een winst van 30 miljard dollar. Kom op zeg, shame on you !
Al met al wordt het voor de consument niet duidelijker. Er is namelijk ook nog een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Laatst was mijn MacBook kapot en toen vertelde de medewerker in de Apple store mij dat de reparatiekosten nog binnen de garantie van 90 dagen vielen….Hoezo 90 dagen? Dus als je MacBook na anderhalf jaar kapot gaat heb je recht op garantie, maar zal je eerst een discussie hebben met Apple waarop jij ze moet wijzen op het NL consumentenrecht. Daar sta je dan met je kapotte MacBook bij de Genius bar. De medewerker zal je pas verder helpen na aandringen en ben je je MacBook 12 werkdagen kwijt (want de mensen met Applecare gaan voor).
Mijn producten koop ik liever in de Apple storen omdat bij een defect je gelijk een nieuw of vervangend product meekrijgt. Bij bijvoorbeeld de media markt moet je er minimaal 2-3 weken op wachten.
Uiteindelijk krijg je wel 2 jaar garantie bij aankoop en is de Apple care overbodig. Natuurlijk gaan ze hier niet mee te koop lopen.
In Nederland zit de wet geloof ik in elkaar dat je garantie hebt op een product zolang je er redelijkerwijs vanuit kunt gaan dat het een X aantal jaar werkt. Apple ziet dat als twee jaar. Het is een beetje een kromme zin maar volgens mij is de strekking wel duidelijk 😉
Als aanvulling:
Volgens de wet heb je dus recht op een deugdelijk product. Een garantietermijn betekent dat het aangekocht product gegarandeerd die periode moet werken en anders de kosten van een defect voor de verkoper/fabrikant zijn.
Buiten de garantieperiode heb je nog steeds recht op reparatie of vervanging. Dit hangt van verschillende factoren af waaronder prijs. Bij Apple ligt de prijs vrij hoog ten opzichte van je kunt daarom pleiten dat door de hoge prijs de kwaliteit ook hoger zou moeten zijn en daarom recht hebt op meer dan 2 jaar garantie. Uit eerdere discussies is namelijk gebleken dat een laptop ongeveer een levensduur heeft van 5 jaar en dat je er dus vanuit mag gaan dat ook na 3 tot 4 jaar na aankoop de verkoper of fabrikant je af kan wimpelen. Echter moet je buiten de garantietermijn zelf aantonen dat het niet door de gebruiker zelf komt maar echt een defect aan het product is.
Toen mijn iPhone 4s na een jaar en 9 maanden stuk heb ik zonder zelf te moeten aandingen ook zo een nieuwe meegekregen. De Apple Store medewerkers weten zelf natuurlijk ook gewoon dat ze zich aan de wet moeten houden, Apple of niet. Ze hebben ook geen zin in problemen, want feitelijk kan je ze dan aanklagen.
Waar Apple vroeger vrij strikt was met het hanteren van 1 jaar is Apple nu in Nederland vrij coulant. Meestal helpen ze je zonder zeuren binnen 2 jaar garantie, en als je hun erop wijst dat je in Nederland gewoon 2 jaar garantie hoort te krijgen werken ze vaak ook mee. Apple heeft dit zeker in Nederland flink verbeterd de afgelopen jaren.
@Opunium: Feitelijk moet je na 90 dagen zelf aantonen dat het product kapot is gegaan buiten jouw toedoen. Als ze je iPhone open schroeven zien ze altijd wel een stickertje met water zitten.
Als ze dit bij iedereen zouden doen zou Apple’s reputatie gigantisch kelderen.
Wettelijk heb je twee jaar garantie van je leverancier, niet de fabrikant. Het eerste jaar is Apple garantie, het tweede jaar is de verantwoording van de leverancier. Is Apple de leverancier (Apple Store of online) dan heb je zonder problemen twee jaar garantie bij Apple.
Een reden temeer om in de Apple Store te kopen.
Dixons geeft vaak 3 jr garantie
(en handelt evt. gezanik met Apple af)
Het rare is dat Apple in België geen winkel heeft, de website is het enige waar je als Belg rechtstreeks bij Apple kan kopen. Alles wat je koopt verloopt dus via een andere partij die weer garant moet staan voor de garantie in België, in Nederland is het trouwens zo dat een fabrikant GEEN garantie hoeft te verlenen.
In de Europese wet staat een garantieperiode van 2 jaar dit geldt als minimum maar ieder lidstaat mag hier hun eigen interpretatie aan geven, in Nederland is er het recht op een deugdelijk product voor de economische levensduur van het apparaat.
Wij (Nederlanders) kunnen na de 2 jaar ook nog garantie claimen, dan is het aan de verkopende partij (dus niet de fabrikant) de taak om samen met de klant tot een zo goed mogelijke oplossing te komen. Dit kan of een vervanging van het apparaat zijn of een coulanceregeling, overigens is een leenapparaat geen recht.
In de garantiebepaling bij Apple in België staat ook duidelijk 2 jaar wettelijke garantie.
Ook staat het volgende te lezen:
Dus de garantie geldt net als in Nederland alleen tussen de klant en verkopende partij, Apple is hier pas een partij in als een product via de site is gekocht. Dan pas zijn zij de partij waarbij een verbintenis meer aangegaan is, ook net als in Nederland.
Het is allemaal zo simpel 😉
De batterij van mijn iPhone lijkt niet goed meer te werken (uitvallen op 40% als je een foto neemt, weergeven dat er nog maar 5% lading is en van zodra je de stroomstekker insteekt naar 45% gaan,…).
Als ik echter mijn serienummer op de Apple website ingeef, zegt deze dat de garantie van 1 jaar vervallen is, terwijl mijn iPhone anderhalf jaar oud is en aangekocht werd in de online Apple Store.
Hoe pak ik dit aan?
Het is toch ongehoord dat dit maar blijft doorlopen. Wanneer neemt Apple nu eens eindelijk de VOLLE verantwoordelijkheid naar hun klanten toe? Gewoon garantie geven volgens de wet, en er niet steeds proberen onderuit te komen. Het kan er echt wel vanaf die paar centen met een winst van 30 miljard dollar. Kom op zeg, shame on you !