Qua productfoto’s zijn er maar weinig bedrijven die zoveel moeite nemen nemen als Apple. Alle foto’s van producten die het bedrijf uitbrengt zijn bijzonder scherp en van hoge kwaliteit. Beroepsfotograaf Dwight Eschliman heeft twee dagen bij Apple doorgebracht om productfoto’s te maken van de iPod Touch en heeft op zijn blog verteld hoe dit proces in zijn werk gaat. Zo worden de productfoto’s niet alleen maar met de computer gemaakt maar worden er ook echte camera’s ingezet.
Eschliman gebruikte voor het maken van de productfoto’s van de iPod touch studiocamera’s waarmee hij zeer grote afbeeldingsbestanden kreeg. Hierbij moest hij ontzettend veel inzoomen waardoor de diepte (DOF) voor een groot deel verloren ging. Dit probleem loste Eschliman op door een hele reeks foto’s te maken met steeds een iets andere focus. In de nabewerking voegde hij ze dan samen waardoor hij zeer gedetailleerde productfoto’s wist af te leveren.
De techniek die Eschliman gebruikt doet sterk denken aan HDR, High Dynamic Range. Zo kan je op de iPhone HDR-foto’s maken waarbij er gebruik wordt gemaakt van verschillende lichtsterktes. Door een onderbelichte, normaal belichte en overbelichte foto samen te voegen tot één foto krijg je aanzienlijk betere plaatjes. Hieronder is te zien hoe Dwight Eschliman vijftig net iets andere foto’s van de iPod touch maakte.
iPod Touch Focus Zones from Dwight Eschliman on Vimeo.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties