Betaalapp Florin stopt ermee, nieuwe betaalverzoeken niet meer mogelijk

Betaalapp Florin houdt ermee op. De app om betaalverzoeken aan te maken en rekeningen te delen, stopt per direct. Maar Florin is niet de enige betaalapp die ermee ophoudt.
Benjamin Kuijten -

De betaalapp Florin houdt ermee op. Florin was een onafhankelijke betaal-app waarmee je sneller betalingen met vrienden onderling kon regelen. Florin was op zoek naar investeerders om de dienst voort te zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Ook de andere betaalapp Sowdan lijkt te zijn gestopt.

Overzicht in Florin.

Betaal-app Florin stopt

Florin is opgestart door twee jonge Nederlandse ondernemers genaamd Bas de Vries en Andre Woons. Zij vonden dat betalingen aan vrienden onnodig ingewikkeld was, vooral door onhandige IBAN-nummers die lastig te onthouden zijn. Hierop bedachten zij eerder de app IVAN, waarmee het werken met IBAN-nummers versimpeld werd. Het echte werkt werd voortgezet in Florin, een betaalapp waarmee je direct betalingen kunt regelen. Je kunt betaalverzoeken sturen, groepen aanmaken en chatten over de kosten. Florin gebruik je op basis van je mobiele nummer. Verder werken de betaalverzoeken net zo als in andere soortgelijke apps. Dat wil zeggen dat je met iDEAL je betaling voortzet.

Bekijk ook

Overzicht in Florin.

Florin is een Nederlandse betaal- en chatapp voor vrienden in één

Florin is een nieuwe chat- en betaalapp in één, waarmee je sneller en makkelijker geld terug kan vragen aan vrienden. De app werkt met iedere bank dankzij de iDEAL-koppeling en het is niet nodig om Florin-gebruiker te zijn.

Het gebruik van Florin was gratis en daar lijkt dan ook het probleem te zitten. In een mail aan gebruikers laat Florin weten dat het ze niet is gelukt om te zoeken naar investeerders voor het Florin-project. De bedenkers geven aan veel gesprekken te hebben gevoerd en zelfs naar Amerika te zijn afgereisd, maar het mocht niet baten. Dat betekent dat het per direct niet meer mogelijk is om nieuwe betaalverzoekjes aan te maken. Openstaande verzoekjes kun je nog tot en met vrijdag betalen. Alle uitbetalingen van Florin aan degene die het betaalverzoek gemaakt heeft, worden nog gewoon uitgevoerd. De laatste uitbetaling is op maandag 2 oktober. In onderstaande video lichten de bedenkers het stoppen van Florin toe (tip: kijk ook even tot het laatste moment).

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Ook Sowdan gestopt

Overigens lijkt Florin niet de enige zijn waarvoor het doek gevallen is. Dit voorjaar werd ook de betaalapp Sowdan geïntroduceerd, maar zowel de website als de app zijn niet meer in de lucht. Inloggen in de app lijkt ook niet meer te lukken. Aan de investering zal het bij Sowdan niet gelegen hebben, aangezien de Nederlandse Energiemaatschappij zo’n €2,1 miljoen geïnvesteerd heeft.

Als je nu op zoek bent naar een alternatief, dan kun je daarvoor terecht bij een aantal partijen. Tikkie is een handige betaalapp om snel een verzoekje te maken, terwijl mensen met een ING-rekening ook de ING-app kunnen gebruiken. bunq-gebruikers kunnen standaard in de bunq-app een betaalverzoek sturen, terwijl dit sinds kort ook mogelijk is in de Rabobank-app.

https://www.iculture.nl/gids/iculture-vergelijkt-betaalverzoeken-betalingen-apps/

Reacties: 4 reacties

  1. Joh leuk even de entrepreneur uitgehangen. Kan jou het schelen.

    De life cycles van dit soort initiatieven (“oplossingen” voor problemen die nooit bestaan hebben) worden wel steeds korter.

    Ik heb al mijn vrienden en kennissen al lang in het adresboek van de betaalapp staan.

  2. @Gabor: In 1976 hadden ook twee jonge ondernemers een leuk initiatief voor een niet bestaand probleem ze noemde het “Apple Computer 1”.
    Al hun kennissen en vrienden vonden het een nogal nutteloos apparaat want ze hadden al rekenmachines.

  3. An other bites the dust.
    Ik doe niet eens meer mee met dit soort one day fly apps. Ik zeg: over op Apple en Android Pay. Klaar.

  4. Hmm, hun waren geloof ik een van de eersten met dit idee, maar zoals je zo vaak ziet kopiëren de grote banken dit, al waren ze daar niet altijd succesvol in… Zo had ING eerst hun betaal-app Twyp, welke ook beschikbaar was voor niet-ING klanten. Helaas had Twyp te weinig naamsbekendheid en werd het al vrij snel ingehaald door ABN’s Tikkie en ING die de functie in de eigen bank-app stopte. Daarnaast kwamen 1-voor-1 de andere banken zoals KNAB, BUNQ, SNS & RABO ook met een soortgelijke functie, wat helaas Florin eigenlijk overbodig maakte… jammer, maar zo gaat het wel vaker in de tech/fintech markt.

    Het wachten is eigenlijk op de volgen (r)evolutie, en dat is dat het bedrijf achter IDeal, Currence, zelf met zo’n app of dienst komt en het dus voor alle banken mogelijk gaat maken dat klanten direct iDeal transacties tussen rekening kunnen uitvoeren, want alle banken gebruiken nu nog een tussenrekening om geld direct voor de ontvanger beschikbaar te stellen, ipv dat de betaling direct je eigen iban gebruikt.