BeterDichtbij laat je ‘appen’ met je ziekenhuis of dokter

Met BeterDichtbij kun je 'appen' met jouw ziekenhuis of dokter over algemene vragen of specifieke informatie. Momenteel doen er vier ziekenhuizen mee. Volgend jaar volgen er meer.
Michel Lusthof -

Ook de zorg gaat tegenwoordig met zijn tijd mee en zoekt nieuwe manieren voor dienstverlening aan patiënten. Die patiënten zijn steeds vaker actief op hun smartphone en gebruiken bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook. Nou lijkt WhatsApp gebruiken vanwege de privacy niet zo’n verstandig idee, maar vanuit de politiek worden nieuwe veiligere initiatieven aangemoedigd. De nieuwe app BeterDichtbij (link) is zo’n initiatief, dat de communicatie met (regionale) ziekenhuizen wil verbeteren.


BeterDichtbij voor iPhone

BeterDichtbij laat je ‘appen’ met je ziekenhuis

BeterDichtbij is een initiatief van SAZ, de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. Het idee is dat je via de app direct met je eigen ziekenhuis of dokter kan ‘appen’. Je hoeft daarvoor geen patiënt van het desbetreffende ziekenhuis te zijn. Als je maar in dezelfde regio woont. Op dit moment doen er nog maar een beperkt aantal ziekenhuizen mee. Via de app kun je communiceren met het BovenIJ Ziekenhuis (A’dam), Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis (Hardenberg) en Ziekenhuis Rivierenland (Tiel). Volgend jaar volgen er meer ziekenhuizen.

Niet voor spoedeisende hulp
Op algemene vragen die je via de app stelt zou je binnen 1-2 werkdagen antwoord moeten krijgen. Ook kan de app gebruikt worden voor persoonlijke uitleg van een arts of de uitslag van onderzoeken. In de voorwaarden, waarmee je voor het gebruik akkoord gaat, wordt er nadrukkelijk op gewezen dat de dienst niet geschikt is voor vragen over spoedeisende hulp. Daarvoor kun je terecht bij andere instanties, zoals een huisarts of huisartsenpost. Om de app te kunnen gebruiken, moet je je wel registreren. De procedure hiervoor vindt plaats via een chatgesprek. Ook is het mogelijk om de dienst vanuit je (desktop)browser te gebruiken.

Beveiliging & privacy
Veiligheid en privacy is een belangrijk aspect als je dit soort gevoelige informatie deelt en ontvangt. Daarmee lijkt het wel goed te zitten. Uit de website wordt duidelijk dat de communicatie via beveiligde systemen verloopt en niet toegankelijk is voor andere partijen, zoals een zorgverzekeraar. Informatie wordt ook niet op de iPhone opgeslagen, maar blijft op de servers. De app zelf is beveiligd met een persoonlijke pincode en een extra bevestigingscode via sms en logt je automatisch uit als je het 10 minuten niet hebt gebruikt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
7 oktober 2016 om 15:08
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 5 reacties

  1. Op algemene vragen die je via de app stelt zou je binnen 1-2 werkdagen antwoord moeten krijgen.

    Imo prijst dit systeem zich met deze termijn gelijk uit de markt. Telefonisch krijg je meteen antwoord op je vraag.

  2. Origineel geplaatst door dries6951
    “Op algemene vragen die je via de app stelt zou je binnen 1-2 werkdagen antwoord moeten krijgen.”
    Imo prijst dit systeem zich met deze termijn gelijk uit de markt. Telefonisch krijg je meteen antwoord op je vraag.

    Probleem is dat je niet per direct naar een ziekenhuis kan bellen en een arts/assistent te spreken krijgt zonder een telefonische afspraak !!!
    Laat staan een arts spreken.

  3. @Sjaak: Mijn ervaring is anders, zo zie je maar weer 🙂

  4. Hoe zit het met de beveiliging van communicatie en privacy van gegevens in deze app?

    Data privacy is een hot topic in de Healthcare sector in NL, maar weinig organisaties hebben het écht in de grip. Vraag mij daarom af hoe dat bij deze app zit.

  5. @Rik: Beste Rik, terechte vragen stel je over de beveiliging en privacy. Belangrijke onderwerpen en zeker in de Zorg!

    Bij de ontwikkeling van de BeterDichtbij dienst gaat veel aandacht uit naar een zo veilig mogelijk systeem. Er zijn diverse technische en organisatorische maatregelen hiervoor genomen. Ook wordt het systeem op reguliere basis op veiligheid getest door een externe partij.

    Qua privacy, de dienst wordt ingezet door de deelnemende ziekenhuizen. Alleen deze ziekenhuizen (en bij medische zaken alleen jouw eigen zorgteam) hebben inzage in de informatie die je als consument/patiënt deelt. Er wordt ook geen medische informatie op je eigen telefoon opgeslagen.

    Daarnaast lopen de artsen niet rond met hun eigen mobiele telefoon voor de BeterDichtbij dienst maar sluiten we aan bij de reeds intern aanwezige processen en systemen. BeterDichtbij zelf heeft nooit inzage in jouw gegevens, dit blijft bij je eigen ziekenhuis en arts.

    Hopelijk hebben we hiermee je vraag kunnen beantwoorden. Je kunt altijd contact met ons opnemen voor meer vragen: 030-27 39 216 of info@beterdichtbij. En heb je goede ideeen, suggesties voor ons horen we deze ook altijd graag!

    Met vriendelijke groet,
    Team BeterDichtbij