BeterDichtbij laat je ‘appen’ met je ziekenhuis of dokter

Met BeterDichtbij kun je 'appen' met jouw ziekenhuis of dokter over algemene vragen of specifieke informatie. Momenteel doen er vier ziekenhuizen mee. Volgend jaar volgen er meer.

Ook de zorg gaat tegenwoordig met zijn tijd mee en zoekt nieuwe manieren voor dienstverlening aan patiënten. Die patiënten zijn steeds vaker actief op hun smartphone en gebruiken bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook. Nou lijkt WhatsApp gebruiken vanwege de privacy niet zo’n verstandig idee, maar vanuit de politiek worden nieuwe veiligere initiatieven aangemoedigd. De nieuwe app BeterDichtbij (link) is zo’n initiatief, dat de communicatie met (regionale) ziekenhuizen wil verbeteren.


BeterDichtbij voor iPhone

BeterDichtbij laat je ‘appen’ met je ziekenhuis

BeterDichtbij is een initiatief van SAZ, de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. Het idee is dat je via de app direct met je eigen ziekenhuis of dokter kan ‘appen’. Je hoeft daarvoor geen patiënt van het desbetreffende ziekenhuis te zijn. Als je maar in dezelfde regio woont. Op dit moment doen er nog maar een beperkt aantal ziekenhuizen mee. Via de app kun je communiceren met het BovenIJ Ziekenhuis (A’dam), Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis (Hardenberg) en Ziekenhuis Rivierenland (Tiel). Volgend jaar volgen er meer ziekenhuizen.

Niet voor spoedeisende hulp
Op algemene vragen die je via de app stelt zou je binnen 1-2 werkdagen antwoord moeten krijgen. Ook kan de app gebruikt worden voor persoonlijke uitleg van een arts of de uitslag van onderzoeken. In de voorwaarden, waarmee je voor het gebruik akkoord gaat, wordt er nadrukkelijk op gewezen dat de dienst niet geschikt is voor vragen over spoedeisende hulp. Daarvoor kun je terecht bij andere instanties, zoals een huisarts of huisartsenpost. Om de app te kunnen gebruiken, moet je je wel registreren. De procedure hiervoor vindt plaats via een chatgesprek. Ook is het mogelijk om de dienst vanuit je (desktop)browser te gebruiken.

Beveiliging & privacy
Veiligheid en privacy is een belangrijk aspect als je dit soort gevoelige informatie deelt en ontvangt. Daarmee lijkt het wel goed te zitten. Uit de website wordt duidelijk dat de communicatie via beveiligde systemen verloopt en niet toegankelijk is voor andere partijen, zoals een zorgverzekeraar. Informatie wordt ook niet op de iPhone opgeslagen, maar blijft op de servers. De app zelf is beveiligd met een persoonlijke pincode en een extra bevestigingscode via sms en logt je automatisch uit als je het 10 minuten niet hebt gebruikt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
7 oktober 2016 om 15:08
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.