Let op: beveiligingsupdate schakelt Ethernet uit op iMac en MacBook Pro
Apple heeft een stille beveiligingsupdate rondgestuurd voor iMacs en MacBooks. Die blijkt echter de Ethernet-poort op bepaalde modellen van de iMac en MacBook Pro uit te schakelen. Hou daar dus rekening mee, als opeens blijkt dat je vaste internetverbinding niet meer lijkt te werken. Je kunt nog wel via Wi-Fi internetten.

Update 28 februari: Apple heeft bevestigd dat ze op de hoogte zijn en biedt ook een oplossing op deze supportpagina. Hieronder lees je wat je moet doen.
Beveiligingsupdate schakelt Ethernet uit
Het probleem is gemeld op Reddit en andere online fora. De update werd rondgestuurd als ‘stille’ beveiligingsupdate, dus het wordt geïnstalleerd zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Dit gebeurt wanneer je > Systeemvoorkeuren > App Store > Zoek automatisch naar updates > Installeer systeembestanden en beveiligingsupdates hebt ingeschakeld.
Het gaat om het volgende probleem:
031-51913 | Incompatible Kernel Extension Configuration Data 3.28.1
Het probleem doet zich dus voor bij versie 3.28.1, terwijl het probleem is opgelost in versie 3.28.2.
Na installatie blijkt dat de standaard Apple’s Broadcom BCM5701 Ethernet-driver in de lijst met uitgesloten apparaten staat, waardoor je netwerkkaart niet langer wordt herkend. Vervolgens kun je niet langer internetten via Ethernet. Je kunt nog wel gebruik maken van Wi-Fi.
Wat te doen?
In de volgende gevallen hoef je niets te doen:
- Je hebt een MacBook zonder Ethernet-poort.
- Je ondervindt geen problemen met Ethernet.
- Je gebruikt Ethernet helemaal niet op jouw iMac of MacBook.
In dat geval kun je gewoon de normale updates afwachten en hoef je ook niet de onderstaande stappen uit te voeren.
Om te voorkomen dat de update zomaar wordt geïnstalleerd, schakel je de hierboven genoemde systeeminstelling uit, of voer je de volgende opdracht in via de Terminal:
sudo softwareupdate --schedule off
Dit voorkomt dat er automatische updates worden geïnstalleerd. Vergeet niet om de functie later weer in te schakelen, want het beschermt je tegen later toekomstige beveilingsproblemen.
Daarna kun je op zoek naar een oplossing. Apple blijkt de problematische update al te hebben weggehaald en vervangen door versie 3.26. Die kun je installeren via de website van Apple. Mensen die deze update al geïnstalleerd hebben, melden overigens dat dit hun probleem niet oplost.
Mensen die de update al geïnstalleerd hebben en daardoor hun Ethernet-poort niet langer kunnen gebruiken, kunnen het volgende doen:
- Herstart de Mac in herstelmodus (druk bij het herstarten op Command-R, hier vind je instructies).
- Herstel de volgende map uit je Time Machine-backup:
/System/Library/Extensions/AppleKextExcludeList.kext
Heb je geen backup, dan kun je het bestand van een andere Mac halen, die op dezelfde OS X-versie draait en nog niet getroffen is.
We verwachten dat veel mensen in de problemen komen als ze maandag op hun werk komen en geen verbinding kunnen maken met Ethernet, waardoor ze moeten terugvallen op Wi-Fi. We zullen moeten wachten op een oplossing van Apple. Tot die tijd kun je eventueel OS X opnieuw installeren met het installatiebestand van El Capitan op een usb-stick, of door OS X in herstelmodus opnieuw te installeren (hier vind je instructies). Daarbij gaan geen persoonlijke bestanden verloren.
Voor de meeste mensen zal het echter voldoende zijn om voorlopig Wi-Fi te gebruiken.
Hoe weet ik of ik getroffen ben?
Als je last hebt van het probleem, zul je meteen merken dat je niet langer kunt internetten via Ethernet. Je kunt het ook op de volgende manier controleren:
- Ga naar > Over deze Mac > Systeemoverzicht.
- Onder het kopje Hardware > Ethernetkaarten krijg je te zien: ‘In deze computer zijn geen PCI Ethernet-kaarten geïnstalleerd’.
Heb je een MacBook zonder Ethernet-poort zoals de 12-inch MacBook of de MacBook Air, dan zul je ook geen last hebben van het probleem.
De oplossing van Apple
Dit is de oplossing voor de Etnernet-bug die Apple heeft aangedragen:
Controleer eerst je versienummer:
- Open > Over deze Mac > Systeemoverzicht.
- Ga naar Software en kijk bij Installaties.
- Sorteer de lijst alfabetisch en zoek naar
‘Incompatible Kernel Extension Configuration Data’. - Is de meest recente versie 3.28.1, dan heb je het probleem en moet je onderstaande stappen volgen. Heb je 3.28.2, dan is het opgelost.
Kun je verbinding maken met Wi-fi, doe dan dit:
- Open de Terminal-app.
- Voer het onderstaande commando in om te updaten:
sudo softwareupdate --background
- Sluit de Terminal af en herstart de Mac.
Kun je geen verbinding maken met Wi-Fi, dan volg je het uitgebreidere stappenplan op de website van Apple.
Je kunt ook je Mac herstarten in herstelmodus en vervolgens OS X herinstalleren, zoals hierboven al is genoemd.
- 2016 - 28 februari: Aanvullende info over herkennen en oplossen van het probleem toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iMac
De iMac is Apple's alles-in-één desktopcomputer. De iMac bestaat uit een scherm met een voet waarin de computer ingebouwd zit. De iMac is ideaal om thuis of op kantoor te gebruiken. Het nieuwste model is de 24-inch iMac uit 2024 met M4-chip en een kleurrijk design. Het M4-model biedt betere specificaties, vernieuwde kleuren, camera met Middelpunt en een optie voor glas van nanotextuur. Het is de opvolger van de M3 iMac uit 2023. De iMac 2024 is nog het enige iMac-model dat in Apple's assortiment zit. Alles over de iMac, een Mac-desktop kopen en desktop Macs vergelijken lees je hier.

‘Bepaalde modellen’… Is er al een lijst? Hoe zit het met mac mini’s. Dat is de enige die bij mij nu aan ethernet hangt.
@Gabor: Alleen sommige iMacs en MacBook Pro’s, geen Mac mini’s (voor zover onze informatie reikt). Er is ons nog geen lijst bekend (niet op Reddit en elders ook niet)
Had dit vanmiddag ook al gemeld in een ander nieuwsbericht van jullie. Airplay werkte hierdoor bij mij ook niet meer. Heb een iMac uit 2013. Ik heb hier de oplossing gevonden en het werkt.
Mijn Mac mini 2012 heeft daar sinds vandaag ook last van.
Geen ethernet??
Gaat dit alleen om de modellen die echt een internet poort hebben of ook om de modellen die thunderbolt hebben? Ik zelf gebruik een thunderbolt naar ethernet verloopje.
Ik heb een iMac van eind 2015, sinds vanmiddag ook geen internet meer via de kabel en ook geen Apple TV meer. Provider eind van de middag gebeld maar wisten ook geen oplossing, er wordt nu een nieuw modem gestuurd maar begrijp nu dat het probleem bij apple ligt.
Mijn Mac mini 2012 heeft het probleem ook evenals mijn Macbook Pro 2010.
Constateerde deze morgen het probleem ook op mijn iMAC van eind 2015. Heb snel een Thunderbolt naar Ethernet Adapter gekocht voor diagnose en het probleem tijdelijk te omzeilen. Hielp echter niet, ook die alternatieve adapter wordt niet herkend. Ben nu eigenlijk wel blij te horen dat het geen H/W probleem is. Best is denk ik op een volgende update van Apple te wachten. Zolang je tenminste in wifi een alternatief hebt…
Weet iemand wanneer dit gepusht werd? Vandaag of eerder?
Blijkbaar is de oplossing een reinstall van iosx?!
Mac is vandaag niet aan geweest…? Hoop deze miserie zo vermeden te hebben?
@Jean-Paul Horn:
Ook de Mac Pro type eind 2013 heeft hier last van. Vanmiddag support gebeld. En konden mij toen nog niet verder helpen
Ik had het probleem met Mac Mini sinds zaterdagochtend 27/2 ook. Zojuist (28/2, 1:00 uur) pc weer ‘ns een herstart gegeven en daarna werkte de ethernetverbinding weer. Hoogstwaarschijnlijk opgelost.
De etherport op mijn 2011 Mac mini is ook opgehouden te werken…..😡
Hier hetzelfde probleem op de: iMac (Retina 5K, 27-inch, eind 2014)
Opgelost met: “Daarna kun je op zoek naar een oplossing. Apple blijkt de problematische update al te hebben weggehaald en vervangen door versie 3.26. Die kun je installeren via de website van Apple.”
Ik heb geprobeerd dat in terminal te doen maar ik krijg telkens een melding dat ik dat in de root moet doen.
Als ik in Terminal Exit ingeef of Ctrl D om in de root te komen, dan kan ik daarna helemaal niks meer invoeren in Terminal.
Ik doe iets niet goed maar wat???
Graag uw hulp
@Dick: Vandaag update van apple gedaan, alles werkt weer normaal !!
Peterfrans: En waar staat die nieuwe versie (3.26) dan precies? Ik kan hem niet vinden.
Nergens last van!
Gr. van een gebruiker van mid. 2012 MacBook Pro, die verbonden zit via ethernet 😉
Gistermiddag heb ik ’t probleem bij mijn iMac late-2013 door AppleCare laten verhelpen (0800-0201581). Ze begeleiden je nu gratis (ik denk alleen in dit geval …) door het updaten heen.
Via cmd+R in de ‘veilige modus’ de nieuwe iOS installeren. Duurt eeuwig, maar het helpt ….
Het probleem met mijn Mac mini 2012, is op de zelfde manier verdwenen als hoe het ontstaan is.
Ik zag net dat er vandaag een stille update is geweest.
En voila….. ethernet werkt weer.
Ik weet niet of het perse nodig is.
Maar heb wel even de mini opnieuw opgestart.
Apple heeft ondertussen zelf de oplossing in een artikel gezet.
Handmatig een update uitvoeren:
sudo softwareupdate --background
Meer info
Hier hetzelfde als Bart;
Ik kan zien dat vrijdagavond 3.8.1 is geïnstalleerd en gisterenavond 3.8.2
Ethernet doet het, dus probleem opgelost!?
Ik had m overigens wel op mijn Mac mini, maar (nog) niet op de 27″ iMac.
Ook niks van gemerkt, want ik heb overal een fallback naar WiFi….
Ik mis nog wat op de supportside van Apple: ,, Sorry ” .
Bedankt voor dit bericht!
Ik had dit probleem ook met mijn Mac Pro (2013).
Door het downloaden van de update van de site van Apple werkt het nu weer. Zonde van het half uur dat ik verspilt heb aan kabels controleren.
“3- Sorteer de lijst alfabetisch en zoek naar ‘Incompatible Kernel Extension Configuration Data’.
4- Is de meest recente versie 3.28.1, dan heb je het probleem en moet je onderstaande stappen volgen. Heb je 3.28.2, dan is het opgelost.”
Als ik deze stappen volg op mijn iMac uit 2009, dan kom ik als meest recente versie 2,13 tegen.
Vreemd, want hier staan wel de instellingen op automatisch in de achtergrond installeren…
Ethernetpoort werkt nu weer naar behoren, dankzij weer een stille update:
Incompatible Kernel Extension Configuration Data:
Versie: 3.28.2
Bron: Apple
Installatiedatum: 28-02-16 13:43
Zoals al eerder aangegeven waar kun je die versie 3.28.2 ergens vinden. Graag een link.
Want heb gisteren 2,6,1 uitgevoerd maar nog steeds niets.
Edit: Probleem opgelost. Gelukkig
Maar niets meer van apple support gehoord. Zouden vandaag terugbellen…..
Wauw: zo vlug en simpel is het dus om “ons” af te sluiten van ethernet…
Beangstigend!
Inderdaad: communicatie van Apple uit zou wel op zijn plaats zijn. Dit gebeurde gelukkig begin weekend en niet midden de werkweek?! Verschillende mensen zullen wel uren stress en slaap hebben gelaten niet wetende wat en hoe!
Is er al een update? Ik heb het automatische updateten uitgeschakeld. Kan ik het ondertussen weer aanzetten?
Toch benieuwd: gebruikt (Windows onder) BootCamp dezelfde drivers/blacklist, of werkt ethernet daarmee nog wel?
Zou wel heel ironisch zijn 😕