Bij fietsen met je iPhone denk je misschien meteen aan Strava, maar er zijn natuurlijk veel meer apps die het fietsen leuker maken. Zo is er Bike Computer, een app die in een half jaar tijd meer dan 100.000 downloads heeft verzameld en waarmee meer dan 1,2 miljoen kilometers zijn geklokt. Je gebruikt daarmee de iPhone als een fietscomputer op je stuur en de app synchroniseert alles met Strava.

Bike Computer: een dashboard voor fietsers
Bike Computer kan het beste worden beschouwd als een dashboard voor fietsers. De app is zo overzichtelijk mogelijk gemaakt, zodat je geen Garmin-fietscomputer of een andere dure oplossing nodig hebt. En omdat je gewend bent om je iPhone meteen van je fietsstuur te halen zodra je afstapt, loop je ook niet het risico dat je je dure fietscomputer kwijtraakt.
De app heeft bovendien een Keep Me Safe-functie, die een noodberichtje naar vrienden of familie stuurt zodra je een ongeval krijgt. Voor Keep Me Safe zul je wel een abonnement moeten afsluiten, dat €0,99 per maand of €7,99 per jaar kost. Je hoeft het dus alleen te gebruiken in de maanden dat je daadwerkelijk op de fiets klimt en wat verder van huis gaat. De functie is – zoals wel vaker gebeurt – geïnspireerd door een persoonlijke ervaring. Een vriend viel van de fiets en realiseerde zich dat het veel slechter had kunnen aflopen als er geen hulp bereikbaar is. De functie maakt onderscheid tussen van de fiets stuiteren en over een hobbelig weggetje rijden. Als je gevallen bent en niet gewond bent geraakt heb je nog een paar seconden om dat op het scherm aan te geven. Dat voorkomt onnodige bezorgdheid.
De app is nog niet helemaal af, liet de ontwikkelaars ons weten. Ze gaan nog meer persoonlijke functies toevoegen en zitten ook te denken aan meer functies waarvoor je zult moeten betalen. Als dashboard biedt Bike Computer in ieder geval al het broodnodige: snelheid, afstand, tijd, hoogteverschillen en nog meer. Je kunt er bovendien je hartslag mee registreren (via een gekoppelde hartslagmeter). De app is zodanig gemaakt dat er zo min mogelijk energie wordt verbruikt, want je wilt onderweg niet met een lege iPhone zitten. Volgens de makers is de app 12% efficiënter dan andere apps.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
RoadID is een gratis app die je veiligheid biedt wanneer je alleen gaat sporten. Tip om hier ook een keer aandacht aan te geven in een artikel.
Wat heeft deze app extra tov Strava, de betaalde feature van alarmeren bij een ongeval niet meegeteld?
Twee koppen …
en
… die elkaar tegenspreken.
Niet elke fietser is wielrenner, en niet elke wielrenner voelt zich (en gedraagt zich als) een fietser 🤔
Lijkt misschien een flauw woordgrapje, maar is toch meer dan dat. Het zijn echt wezenlijk verschillende doelgroepen.
Voor de eerste is bv iha veel relevanter of (en welke) ANT+ accessoires ondersteund worden, en daarover zwijgt zowel dit artikel als de app-beschrijving in de appstore in alle talen
De beschrijving in de store spreekt wel van koppelen van BT devices, maar noemt alleen een hartslagmonitor.
Terwijl voor wielrenners én serieuze toerfietsers een cadanssensor minstens zo relevant is.
Dat doet toch vermoeden dat e-bikers de belangrijkste doelgroep zijn, die malen niet om een gezonde en lang vol te houden cadans, vallen (ruim) bovengemiddeld vaak om en hebben waarschijnlijk nog ’t meest aan een ANT+ incompatibele hartslagsensor 😐
Maar of die nou op de Strava mogelijkheden zitten te wachten …
@Ferryman: We are working on the cadence sensor for iPhone. We have it on the Android version.
As the article says, we are a startup that is building the Bike Computer app step by step with the feedback from the cycling community. This is why we thank you for the comment because it helps us focus on the important features first. 🙂
You can always reach us for further questions at ivan at bikecomputer.co, or via Facebook, Twitter, and Instagram.
Regards,
Ivan
CEO of Bike Computera
Ik moet de eerste wielrenner die een iPhone aan z’n stuur bind nog tegenkomen.
Enige wat ik wel kan voorstellen is als je op je (Tacx) trainer zit in de winter.
Nu nog deftige waterdichte fietshouder met USB poort om telefoon op te laden via de naafdynamo en we kunnen vertrekken
@Ferryman: De app zal waarschijnlijk geen enkele Ant+ sensor ondersteunen omdat de iPhone dat niet kan.
En ik zie nergens een accessoire die je nodig zou hebben om dat wel te kunnen.
@Laurens: ff duckduckgo-en doet wonderen (had ik natuurlijk ook vantevoren kunnen doen 😳)
Tegenwoordig ondersteunen diverse draadloze sensoren, óók voor cadans, kennelijk zowel bluetooth als ANT+
Blijkt een beetje een non-issue dus 🤔
@Appiehappie: Ik zie ze genoeg tijdens toertochten, maar meerderheid heeft een dedicated computer.
Ik jaren met iPhone gereden, maar mn de batterijduur was een doorn in het oog. Ook altijd bang geweest voor schade.
Voor wielrennen nu dolblij met een fietscomputer.
@Ferryman: Er zijn heel veel Bluetooth accessoires of zelfs ANT+/BT combi accessoires. De mijne zijn allemaal BT of combi: HR, cadans, snelheid en vermogen. Kan allemaal via telefoon mits de app het ondersteunt.
Menig Android telefoon heeft zelfs een ANT+ chip, trouwens.
Ofwel wilt wielrennen met een telefoon op het stuur is een tweede.
Welke vette houder zit er op die fiets op dat plaatje?
@Mark: You can find phone holder in our shop.
@Mark: zoek maar eens op Topeak RideCase II QUICKCLICK Mount het kan namelijk goedkoper dan $29,- Denk wel nog even aan de case die er nog bij moet.
Bij Bikecomputer schrijven ze “Comes with 3M sticky pad”
Plakken ze dan het klemmetje op de achterkant van je iPhone? Het risico op schade aan je telefoon is al meerdere keren genoemd. Dus ik ben geen voorstander van caseloos.
Ik snap dat een nieuwe app nog moet groeien. En ze zullen vast nog volop ontwikkelen maar ik zie de voordelen tov de bestaande apps (en met name Strava) nog niet. Voor e-bike rijders niet maar voor wielrenners ook niet.
Nogal vreemd dat ik gelijk moest inloggen met Facebook 😕
Dit niet gedaan en nog even bestudeerd welke voordelen de app biedt.
Eigenlijk niets. Dus weer weggegooid