Blinde persoon met iPhone

Blinde gebruikers kunnen App Store-abonnementen (tijdelijk) niet opzeggen

Een vervelende bug in iOS zorgt ervoor dat blinde gebruikers hun in-app abonnementen in de App Store niet meer kunnen opzeggen. VoiceOver kan de items niet meer selecteren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:
Update woensdag 1 maart 2023: Deze issue is gefixt in iOS 16.4 beta 2. We verwachten dus dat het probleem is opgelost nadat iedereen iOS 16.4 heeft kunnen installeren. Mogelijk lost Apple het al eerder op in een tussentijdse update voor iOS 16.3.x.

Apple slaat App Store-abonnementen over

Met VoiceOver kun je als blinde gebruiker door de verschillende items op het scherm bladeren, met behulp van vingerbewegingen. De opties worden dan voorgelezen, zodat je weet wat er op het scherm te zien is. Dit gaat in de meeste gevallen goed, maar sinds iOS 16.3 (en mogelijk zelfs iets eerder) is er een bug ontstaan, die Apple nog niet heeft opgemerkt. Daardoor is het niet meer mogelijk om je in-app abonnementen te selecteren. VoiceOver springt meteen van het kopje ‘Actief’ naar ‘Inactief’ en slaat de tussenliggende items over. Het enige item dat je wel kunt selecteren is een blok tekst om je over te halen een Apple One-abonnement te nemen.


Het probleem werd aangekaart door enkele blinde gebruikers, die niet in staat bleken het abonnementenscherm te ‘lezen’. Daardoor kun je ook niet een abonnement selecteren, checken wanneer het afloopt, of opzeggen. De selectie gaat van ‘Actief’ naar ‘Sorteer’, ‘Inactief’ en ‘Apple One’. Alle tussenliggende items zijn onbereikbaar geworden. We hebben dit op de iCulture-redactie gecontroleerd op onze testtoestellen, waarop we regelmatig VoiceOver gebruiken om onze eigen app te testen op toegankelijkheid. Ongeacht of je twee of twintig app-abonnementen hebt, ze zijn onbereikbaar.

Voice Over maakt App Store-abos onbereikbaar

Ook na het inschakelen van Schermherkenning (zoals een van de betrokkenen adviseert) werkt het niet. Deze optie is te vinden via Instellingen > Toegankelijkheid > VoiceOver > VoiceOver-herkenning > Schermherkenning. We vermoeden niet dat het een bewuste keuze is van Apple om het gebruik van de iPhone lastiger te maken voor blinde gebruikers. Ook zal het niet opzettelijk zijn dat Apple One wél te herkennen is. Het probleem is inmiddels meermaals bij Apple gemeld en gezien Apple’s inzet voor toegankelijkheid rekenen we erop dat het snel wordt gefixt. Helaas bestaat het probleem nog wel in iOS 16.4 beta 2.

Meer weten over VoiceOver of over het beheren van je in-app abonnementen? Daar hebben we aparte tips over!

Bekijk ook

App Store abonnementen controleren

Alles over App Store abonnementen: beheren, opzeggen en misleiding

Steeds meer apps gebruiken abonnementen voor extra functies. Je kunt het lidmaatschap automatisch verlengen of tijdig opzeggen en in deze tip lees je hoe dat werkt. We bespreken ook hoe je misleiding voorkomt.

Tipgever: Johan, bedankt!

Revisiegeschiedenis:

  • 2023 - 01 maart: Apple lijkt de bug in iOS 16.4 beta 2 gefixt te hebben.

Reacties: 6 reacties

  1. Ik ken VoiceOver behoorlijk goed, maar heb zelf geen abonnementen en kan dus een mogelijke work-around niet uittesten. Dit is wat misschien kan helpen:
    Ga bij de VoiceOver instellingen naar de instellingen voor de rotor. Vink daar ‘Verticale navigatie’ aan. Ga vervolgens naar het scherm met de abonnementen. Draai nu aan de rotor (een draai beweging met twee vingers op het scherm) tot je de optie ‘Verticale navigatie’ hoort. Vervolgens kan je met korte verticale veegjes van boven naar beneden over het scherm navigeren. Het is geen garantie, maar uit ervaring weet ik dat dit soms werkt bij dit specifieke probleem.

    PS: Heel erg gefeliciteerd met de toegankelijkheid van jullie eigen iCulture app en de aandacht die jullie besteden aan toegankelijkheidsfuncties! Als hulpmiddelen-expert bij de grootste hulpverlenende organisatie voor blinden en slechtzienden in Vlaanderen, heb ik iCulture al bij heel veel hulpverleners en blinden warm aanbevolen!

  2. Wat fijn dat jullie dit melden. Ook heel fijn dat jullie middels voiceover testen op jullie testtoestellen. Dit probleem speelt al langer, ik vergat het echter telkens te melden. Ik hoop dat apple dit snel oplost, waar ik vanuit ga gezien zij toegankelijkheid voor iedereen, hoog hebben staan.

  3. @Amy: in de nieuwste IOS 16.4 beta is het opgelost ten minste ik gebruik VoiceOver en draai de nieuwste public beta toen ik dit artikel las en het wilde uitproberen werkte bij mij alles normaal.

  4. Gebruik voice over inmiddels al weer enige tijd, het is heel belangrijk dat het goed functioneert.
    Als dit niet het geval is en je er volledig van afhankelijk bent heb je er ineens weinig aan.

  5. (Red.) Apple lijkt de bug in iOS 16.4 beta 2 gefixt te hebben.

  6. In 16.3 is het ook opgelost.