
Blinde gebruikers kunnen App Store-abonnementen (tijdelijk) niet opzeggen
Apple slaat App Store-abonnementen over
Met VoiceOver kun je als blinde gebruiker door de verschillende items op het scherm bladeren, met behulp van vingerbewegingen. De opties worden dan voorgelezen, zodat je weet wat er op het scherm te zien is. Dit gaat in de meeste gevallen goed, maar sinds iOS 16.3 (en mogelijk zelfs iets eerder) is er een bug ontstaan, die Apple nog niet heeft opgemerkt. Daardoor is het niet meer mogelijk om je in-app abonnementen te selecteren. VoiceOver springt meteen van het kopje ‘Actief’ naar ‘Inactief’ en slaat de tussenliggende items over. Het enige item dat je wel kunt selecteren is een blok tekst om je over te halen een Apple One-abonnement te nemen.
Het probleem werd aangekaart door enkele blinde gebruikers, die niet in staat bleken het abonnementenscherm te ‘lezen’. Daardoor kun je ook niet een abonnement selecteren, checken wanneer het afloopt, of opzeggen. De selectie gaat van ‘Actief’ naar ‘Sorteer’, ‘Inactief’ en ‘Apple One’. Alle tussenliggende items zijn onbereikbaar geworden. We hebben dit op de iCulture-redactie gecontroleerd op onze testtoestellen, waarop we regelmatig VoiceOver gebruiken om onze eigen app te testen op toegankelijkheid. Ongeacht of je twee of twintig app-abonnementen hebt, ze zijn onbereikbaar.
Ook na het inschakelen van Schermherkenning (zoals een van de betrokkenen adviseert) werkt het niet. Deze optie is te vinden via Instellingen > Toegankelijkheid > VoiceOver > VoiceOver-herkenning > Schermherkenning. We vermoeden niet dat het een bewuste keuze is van Apple om het gebruik van de iPhone lastiger te maken voor blinde gebruikers. Ook zal het niet opzettelijk zijn dat Apple One wél te herkennen is. Het probleem is inmiddels meermaals bij Apple gemeld en gezien Apple’s inzet voor toegankelijkheid rekenen we erop dat het snel wordt gefixt. Helaas bestaat het probleem nog wel in iOS 16.4 beta 2.
Meer weten over VoiceOver of over het beheren van je in-app abonnementen? Daar hebben we aparte tips over!
Tipgever: Johan, bedankt!
- 2023 - 01 maart: Apple lijkt de bug in iOS 16.4 beta 2 gefixt te hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Ik ken VoiceOver behoorlijk goed, maar heb zelf geen abonnementen en kan dus een mogelijke work-around niet uittesten. Dit is wat misschien kan helpen:
Ga bij de VoiceOver instellingen naar de instellingen voor de rotor. Vink daar ‘Verticale navigatie’ aan. Ga vervolgens naar het scherm met de abonnementen. Draai nu aan de rotor (een draai beweging met twee vingers op het scherm) tot je de optie ‘Verticale navigatie’ hoort. Vervolgens kan je met korte verticale veegjes van boven naar beneden over het scherm navigeren. Het is geen garantie, maar uit ervaring weet ik dat dit soms werkt bij dit specifieke probleem.
PS: Heel erg gefeliciteerd met de toegankelijkheid van jullie eigen iCulture app en de aandacht die jullie besteden aan toegankelijkheidsfuncties! Als hulpmiddelen-expert bij de grootste hulpverlenende organisatie voor blinden en slechtzienden in Vlaanderen, heb ik iCulture al bij heel veel hulpverleners en blinden warm aanbevolen!
Wat fijn dat jullie dit melden. Ook heel fijn dat jullie middels voiceover testen op jullie testtoestellen. Dit probleem speelt al langer, ik vergat het echter telkens te melden. Ik hoop dat apple dit snel oplost, waar ik vanuit ga gezien zij toegankelijkheid voor iedereen, hoog hebben staan.
@Amy: in de nieuwste IOS 16.4 beta is het opgelost ten minste ik gebruik VoiceOver en draai de nieuwste public beta toen ik dit artikel las en het wilde uitproberen werkte bij mij alles normaal.
Gebruik voice over inmiddels al weer enige tijd, het is heel belangrijk dat het goed functioneert.
Als dit niet het geval is en je er volledig van afhankelijk bent heb je er ineens weinig aan.
(Red.) Apple lijkt de bug in iOS 16.4 beta 2 gefixt te hebben.
In 16.3 is het ook opgelost.