De Duitse autofabrikanten BMW en Daimler zouden uit onderhandelingen zijn gestapt om samen met Apple een auto te ontwikkelen. De elektrische auto zal nu waarschijnlijk worden gemaakt door het Oostenrijkse bedrijf Magna, dat overigens al de MINI voor BMW produceert.

Geen Apple Car van BMW en Daimler
Er waren eerder al geruchten over de samenwerking tussen Apple en Magna. Eerdere onderhandelingen met BMW en Daimler zijn stukgelopen, omdat de bedrijven niets zagen in de wens van Apple om bestuurdersgegevens via iCloud op te slaan. De autofabrikanten willen zelf toegang tot de klantdata en vonden iCloud ‘onveilig’. Dat beweert de Duitse krant Handelsblatt op basis van interne bronnen. Geen van de drie bedrijven wilde officieel bevestigen dat er gesprekken hebben plaatsgevonden. Het zou daarbij gaan om een connected zelfrijdende auto.
Privacy van automobilist
Het draaide dus vooral om de privacy van gebruikersgegevens, waardoor de verdere samenwerking niet doorging. Apple wilde de data op iCloud opslaan, terwijl de Duitse autoreuzen de klantdata zelf wilden beheren. Voor beide standpunten is iets te zeggen: opslaan op Europese servers zou interessanter kunnen zijn voor Europese gebruikers, vanwege de betere privacyregels. Maar opslaan op iCloud heeft ook voordelen, omdat Apple geen klantdata deelt met externe partijen. Beveiliging en privacy zijn voor Apple verkoopargumenten geworden: het bedrijf vertelt herhaaldelijk dat ze de data van gebruikers willen beschermen, niet exploiteren of verkopen zoals Google en Facebook doen. Eerder had Apple te maken met soortgelijke bezwaren, bijvoorbeeld in onderhandelingen met mobiele providers.
Project Titan vanuit Berlijn
Geruchten eerder deze week maakten duidelijk dat het bij Project Titan waarschijnlijk om een elektrisch voertuig gaat, dat deels zelfrijdend is. Vanuit een kantoor in Berlijn zou een klein groepje van 15 tot 20 auto-experts werken aan de productie van de Apple Car, die in 2019 of 2020 op de markt kan komen. Het wordt waarschijnlijk geen voertuig dat je zelf koopt, maar dat je huurt of deelt met anderen.
Wel CarPlay, geen Apple Car
BMW heeft eerder aangegeven dat ze voorzichtig zijn met partijen als Apple en Google, om te voorkomen dat ze slechts toeleverancier worden. Toch hebben ze techbedrijven wellicht nodig om te zorgen voor de aansluiting met bestaande software, zoals iOS en Android. Zowel BMW als Daimler doen mee met CarPlay, onder andere in de Mercedes-Benz-modellen.
Wat ons echter opviel aan de CarPlay-pagina van Apple, is dat Mercedes-Benz al wel enkele modellen heeft uitgebracht, maar dat er van Chrysler, BMW, MINI en Rolls-Royce nog geen modellen beschikbaar zijn die CarPlay ondersteunen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
Ik hoop zo dat de eventuele Apple Car niet doorgaat. Vlgs mij is daar geen droog brood in te verdienen, concurrentie is moordend, en wat kan Apple toevoegen wat anderen niet hebben? Iedereen is al bezig met (zelfrijdende) electrische auto’s. Had liever gehad dat Apple zich bezig zou houden met domotica. Ligt veel dichter bij de computermarkt dan een auto. Of dat ze iTunes en AppleTV zouden uitbreiden tot een Netflix-achtige dienst (dus onbeperkt films/series én muziek) voor vast bedrag per maand en een soort eigen Sonos via beat. Genoeg te doen vlgs mij…
Dit geeft weer duidelijk aan dat onze gegevens veel waard zijn !
de meeste mensen doen er blasé over, maar het verzamelen van klantgegevens en daar een profiel van op te stellen is heel veel waard voor bedrijven, en daar doen ze meer mee dan wat wij denken :/
Was en is dit niet hetzelfde bij de verkoop van PC’s en mobiele telefoons?
En toch weet Apple daar het overgrote deel van de omzet en winst te halen…
Standaard icloud uitzetten.
Het grote verschil zit in het bedrijf die de gegevens opslaat. Bij Apple geloof ik ze als ze zeggen dat ze iets wel/niet doen met mijn gegevens. Als ze er niets over zeggen, ga ik van het slechtste scenario uit (blijft een Amerikaans bedrijf). Echter verdiend Apple haar geld niet met data, maar met hard- en software.
Google en Facebook daarentegen verdienen hun geld wel met data. Hen vertrouw ik dus per definitie niet.
@MC Taz Man: Blijf jij maar dromen, en geloof Apple maar !
Daar doelde ik ook op, dat BMW en Daimler het stuk laten lopen op het wel of niet verkrijgen van klantgegevens 🙂
ik denk als Apple met de iCar uitkomen, ze beiden zullen denken dat ze een beetje dom waren 🙂
Dit doet me allemaal heel erg denken aan de eerste stappen van Apple op het gebied van mobieltjes: eerst mislukt de samenwerking met de oude wereld: de geflopte Motorola ROKR. Vervolgend komt Apple met een eigen veel betere en compleet andere oplossing: de iPhone.
Ik ben heel benieuwd of ze de autobranche op dezelfde manier een schop kunnen verkopen. Te meer omdat Tesla dat eigenlijk al aan het doen is.
Precies wat ik dacht.
Bovendien bestaat een auto ook al vele jaren meer uit electronica, processoren en software dan uit puur mechanische techniek, waardoor de autoindustrie effectief juist zelf het domein van de computerindustrie is binnengedrongen.
Zelfs een ‘simpel’ Aygootje heeft anno 2016 al meer multicore rekenkracht aan boord dan een full-spec Mac Pro, GPU’s inbegrepen 😆…
Om over een Up nog maar te zwijgen, van VW weten we inmiddels allemaal hoeveel software daar in zit 😉