BMW neemt Nederlandse parkeerapp Parkmobile over

BMW heeft de Nederlandse parkeerapp Parkmobile overgenomen. De autofabrikant wil meer diensten gaan aanbieden, zoals parkeren. Parkmobile blijft bestaan als app.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Autofabrikant BMW heeft de Nederlandse smartphone-app Parkmobile overgenomen. De deal werd al in april beklonken, maar wordt nu pas bekendgemaakt. Hoewel er geen bedragen worden genoemd, zou BMW enkele ’tientallen miljoenen’ hebben betaald voor de app.


BMW Parkeren

Overname Parkmobile

Met Parkmobile kun je betaald parkeren, zonder dat je geld in de parkeermeter hoeft te gooien. De Parkmobile-app zal gewoon blijven bestaan, ook voor gebruikers van andere automerken. BMW ziet zichzelf als een strategische investeerder, waarbij ze hun activiteiten verder willen uitbreiden in de richting van aanvullende diensten.

In januari 2015 nam BMW al een belang in het bedrijf en nu is het uitgedraaid op een volledige overname. Algemeen directeur Marius Koerselman: “We kunnen onze eigen gang blijven gaan en blijven onze diensten ook aan andere merken aanbieden.” BMW wil zich in de toekomst meer richten op mobiliteitsdiensten en minder met het produceren van auto’s.

Bekijk ook

Parkmobile voor iPhone onderscheidt zakelijk en privé beter

De handige parkeerapp Parkmobile voor iPhone maakt beter onderscheid tussen privé en zakelijke accounts.

Parkmobile wil onder de nieuwe eigenaar de diensten verder uitbreiden, bijvoorbeeld door zakelijke parkeerplaatsen buiten kantooruren beschikbaar te stellen aan het winkelend publiek. Het bedrijf denkt ook aan wisselende prijzen voor parkeren, die afhankelijk zijn van de drukte. De eerste stap daartoe is het opnemen van de parkeergarages van Parkbee in de app. Dit zijn garages die vaak in het centrum van de stad staan en die buiten kantooruren meestal niet worden gebruikt. Parkmobile verhuurt ze voor €1,50 per uur.

Autofabrikant wordt mobiliteitsaanbieder

Het aanbieden van diensten rond mobiliteit is ook de richting die Apple op lijkt te willen met de Apple Car. Er gaan geruchten dat de elektrische auto die Apple aan het ontwikkelen is, niet bedoeld is om per stuk te verkopen aan consumenten, maar om in te zetten voor autodelen en taxidiensten. Dat is ook de richting waarin BMW kijkt. “We willen graag een pallet van mobiliteitsdiensten aanbieden”, aldus Marc Bras van BMW Nederland. “We zien dat een verschuiving van bezit naar gebruik van auto’s. Auto’s kunnen straks ook net zo goed onderdeel zijn van een openbaarvervoerssysteem. En jongeren die onze auto’s niet kunnen kopen, kunnen per straks wellicht per minuut afrekenen.” Het makkelijk vinden van een parkeerplek hoort daar ook bij, vindt Bras. Op termijn wil BMW de diensten van Parkmobile integreren in de auto’s. Andersom moet het mogelijk zijn om vanuit de app straks een BMW te huren.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juni 2016 om 19:03
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 6 reacties

  1. Ik zie BMW dit wel inbouwen in hun auto’s.

    “Nooit meer een parkeerboete! Met Parkmobile van BMW, worden alle parkeerkosten automatisch verrekend.

    *Standaard ingebouwd in alle 2018 modellen.”

  2. Hmm, benieuwd wat het netto effect op de populariteit zal zijn. Dat drieletterwoord trekt misschien nieuwe klanten aan, maar zal zeker mensen afschrikken – ongetwijfeld ook bestaande klanten…

    Persoonlijk iig blij een andere parkeerapp te gebruiken 🤔

  3. Een uitstekende parkeerapp samen met een uitmuntende auto; zeer benieuwd wat hier allemaal voor diensten aan worden toegevoegd naast parkeergarages!

  4. Ik gebruik tot volle tevredenheid de Stadsparkeren app. Geen overstap hier dus voorlopig.

  5. Ik gebruik het ook al een paar jaar. Prima service, de app zou voor mij nog wel wat beter mogen. Hij voelt wat oud en non-native aan. Is waarschijnlijk een (gedeeltelijk) HTML gebaseerde app.

  6. Origineel geplaatst door Ferryman
    Hmm, benieuwd wat het netto effect op de populariteit zal zijn. Dat drieletterwoord trekt misschien nieuwe klanten aan, maar zal zeker mensen afschrikken – ongetwijfeld ook bestaande klanten…
    Persoonlijk iig blij een andere parkeerapp te gebruiken 🤔

    Ik snap de motivatie achter deze opmerking echt totaal niet. Hoezo zou dit mensen aantrekken of afschrikken? Het gaat toch om het gemak: Met welk parkeersysteem (lees: app) heb ik de meeste dekking voor mijn parkeeracties?