‘Duizenden nepartikelen verkocht via Bol.com, waaronder iPhone-kabels’

Bol.com verkoopt duizenden nepartikelen via externe handelaren. Vooral bij namaakkabels voor de iPhone en gevaarlijke batterijen voelen klanten zich misleid.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Online winkel Bol.com zou duizenden nepproducten via de webwinkel aanbieden, waaronder oplaadkabels voor iPhones, batterijen en oordopjes. Er lopen inmiddels zaken tegen twintig wederverkopers die hun spullen via Bol.com aanbieden, waarvan een aantal inmiddels is gestopt. Bol.com zou op de hoogte zijn van de nepartikelen en op kritische vragen reageren met: “Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker”, aldus het AD.


Namaakartikelen via Bol.com

Update 11:00 uur: Bol.com stuurde ons een reactie, waarin ze aangeven dat er geen samenwerkingsovereenkomst en contact met React is. React spreekt partijen direct aan en doen dat niet via Bol.com. Ook laat woordvoerder Marjolein Verkerk via e-mail weten: “Het aantal duizenden herkennen wij niet. We hebben daar geen informatie over verkregen. Daarnaast delen wij onze verkoopgegevens niet extern, dus spreken van producten die via ons verkocht zijn is niet mogelijk.”

‘Duizenden namaakartikelen’

De organisatie React, die namens 235 bekende merken jaagt op vervalsingen, heeft twintig zaken lopen tegen partijen die via Bol.com verkopen. Uit testaankopen blijkt dat het om nepproducten gaat, die gevaarlijk kunnen zijn. Zo zitten er batterijen bij die kunnen ontploffen. De situatie lijkt op die van Amazon, waar ook duizenden namaakproducten werden aangetroffen bij verkopers. Apple klaagde in oktober 2016 over een “stortvloed aan namaakproducten” die werden verkocht via Amazon.com. Ook hierbij ging het om derde partijen die hun spullen via een bekende webwinkel aanbieden.

Bol.com blijkt weinig te doen tegen malafide handelaren en erkent dat bepaalde verkopers zich niet aan de voorwaarden of aan de wet houden geeft aan dat het een bewuste beleidskeuze is om niet dagelijks iedereen te controleren. Onduidelijk is hoeveel namaakproducten er precies online worden verhandeld via Bol.com. Bjørn Grootswagers van React denkt in een voorzichtige schatting dat het om duizenden gaat, “maar dit kunnen er ook meer zijn. Er zitten flink wat rotte appels tussen.” Bol.com zou handelaren aanmoedigen om hun spullen gewoon te verkopen en “niet moeilijk te doen”.

Namaakartikelen lijken er aan de buitenkant identiek uit te zien, maar de elektronica aan de binnenkant is veel simpeler of slordiger uitgevoerd:

Namaak Mac-oplader

Neppe Apple-oplaadkabels

React (voorheen Stichting Namaakproducten) heeft de bedrijven gesommeerd om te stoppen met de verkoop van namaakspullen en dreigt met een boete van €450 per product. Vijftien bedrijven zijn gestopt, tegen vijf andere loopt nog een zaak. Ook bij de Consumentenbond komen er regelmatig klachten binnen over ondeugdelijke producten die via Bol.com zijn verkocht. Het zou gaan om ruim 200 meldingen in 2016. “Een klein aantal daarvan gaf aan dat het om een replica gaat”, aldus de consumentenorganisatie. Vooral bij originele Apple-oplaadkabels die naderhand nep blijken te zijn, voelen consumenten zich misleid.

Bol.com stelde in 2011 de online winkel open voor externe handelaren. Er zijn volgens eigen zeggen 14.000 verkopers actief die samen 15 miljoen artikelen aanbieden. “Wij hebben ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden”, aldus woordvoerder Marjolein Verkerk.

Update 11:00 uur:
Hieronder Bol.com’s beleid t.a.v. nepartikelen, zoals toegestuurd per e-mail:

Sinds 2011 kunnen andere winkeliers/ondernemers via bol.com verkopen. Hun aanbod is een aanvulling op de artikelen die bol.com zelf op voorraad heeft. Op dit moment hebben ruim 14.000 partijen aanbod op bol.com staan en verkoopt bol.com in totaal zo’n 15 miljoen artikelen. Wij hebben bijna 7 miljoen actieve klanten in Nederland en België.

Uiteraard vinden wij het heel belangrijk dat onze klanten bij een aankoop via 1 van onze verkooppartners dezelfde service krijgen als wanneer zij een artikel kopen uit ons eigen assortiment. Daarom hebben wij voorwaarden opgesteld voor onze verkooppartners. Er staat o.a. in deze voorwaarden dat je geen nepartikelen mag verkopen en geen artikelen mag verkopen die in strijd zijn met de geldende regel- en wetgeving. Helaas komt het een enkele keer voor dat een verkoper zich niet aan onze voorwaarden en/of de wet houdt.

Als wij van onze klanten of partners serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijke misbruik dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden. Zo was er onlangs een incident waarbij een merkeigenaar ons attendeerde op een mogelijk nepartikel. Wij hebben middels een proefbestelling en onderzoek van de merkeigenaar kunnen vaststellen dat het inderdaad een nepartikel betrof. Vervolgens hebben wij alle klanten benaderd die dat artikel bij ons hebben gekocht, we hebben het artikel teruggenomen, uit onze winkel gehaald en de betreffende klanten het aankoopbedrag teruggegeven. Dit proces volgen we als we er zeker van zijn dat het een nepartikel betreft, of dat het vermoeden groot is. In dit geval was de verkoper er zelf niet bewust van en lag de oorzaak bij zijn leverancier. De verkoper heeft dan ook alle kosten vergoed.

Met 14.000 verkopers en miljoenen artikelen hebben wij ervoor gekomen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden. Wij vertrouwen erop dat verkopers op de juiste manier handelen en niet bewust voorwaarden en wetten overtreden. Indien dit wel het geval is dan betreft het een incident en zelfs niet altijd een bewuste actie. Dit neemt niet weg dat wij in het verder ontwikkelen van ons verkoopplatform eraan werken om onze processen tegen imitatie, onveilige artikelen en overig misbruik te verbeteren. Zo werken we aan een programma waarbij we o.b.v. onze eigen data en feedback van klanten/partners in de toekomst betere voorspellende analyses kunnen maken waardoor het opsporen van misbruik makkelijker wordt. Meldingen van klanten vormen altijd een goede bron. Waar mogelijk proberen we deze zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt. Daarnaast bestaat de kans dat een leverancier/verkoper de producten ook via andere kanalen verkoopt. Overigens mogen klanten artikelen die gekocht zijn bij een van onze partners altijd retourneren (binnen zichttermijn) en krijgen dan hun geld terug via bol.com.

Informatie

Laatst bijgewerkt
1 februari 2017 om 11:18
Onderwerp
Categorie
Accessoires

Reacties: 42 reacties

  1. Héle slechte zaak voor Bol.com en Albert Heijn, die de eigenaar is. De prijs van die producten is waarschijnlijk ook veel te hoog, anders zou het direct opvallen. Wat mij niet duidelijk is: werden de spullen wél onder de naam Apple verkocht? Of niet. Dit soort dingen is er de reden ga dat ik álles alleen koop bij Apple zelf en officiële Apple resellers

  2. Tja voor een duppie op de eerste rang willen zitten… dan krijg je rommel… koop gewoon origineel als je een lader van €19,- kan kopen voor €5,99 dan weet je toch genoeg….

  3. Klopt, zelf paar keer verdacht goedkope “Made for iPhone”-gecertificeerde kabels gekocht op Bol. Bleek telkens om dikke fugazi te gaan.

  4. Ik heb daar ook m’n milanese loop bandje vandaan.. Is precies hetzelfde en maar 22,50€ dus koop dat liever dan één van 159€ maar opladers etc koop ik altijd in de Apple Store zelf!

  5. Origineel geplaatst door Mauzze
    Tja voor een duppie op de eerste rang willen zitten… dan krijg je rommel… koop gewoon origineel als je een lader van €19,- kan kopen voor €5,99 dan weet je toch genoeg….

    Het probleem is juist dat ze er gewone prijzen voor vragen, plus dat er overduidelijk bij staat dat het originele kabels zijn.

  6. Apple Earpods voor €7,50 verkocht. Klonken nog slechter dan de officiële Apple Earpods die 2x in de was machine zijn geweest en 2,5 jaar oud waren…

    Helemaal compleet in “officiële” verkoop verpakking. Niet van echt te onderscheiden…

  7. Hopelijk worden nep artikelen snel van de markt verdreven. Ruim een jaar geleden een nieuwe “Apple” lader gekocht via bol.com die mijn MacBook binnen 1 minuut liet stoppen.. logicboard/hdd/lcd/batterij defect, lader bleek nep en had een veel te hoge output en de aardaansluiting was niet aangesloten in de lader… Lader zag er als echt uit met logo en doos. 10euro goedkoper dan op andere sites en dacht dat het via bol.com te vertrouwen was… schade ruim 700euro voor herstel. Bol.com kon “niks” voor me doen omdat de verkoop via een andere partij loopt:(

  8. Heb een keer oordoppen gekocht waar toch echt stond dat het originelen Apple oordopje waren. Oké achteraf had ik het kunnen weten maar dacht misschien wel een grote parij gekocht of zo iets dergelijks. Heb ze weer terug gestuurd en geld terug gekregen.
    Toch een beetje jammer van BOL

  9. Sommigen willen gewoon genaaid worden en dan naderhand natuurlijk graag klagen; daar zijn wij Nederlanders erg goed in 😬

  10. Waar ik me nog het meest boos over kan maken is dat bol.com er zo laconiek over doet. Bij deze winkel ga ik in ieder geval niet meer bestellen tot ze een betere controle in gaan voeren, maar zoals de persvoorlichter al zei, dit zal niet gaan gebeuren.

  11. Ik denk dat Bol.com na dit nieuws zich even achter de oren moet krabben over hun verkoopmodel. Bol.com was een betrouwbaar verkooppunt. Niet altijd koopjes, maar je wist in ieder geval dat het goed spul was. Nu ga ik twijfelen. Zal mijn elektronica voortaan eerder bij Coolblue halen. Als dit nieuws door Bol.com niet goed weerlegd kan worden, zijn zij ‘Marktplaats’ geworden voor nieuwe producten. Je kunt bestellen, maar als achteraf blijkt dat je bent genept, kunnen zij zich achter hun algemene voorwaarden verschuilen.

  12. Origineel geplaatst door mhoutman
    Sommigen willen gewoon genaaid worden en dan naderhand natuurlijk graag klagen; daar zijn wij Nederlanders erg goed in 😬

    Sorry, maar waar het hier om gaat is dat je bij Bol.com denkt een echte kabel te kopen en dan een neppe geleverd krijgt. Bol.com verkoopt in beginsel geen chinese troep. Denk je bijvoorbeeld dat mijn vader weet hoeveel een iPhone kabel kost? Nee dus, die koop een boek of cd (ja dat doet hij nog) en denk dan ook gelijk even een extra laadkabel mee te bestellen. Scheelt namelijk bezorgkosten.

  13. Origineel geplaatst door Mauzze
    Tja voor een duppie op de eerste rang willen zitten… dan krijg je rommel… koop gewoon origineel als je een lader van €19,- kan kopen voor €5,99 dan weet je toch genoeg….

    Origineel geplaatst door Kees
    Het probleem is juist dat ze er gewone prijzen voor vragen, plus dat er overduidelijk bij staat dat het originele kabels zijn.

    Niet helemaal waar, de kabels zijn er “origineel” maar kosten €8,99 (los kabeltje) bij Apple €25,-
    Complete oplader voor de iPhone incl. Kabel kost bij Bol €10,99 bij Apple adapter + kabel €50,-

    Kan geen foto toevoegen maar als je voor pak en beet 60% a 70% goedkoper uit wilt zijn kun je geen origineel Apple verwachten…

    Daarbij is niet één webshop via bol.com een officiële Apple reseller maar kan het mis hebben… dus of ze de originele accessoires mogen verkopen is maar de vraag, adverteren met “origineel” is puur marketing wat blijkbaar prima werkt…

  14. Het probleem is gewoon dat Bol (bij veel mensen) een redelijk goede naam heeft opgebouwd, en niet in de gaten hebben dat ze geen zaken doen met Bol zelf, en aangezien “Apple” een goede naam heeft (weer bij veel mensen), is de interesse voor “aanbiedingen” van Apple producten groot, zie ook de wildgroei van refurbished Apple apparatuur aanbieders … welke voor een deel ook niet 100 % eerlijk zijn, als ze b.v. van een 2 maanden oud apparaat durven e beweren dat het refurbished is, zet ik daar grote vraagtekens bij en is het gewoon een weinig gebruikt 2e hands apparaat, en hebben ze het echt niet opgeschroefd om de checks te doen die ze beweren.

  15. Dit is helaas al meer dan een jaar zo. Zelf ook bol.com hier op aangesproken. Nog nooit reactie op gehad

  16. Goed dat dit aangekaart wordt!

    Ben er pas ook bijna ingetrapt met de aankoop van een iPhone kabel waarbij ik het van belang vind dat het een origineel product is.

    Zoek maar eens op bol.com op originele lightning kabel. Je krijgt voldoende hits met “origineel” in de titel waarbij ik het afvraag of het zo is als je de recessies leest enzo.

  17. @Marc: Ik ga naar de switch ga er vanuit dat het daar ook origineel producten zijn !

  18. Bye Bye Bol.com Voor mij.

  19. ben zelf verkoper op bol.com, en ben blij dat dit eindelijk gebeurt.

    verkoop zelf ook veel producten, en op bol worden deze goedkoper verkocht dan waar ik ze voor kan inkopen.
    Kost je dus veel geld, en stock waar je niet meer van af komt, of tegen weggeef prijzen.
    Andere kant is dat bol.com sowieso 15 % verkoopcommissie ontvangt, nep of niet , dus ze zijn altijd de lachende derde

    Net als bij amazon ook bij merkproducten een factuur voor aankoop van deze merkproducten overleggen voordat je merk mag verkopen, daarmee is het probleem opgelost.

  20. Dit bericht verbaast mij niks. Afgelopen week een Apple usb-adapter besteld, van het merk Apple zo staat er duidelijk bij vermeld. Volgens de afbeeldingen van het product een originele. Netjes in Apple doosje. De oorspronkelijke prijs was van € 18,99 naar € 8,99 gegaan. Ik heb het product besteld. Afgelopen zaterdag het product ontvangen. Niet in het bekende Apple doosje en op de adapter zat ook geen Apple logo. Dit gemeld bij de verkopende partij. Het was toch echt een echte Apple usb-adapter werd gemeld, NOT!! Gisteren retour gestuurd. De afbeeldingen die Bol.com gebruikt heeft, in dit geval voor 4PhonesParts, zijn erg misleidend. Kijk dus goed naar wat je koop en ontvangt. Ik begrijp niet dat Bol.com, die een goede naam heeft hoog te houden net als Albert Heijn, dit soort bedrijfjes toelaat.

  21. @Macaanzee: Albert Heijn is geen eigenaar van Bol.com. Beide bedrijven zijn een van de 30+ bedrijven van Ahold Delhaize. Niet helemaal relevant bij dit artikel, maar dat was het al niet toen jij over Albert Heijn begon.

  22. Origineel geplaatst door Bart
    Hopelijk worden nep artikelen snel van de markt verdreven. Ruim een jaar geleden een nieuwe “Apple” lader gekocht via bol.com die mijn MacBook binnen 1 minuut liet stoppen.. logicboard/hdd/lcd/batterij defect, lader bleek nep en had een veel te hoge output en de aardaansluiting was niet aangesloten in de lader… Lader zag er als echt uit met logo en doos. 10euro goedkoper dan op andere sites en dacht dat het via bol.com te vertrouwen was… schade ruim 700euro voor herstel. Bol.com kon “niks” voor me doen omdat de verkoop via een andere partij loopt:(

    Dat is wel zuur voor je, Daarom koop het altijd of via Apple store of resellers, dan weet ik zeker dat het niet verkeerd gaat.

  23. @Macaanzee: Albert Heijn is niet niet de eigenaar, maar een ander bedrijf dat onder hetzelfde bedrijf valt als Bol.com, namelijk Ahold.

  24. Goed dat dit gebeurd.

    Echter is de kabel niet het grootste probleem. Ik doe hardware reparaties aan iphone’s en het vervangen van de U2 (oplaad ic) is een veelvoorkomende handeling. Dit komt doordat mensen imitatie opladers gebruiken welke geen constant voeding afgeven. De iphone’s zijn hiertegen beschermd maar ook hier komt na een lange periode een einde aan. De U2 ic chip ”brand” als het ware op.

    Snoeren geven over het algemene niet veel negatieve defecten. Wel kunnen die verschillende itunes herstel errors en ghost touch veroorzaken door lekkende spanning.

    DUS mensen koop een echte oplader van een A merk. Het usb blokje hoeft niet van apple te zijn als die maar van Samsung, HTC oid. is. ofwel geen chineese spullen voor 2 euro etc.

  25. Ik heb al heel wat opladers versleten via wederverkopers van bol.com, in no-time functioneert het niet meer. Bijvoorbeeld dat uit het niets ineens het ‘opladen uit’ probleem ontstaat. Maar ach, er is wel meer mis. Voor m’n meerdere iPads vier iPad hoezen via GSMWise gekocht. Complete troep, in no-time waren er 3 kapot. Toch 15 euro per stuk, in China zie je dezelfde voor 3 euro, dat zegt genoeg.

  26. Origineel geplaatst door mhoutman
    Sommigen willen gewoon genaaid worden en dan naderhand natuurlijk graag klagen; daar zijn wij Nederlanders erg goed in 😬

    Origineel geplaatst door Flieps
    Sorry, maar waar het hier om gaat is dat je bij Bol.com denkt een echte kabel te kopen en dan een neppe geleverd krijgt. Bol.com verkoopt in beginsel geen chinese troep. Denk je bijvoorbeeld dat mijn vader weet hoeveel een iPhone kabel kost? Nee dus, die koop een boek of cd (ja dat doet hij nog) en denk dan ook gelijk even een extra laadkabel mee te bestellen. Scheelt namelijk bezorgkosten.

    Nee hoor, er staat notabene bij wie de verkoper is… ook bekende winkels verkopen via bol.com, zorg gewoon dat je koopt van de juiste verkoper!

  27. Ik koop ook alleen bij Bol.com als Bol de verkopende partij is anders niet.
    Je heb als Bol niet de verkopende partij is ook niet de zelfde rechten, bv 30 dagen terug sturen.

  28. Sinds die Action USB (auto)oplader in het nieuws is geweest die massaal iPhones frituurde, ben ik weg gebleven van goedkope opladers. (was niet bij Bol.com)

    Wel slecht dit, zeg. Ik dacht eerlijk gezegd dat Bol.com beetje zelfde kwaliteit niveau stond als Coolblue, dus gegarandeerd geen rommel. Maar niet dus.

    Mensen die goedkope kabels willen, bestellen toch wel bij Ali. Snap niet waarom Bol zichzelf hiermee bevuilt..

    Doe eens een search op YouTube en je kunt allerlei filmpjes van populiare slechte Chinese makelij opengemaakt zien zoals hier in het artikel ook wordt getoond. Goedkope led verlichting, opladers, etc.

    Ik koop oplaad kabels alleen direct bij Apple of bijv bij CoolBlue, waar ze ook aantoonbaar origineel zijn (kost ook precies hetzelfde als bij de Apple Store, maar heel soms hebben ze wel een aanbieding waardoor je voor een paar euro minder toch het origineel hebt!)

  29. Mijn eigen argument om bij wederverkopers te kopen was toch bovenal: ‘Bol.com zit er achter, dan moet het wel goed zijn, je hebt een sterke stok achter de deur!’ Dat vertrouwen is nu toch wel weg, ik ga voorzichtiger worden. Hooguit nog een vertrouwd merk kopen zoals Belkin, ik neem toch aan dat daar niet mee gesjoemeld wordt. Anders ga ik naar Coolblue, ook een optie…

  30. Het vreemde is ook, dat je dus gewoon gecertificeerde (dus mét Apple chip kunt kopen van (in mijn geval grundi) bij de blokker etc. Maar die geven het op een of andere manier ook gewoon binnen no time op.
    Ik gebruik wel alleen de originele opladers (genoeg vergaard in de loop der jaren) dat ik zelfs opgegeven heb defecte proberen te claimen bij Apple …
    ik heb tegenwoordig nog 1 niet originele op 1 plek in gebruik, dat is een trust met dubbele uitgang (ondertussen 3 jaar continue in gebruik, en tot op heden geen probleem (Knocks on wood)

  31. Zijn @Niels en @Toine nou echt (verder) de enigen die het begrijpen? Het staat er echt altijd duidelijk bij – zelfs al op een bekende prijsvergelijker waarvan ik hier de naam niet zal noemen 😉 – als Bol zelf niet de verkopende partij is. Meestal kun je zelfs alsnog voor een andere verkoper kiezen via een ‘andere verkopers’ linkje prominent , eentje die je wel (uit eigen of andermans ervaring) vertrouwt en vaak ook voor Bol zelf.

    Toch echt in vergaande mate een gevalletje ‘eigen schuld dikke bult’ dus imho… (al blijven het natuurlijk wel ratten die zo goedkope rommel aan de man brengen, en maakt Bol zich er wel wat erg makkelijk vanaf)

  32. Ook ik heb diverse keren nepspullen ontvangen die ik via Bol.com had aangeschaft, van malafide verkopers. Het zou goed zijn als net als bij Amazon er een waarderingssysteem zou komen voor die verkopers. Nu kun je alleen de producten reviewen en die malafide verkopers zijn zo slim om elke keer weer de producten opnieuw op te voeren zodat de slechte reviews niet meer zichtbaar zijn. Kom op Bol.com!

  33. Goed artikel
    Koop niks meer bij bol.com

  34. Maar heb ook eens nep(namaak)-producten gekocht via 1dayflay. Komt dus overal voor helaas. Denk dat het dus zaak is dat deze tussen-bedrijven (bol via externe verkopers en 1dayflay hetzelfde) ons beschermen of duidelijk maken dat het hier om namaak gaat.

  35. Had ook lightningkabels gekocht. Bleken nep. Bedrag is na retourzending weer keurig teruggestort door bol.com.

  36. Origineel geplaatst door Mauzze
    Tja voor een duppie op de eerste rang willen zitten… dan krijg je rommel… koop gewoon origineel als je een lader van €19,- kan kopen voor €5,99 dan weet je toch genoeg….

    Dat is niet het geval ze beiden die opladers aan als originele Apple opladers maar dan inplaats van €19 kosten ze dan €18 wat best zou kunnen.

    @Macaanzee: Het werd op de naam van Apple verkocht, ik heb volgens de titel en beschrijving een “originele appel 12w oplader” gekocht, maar hij is erg nep en sist als je hem in het stopcontact doet, dus erg onveilig.

  37. @mhoutman: Hoezo als er de zelfde prijs bij staat al bij Apple en er ook bij staat dat het een officiële Apple oplader is.

  38. Bij mij ging het zelfs een stapje verder. Bij het product (Lightning kabel) stond zelfs “authorised reseller en orgineel product. Ik kon het niet geloven dus bel de klantenservice die het ook niet wisten. Gewoon besteld en inderdaad nep. Boos gebeld naar Bol.com en in eerste instantie wilde ze niks doen. Ondertussen dit voorval neergelegd bij Apple die dit signaal direct doorzette naar het hoofdkantoor. Nogmaals Bol.com besteld en toen wilde ze een onderzoek instellen, ze kwamen tot de conclusie dat het inderdaad nep is en ze zouden de verkoper aanspreken. Vervolgens stond het nog een hele tijd op de site. Ik vind het oplichting!

  39. Hebben jullie kopers dit zelf niet in de hand? Je kan immers zelf controleren of je een artikel bij een externe handelaar koop of bij de officiële Bol.com winkel.

    Persoonlijk heb ik met officiële Apple producten geen goede ervaringen. Mijn Apple hoesje van €55,- was al open gemaakt. Na het terugsturen kreeg ik na 5 dagen een nieuw hoesje opgestuurd. Hier zat deze keer een plakbandje over, was dus soort van gesloten.
    Sinds dien ben ik klaar met Bol.com

  40. Origineel geplaatst door Melvin
    Hebben jullie kopers dit zelf niet in de hand? Je kan immers zelf controleren of je een artikel bij een externe handelaar koop of bij de officiële Bol.com winkel.
    Persoonlijk heb ik met officiële Apple producten geen goede ervaringen. Mijn Apple hoesje van €55,- was al open gemaakt. Na het terugsturen kreeg ik na 5 dagen een nieuw hoesje opgestuurd. Hier zat deze keer een plakbandje over, was dus soort van gesloten.
    Sinds dien ben ik klaar met Bol.com

    Maar dit is toch de omgekeerde wereld? Je surft naar Bol.com (want die hebben/hadden een goede reputatie). Als je in iedere winkel alert moet zijn of je al dan niet wordt belazerd, wordt het wel heel moeilijk om je aankopen te doen. Dus selecteer je als consument die (web)winkel die betrouwbaar zijn.

    Als ik naar de warme bakker ga, wil ik vers brood. Blijkt dat hij via de achterdeur fabrieksbrood binnenhaalt en als vers brood verkoopt (tegen de prijs van vers), zijn wij het er toch over eens dat deze bakker de boel oplicht? En als hij je dan wijst op het bordje bij de kassa waarop staat: “Beste klant, ik noem mezelf warme bakker, maar let op, je brood komt uit de fabriek en als je er ziek van wordt, moet je bij de fabriek zijn”. Dan zou ik me nog steeds opgelicht voelen. Dan dient de bakker zichzelf geen ‘warme bakker’ meer te noemen en bovendien zal ik nooit meer brood kopen bij deze bakker.

  41. Het probleem zit ten eerste bij de merk producten zelf, die zijn gewoon belachelijk duur…
    Apple iphone lighting snoertje € 25,- (Apple Store), gaat gewoon nergens over..
    Consumenten gaan dan zoeken naar goedkoper alternativen, bv Bol.com..
    Daar maken de (door)verkopers gebruik van.
    Ik bestel bij AliExpress, € 0,50 per kabeltje (incl verzendkosten), werkt een kwartaal, daarna weer nieuwe….
    Laders €1,-… werken perfect…
    Alleen klein maandje wachten op bestelling..

  42. Origineel geplaatst door Melvin
    Hebben jullie kopers dit zelf niet in de hand? Je kan immers zelf controleren of je een artikel bij een externe handelaar koop of bij de officiële Bol.com winkel.

    Persoonlijk heb ik met officiële Apple producten geen goede ervaringen. Mijn Apple hoesje van €55,- was al open gemaakt. Na het terugsturen kreeg ik na 5 dagen een nieuw hoesje opgestuurd. Hier zat deze keer een plakbandje over, was dus soort van gesloten.

    Sindsdien ben ik klaar met Bol.com

    Origineel geplaatst door Flieps
    Maar dit is toch de omgekeerde wereld? Je surft naar Bol.com (want die hebben/hadden een goede reputatie). Als je in iedere winkel alert moet zijn of je al dan niet wordt belazerd, wordt het wel heel moeilijk om je aankopen te doen. Dus selecteer je als consument die (web)winkel die betrouwbaar zijn.

    Als ik naar de warme bakker ga, wil ik vers brood. Blijkt dat hij via de achterdeur fabrieksbrood binnenhaalt en als vers brood verkoopt (tegen de prijs van vers), zijn wij het er toch over eens dat deze bakker de boel oplicht? En als hij je dan wijst op het bordje bij de kassa waarop staat: “Beste klant, ik noem mezelf warme bakker, maar let op, je brood komt uit de fabriek en als je er ziek van wordt, moet je bij de fabriek zijn”. Dan zou ik me nog steeds opgelicht voelen. Dan dient de bakker zichzelf geen ‘warme bakker’ meer te noemen en bovendien zal ik nooit meer brood kopen bij deze bakker.

    Hier heb je wel gelijk in. Helaas werkt dat wel zo in de wereld. Er wordt van ons geacht de kleine lettertjes te lezen.