Reacties voor: Britse iPhone-bezitters klagen over slechte ontvangst
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik heb het vermoeden dat dit probleem veel groter is dan voor alleen Britse O2 gebruikers. Op de bekende iPhone forums (Hackint0sh, Modmyifone) zijn lange lijsten van US iPhone gebruikers die klagen over het “no service” probleem. Dit probleem begint zich op mysterieuze wijze na enkele weken normaal gebruik te vertonen. Mogelijk dat by O2 gebruikers het probleem zich al vanaf het eerste begin manifesteert.
Zelf bezit ik een tweetal US modellen, waarbij ook een het zogenaamde “no service” probleem heeft. De gebruikte SIM werkt uitstekend in een andere telefoon (ook in de ander iPhone), dus alle verwijzingen naar de Service Provider kunnen naar het land der fabeltjes worden verwezen.
Het fenomeen manifesteert zich als volgt: de mededeling “no service” verschijnt als netwerk provider. De signaalsterkte is zeer laag (vaak niet eens het eerste signaalstreepje). In de Settings – General – Carrier verschijnt soms een lijstje van netwerk providers, soms echter “Error”.
Inmiddels heb ik alle mogelijke middelen (virginize, ierase seczone, oneSim, anySim, SimFree, upgrade naar 1.1.1, naar 1.1.2, terug naar 1.1.1, terug naar 1.0.2) elk wel meerdere malen doorlopen om het probleem te verhelpen, echter zonder resultaat.
Waar ligt dit dan aan? Er zijn twee mogelijkheden aan te wijzen:
1. defect in de iPhone
Hier en daar wordt er gehint naar een slecht functionerende (ingebouwde) antenne op een bepaalde serie iPhones. Het lijkt dat het geheel vastpakken van de iPhone (volledige hand er omheen) het signaalniveau positief beinvloedt. Dit zou kunnen duiden op een zwak antennesignaal. Dit verklaart echter niet waarom soms de overlay “Error” zou verschijnen.
2. iPhone firmware
Mogelijk is er een probleem in de firmware, waardoor het modem van de telefoon niet goed kan functioneren. Misschien een gevolg van hacking, maar dit verklaart niet waarom het pas na enkele weken gebruik optreedt: ik kan me niet voorstellen waardoor een dergelijke “elektronische slijtage” zou kunnen worden veroorzaakt.
3. voor de paranoias onder ons: Actief op afstand ingrijpen.
Het lijkt me niet gunstig voor de klant-relatie, maar mogelijk heeft een bepaalde organisatie de mogelijkheid om aktief en op afstand in te grijpen in het functioneren van de telefoon. De recente waarschuwingen van Apple en hun vervente akties op het tegengaan van hacken zijn ons niet onbekend.
Het is daarom goed dat dit fenomeen de publiciteit begint te krijgen. Mogelijk kan dit leiden tot een afloop waarbij Apple zich wat meer als een normale producent van mobiele telefoons gaat opstellen. Zo bijzonder zijn ze nou ook weer niet!
Het is een van de redenen waarom ik hoop dat de iPhone in Nederland niet voor een bepaalde operator is. Omdat zowel Orange, T-Mobile en Vodafone allemaal erg slechte ontvangst (thuis heb ik geen bereik) hebben waar woon en werk. Daarom hoop ik stiekem dat de operators die gebruik maken van het KPN netwerk (enigste met goed ontvangst hier!) de iPhone mogen aanbieden…
Liefst heb ik gewoon de keuze… om nou te verhuizen voor een iPhone. Never.
Ik heb ook dit zelfde probleem. Voortdurend krijg ik “No Service” in beeld. Ik gebruik de iPhone met een KPN abonnement. Erg vervelend. Nu kan ik er niet meer op vertrouwen dat ik bereikbaar ben. Gelukkig heb ik een dual sim, en ik draag inmiddels mijn oude telefoon ook bij mij.
Ik heb nog een ander probleem ondekt. Ik internetbankier bij de Postbank. De SMSjes die hun systeem verstuurd komen niet aan op de iPhone! Op een andere telefoon heb ik er geen enkel probleem mee.