Diverse bugs in iOS 9.3: heb jij er last van?
Als Apple een nieuwe iOS-update loslaat op miljoenen gebruikers, doen zich altijd wel een aantal problemen voor. iOS 9.3 zit bomvol nieuwe functies, dus de kans dat juist bij deze update allerlei dingen misgaan, is extra groot. In dit artikel verzamelen we allerlei bugs en problemen met iOS 9.3 die de afgelopen dagen bij ons zijn gemeld. Als er een oplossing is, noemen we die ook meteen zodat jij hopelijk weer op weg bent geholpen.
Mocht jouw probleem er niet bij staan, noem het dan vooral in de reacties. We gaan geen beren op de weg sleuren door problemen op te nemen die zich maar bij één persoon of bij een heel kleine groep (<0,0001%) voordoen, maar kijken vooral naar de bugs waar veel meer mensen mee te maken hebben.
#1. iPad activeren lukt niet
Een klein groepje iOS-gebruikers heeft moeite met het activeren van het toestel na installatie van iOS. Het probleem lijkt zich vooral bij oudere iPads voor te doen, met name de iPad 2.
Update 24 maart: Apple heeft gereageerd op de activatieproblemen door een supportdocument uit te brengen. Apple raadt aan om te controleren of je de Apple ID-gegevens correct zijn ingevuld. Ook raden ze aan om het iDevice op iTunes aan te sluiten en in te loggen op iCloud.
De melding die op het scherm verschijnt is:
Uw iPad kan niet worden geactiveerd, omdat de activeringsserver tijdelijk niet beschikbaar is. Sluit uw iPad aan op iTunes voor activering of probeer het over enkele minuten opnieuw.
Al vanaf het moment dat iOS 9.3 beschikbaar kwam, kwamen er meldingen binnen op de iCulture-redactie. Maandagavond was het probleem vooral dat de activatieservers van Apple overbelast waren, waardoor mensen moeite hadden om hun iPad na de update weer te activeren. De oplossing die bij veel iCulture-lezers werkte, was om de iPad aan te sluiten op een computer en via iTunes te activeren.
Toch zijn er ook mensen die na anderhalve dag wachten nog steeds niet erin zijn geslaagd hun iPad te activeren, zoals iCulture-lezer Aad. Hij heeft vandaag een afspraak bij de Genius Bar, om te kijken of het Apple-personeel het apparaat weer aan de praat krijgt. Een gebruiker die al bij de Apple Store langs is geweest, meldde dat ze hem daar niet konden helpen met het activatieprobleem.
Sommige lezers hebben ondertussen een oplossing gevonden, bijvoorbeeld door iOS 9.3 nogmaals te downloaden via iTunes of door je toestel volledig te herstellen. Voordat je dit doet, moet je een volledige backup maken.
Inmiddels zouden de activatieservers niet meer overbelast moeten zijn, dus we hopen dat Apple spoedig met een oplossing komt voor de groep gebruikers waarbij bovenstaande tips niet werken.
#2. Night Shift niet zichtbaar
Het probleem dat veruit het meest bij ons werd gemeld, is dat de Night Shift-functie niet zichtbaar is. We kregen tientallen meldingen binnen over iPads waarop de Night Shift-schakelaar niet is verschenen. In vrijwel alle gevallen ging het om niet-geschikte toestellen.
Night Shift werkt alleen op deze toestellen:
- iPhone 5s, iPhone 6 (Plus), iPhone 6s (Plus)
- iPad mini 2, iPad mini 3, iPad mini 4
- iPod touch 6e generatie
- iPad Air, iPad Air 2
- iPad Pro
Omdat iPads soms moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, raden we aan om even op de achterkant van de iPad het modelnummer op te zoeken (gebruik eventueel een vergrootglas).
- Heb je modelnummer A1432, A1454 of A1455? Dan heb je de eerste generatie iPad mini; deze is niet geschikt.
- Heb je modelnummer A1458, A1459 of A1460? Dan heb je een iPad 4; deze is niet geschikt.
- Heb je modelnummer A1416, A1430 of A1403? Dan heb je een iPad 3; deze is niet geschikt.
- Heb je modelnummer A1395, A1396 of A1397? Dan heb je een iPad 2; deze is niet geschikt.
- Heb je modelnummer A1219 of A1337? Dan heb je een iPad eerste generatie. Hierop kun je geen iOS 9.3 installeren dus er is ook geen Night Shift mogelijk.
De verwarring is wellicht bij veel mensen ontstaan, omdat ze wel iOS 9.3 konden installeren en er vanuit gingen dat Night Shift dan ook wel zou werken. Dat is niet zo: Night Shift werkt alleen maar op een beperkt aantal nieuwere apparaten.
Meer informatie over Night Shift lees je in ons aparte artikel.
#3. Night Shift gaat niet automatisch aan
Nog een optie die Apple niet erg duidelijk heeft gemaakt: als je wilt dat Night Shift automatisch inschakelt, moeten je privacy-instellingen goed staan. Dit doe je als volgt:
- Ga naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Systeem.
- Schakel de volgende optie in: Tijdzone instellen.
#4. Batterij snel leeg
Hallo, daar zijn we weer! Bij iedere iOS-update krijgen we meldingen van lezers die om onverklaarbare redenen opeens een dramatisch slechte batterijduur hebben. Het goede nieuws is: het zit niet in je hoofd. Het slechte nieuws: dit probleem is per persoon verschillend, waardoor er geen algemene oplossing is. Blijkbaar is er een app of een proces op jouw iPhone, dat niet goed is aangepast voor iOS 9.3. Omdat er miljoenen apps zijn en de combinatie van apps op jouw iPhone uniek is, zul je zelf op onderzoek uit moeten gaan. Kijk welke apps je recent hebt geïnstalleerd, welke je veel gebruikt, probeer mogelijke boosdoeners tijdelijk te wissen of in het uiterste geval: herstel je iPhone en begin opnieuw met een schoon toestel.
In het gunstigste geval is je batterij gewoon sneller leeg omdat je al die nieuwe functies leuk vindt om te testen. Night Shift gebruikt bijvoorbeeld meer energie dan je denkt. Dat is ook de reden waarom Night Shift en de Energiebesparingsmodus niet tegelijk gebruik kunnen worden. Met onderstaand trucje lukt het trouwens wel:
Een andere oorzaak is dat de weergave van het batterijpercentage niet goed klopt. Je kunt dit op twee manieren oplossen: er is een bekende bug waarbij het batterijpercentage op de iPhone 6s blijft hangen. Maar het kan ook zo zijn dat de batterij opnieuw gekalibreerd moet worden, omdat de weergave van slag is.
#5. Notities beveiligen lukt niet
Je hebt onze tip over het beveiligen van notities gelezen en wilt er zelf mee aan de slag, maar gek genoeg krijg je de beveiligingsoptie in het deelmenu niet te zien. Waarschijnlijk heb je iCloud-notities nog niet ingeschakeld of staat de optie buiten beeld. In onderstaande tip lees je de oplossing.
#6. Bluetooth- en Wi-Fi-problemen
Een andere klassieker die mensen na een iOS-update regelmatig treft: draadloze verbinding werken niet meer goed. Valt de verbinding met je carkit weg of kun je geen verbinding meer maken met je draadloze netwerk thuis, dan kun je dit oplossen door het volgende te doen:
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in.
- Kies de optie Herstel netwerkinstellingen.
- Maak vervolgens opnieuw verbinding met het draadloze netwerk.
Bij Bluetooth-problemen kun je proberen om de koppeling met het apparaat te verbreken en opnieuw te koppelen.
#7. URL’s en linkjes openen niet
In Safari, Mail, WhatsApp en andere apps kun je geen linkjes openen, als je erop drukt. Dit probleem wordt gemeld door meerdere iCulture-lezers en wordt uitgebreider beschreven in onderstaand artikel.
- 2016 - 26 maart: Bug met linkjes openen toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Eerste publieke beta's van iOS 18.3 en iPadOS 18.3 zijn uit voor testers (18-12)
- Ondersteuning voor robotstofzuigers in Woning-app komt in iOS 18.3 (maar alleen in het Engels) (17-12)
- iOS 18.2: deze nieuwe functies brengt de update naar je iPhone (11-12)
- iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu beschikbaar: grote update brengt veel nieuws (11-12)
- Tweede Release Candidate van iOS 18.2 en iPadOS 18.2 nu te downloaden (09-12)
Reacties: 129 reacties