Bulli: nieuw Volkswagenbusje standaard voorzien van iPad-houder
Bij Volkswagenbusjes denk je al snel aan retro-exemplaren uit de jaren zeventig. Maar op de autoshow in Genève laat Volkswagen een up-to-date exemplaar zien, met ingebouwde iPad-houder. De iPad blijkt ideaal als bedieningspaneel voor de autoradio en andere elektronische systemen aan boord. De VW Bus is terug, maar dan wel als elektrisch voertuig en met een nieuwe naam: Bulli. Het gaat om een concept car, die net als het origineel uit 1950 een lange zitbank voorin heeft, zodat je lekker veel vrienden kunt meenemen.
De nieuwe VW Bus heeft een tweekleurig uiterlijk en een groot VW-logo op de voorzijde. Het is niet meer bedoeld als busje, maar als 4-deurs stadsauto met 85-kilowatt elektrische motor van 113 pk en een maximale reisafstand van 185,4 km per laadbeurt. Je rijdt er tweemaal zo snel mee weg als z’n legendarische voorganger (0 tot 100 km/uur in 11 seconden) naar een uiteindelijke topsnelheid van 140 kilometer per uur. Het gaat om een concept car, maar VW zegt dat in het motorgedeelte prima een 1.0 tot 1.4 liter benzine- of dieselmotor te plaatsen is. Het is dus best mogelijk dat de Bulli ooit gewoon door de straten rijdt. Bij de New Beetle gebeurde dat ook: begin jaren 90 was het een concept car op autoshows en een paar jaar later rolde de nieuwe Kever van de productieband.
Waar het ons bij de Bulli vooral om gaat, is de iPad op het dashboard. Volkswagen heeft een houder gemaakt die in alle richtingen te draaien is, dus zowel richting bestuurder als naar de passagiers. De iPad is bedoeld om het mediacenter te bedienen, een geluidssysteem dat door gitaarfabrikant Fender is ontwikkeld. Je kunt de iPad ook uit de houder halen om op de achterbank te kijken wat er op het dashboard van de auto te zien is, zoals snelheidsmeter en trip computer. Ook navigatiesysteem en telefoon zijn vanaf de iPad te gebruiken. AutoSpies maakte een serie foto’s van de Bulli op de Geneva Motor Show. Tijdens de preview die Volkswagen op de autoshow gaf, trok de Bulli de meeste aandacht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Coooool, een ipadhouder en je krijgt er een bus om heen. Niet slecht. Alleen als de prijs duurder wordt als €200,00 euro is het wel een beetje duur……voor een iPadhouder. Pas tie in mijn rugzak? Anders hoef ik hem niet. 😉 😉
voor de ipad 1 of 2 ? :p
@Gonny:De iPad blijkt ideaal als bedieningspaneel voor de autoradio en andere elektronische systemen aan boord.
Lijkt mij niets ideaals aan. Een knop van een radio kun je op de tast bedienen, en dus je ogen op de weg houden. Bij touchscreens gaat dat niet.
Elk voordeel heeft z’n nadeel. De iPhone heeft geen knoppen omdat Apple en de devs dan nooit een knop tekort komen omdat ‘ie er niet op zit. Mensen noemden het gebrek aan gevoelsmatige feedback ook als groot nadeel van de iPhone, maar daar is door de vele pluspunten makkelijk overheen te komen. Met de iPad als boordcomputer denk ik dat dat net zo is. En als je goed kijkt, zie je dat er op het stuur ook wat knopjes zitten. Daar kun je ongetwijfeld de simpele en noodzakelijke dingen als volume aanpassen, zender wisselen en telefoon aannemen op de tast mee selecteren.
Groot voordeel van de iPad is natuurlijk dat de software met het gebruik en de ontwikkeling van de auto mee kan groeien. Als VW daadwerkelijk gaat besluiten deze wagen als elektrisch model uit te brengen, zou je aan hele leuke toepassingen kunnen denken die de elektrische auto in een stroomversnelling (no pun intended) kan brengen. Bovendien is het tot op zekere hoogte verboden om tijdens het rijden je navigatie in te stellen en uitgebreid een radiozender op te zoeken. Of dat nu met fysieke knoppen of met een touchscreen is, gevaarlijk is het hoe dan ook. En zoals gezegd: knoppen op het stuur, knoppen op de iPad. Voice-Over is ook nog in de groei, dus tegen die tijd is het goed denkbaar dat je je iPad gewoon zegt wat je wil.
verliefd! ook op de iPad houder… ik rij nu in de oude VW T2 maar zou deze ‘erbij’ willen hebben!
Dat is nou een auto die ik graag zou willen rijden, maar dan niet (alleen) electro. Enneh, graag met 3e volwaardige zitrij zodat er 8 personen in kunnen.
Bulli een nieuwe naam? In Duitsland is de koosnaam voor alle Transporters, dus ook de T1, de eerste Volkswagen Bus Bulli. Al jaaaaaaren!