bunq (link), de Nederlandse bank die alleen werkt met een app, heeft iets nieuws geïntroduceerd. Voorheen maakte de app gebruik van gezichtsherkenning om je account te beveiligen, maar dit is nu vervangen door de zogenaamde handherkenning. Door je hand te scannen, kan de app zien dat jij degene bent die de app gebruikt. Bovendien is de app voorzien van een compleet nieuw design, waardoor je vooral door de app moet vegen om te navigeren.
Nieuw design in bunq met veegbewegingen
Het eerste wat opvalt zodra je de nieuwe versie van bunq opstart, is dat de app qua indeling helemaal op de schop gegaan is. In plaats van onderin vijf knoppen voor belangrijke functies, moet je nu door de app vegen om naar verschillende onderdelen te navigeren. bunq heeft nu een onderverdeling gemaakt voor Support, QR, Rekeningen, Overzicht en Profiel. Zit je dus op de supportpagina en wil je naar je eigen profiel, dan moet je vier keer naar links vegen om hiernaar te navigeren.
Een andere belangrijke nieuwe functie is handherkenning. Eerder maakte de app gebruik van gezichtsherkenning als extra beveiligingsoptie, maar dit bleek in combinatie met bijvoorbeeld Apple’s Live Photos niet heel veilig. Nu vraagt de app bij de eerste keer inloggen om een handherkenning. Door de vier vingertoppen van je hand te scannen, ziet de app dat jij de eigenaar van de rekening bent. Handherkenning wordt vooral gebruikt bij transacties naar nieuwe ontvangers of grote bedragen die afwijken. In alle andere gevallen gebruik je gewoon je inlogcode of vingerafdruk met Touch ID. Handherkenning is een technologie van het Amerikaanse bedrijf Veridium en werkt ook in het donker dankzij de flitser van je telefoon.
Ook kan je met de nieuwe versie van bunq geld overmaken naar emailadressen en telefoonnummers van vrienden, ook als ze bij een andere bank zitten. De ontvanger kan in dat geval een IBAN-nummer doorgeven waar het geld op gestort wordt. Je aanmelden bij bunq gaat ook eenvoudiger dan voorheen, omdat je nu nog maar drie stappen nodig hebt in plaats van negen. Bovendien kun je je identiteit laten controleren met een kort videogesprek in het Engels, in plaats van het overmaken van €0,01 via iDEAL. Tot slot gaat het wisselen van je bunq-pas tussen rekeningen makkelijker en zijn veel opties naar andere plekken in de app verplaatst.
Slice by bunq: nieuwe app om rekeningen te delen
Naast de vernieuwde eigen app van bunq, is er ook een compleet nieuwe app. Met Slice by bunq kun je een rekening delen met vrienden, op een vergelijkbare manier als de eerder besproken app Florin. Net als in Florin maak je in Slice een groep aan, waar je vervolgens uitgaven in in kan voeren en kunt verdelen over de deelnemers van de groep. Vervolgens verstuur je via de app een betaalverzoek naar alle betrokken leden. Heb je bunq al op je toestel staan, dan importeert Slice meteen je eigen account en al je eigen uitgaven die je met je bunq-rekening gedaan hebt. De app is echter ook te gebruiken voor mensen die bankieren bij een andere bank.
Deelnemers van de chat kunnen hun deel betalen via iDEAL of hun eigen bunq-rekening. Daarnaast kun je ook chatten in Slice, zodat je met groepsleden kunt bespreken wat er zoal uitgegeven is. De Slice-app lijkt qua design veel op de vernieuwde bunq-app, waardoor je dus in Slice ook veel moet vegen om tussen onderdelen te wisselen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Laatst volledig overgestapt op Bunq. Wat werkt dit fijn zeg. Ook support werkt als een trein. Ik ben om.
Het is een geweldig bank en gratis ook nog.
(veel beter dan ING)
Waarom gebruiken ze geen TouchID?! Het veilige daarvan is namelijk dat je biometrische gegevens niet online worden opgeslagen, maar alleen in een beveiligde chip op je eigen device. Met het maken van een foto van je hand en vingers die gebruikt worden om te kijken of je mag inloggen, moeten die dus bij Bunq worden opgeslagen. Minder veilig dan TouchID. En dat voor een bank…!
@Jelmer: Touch id gebruiken ze ook…. meerdere opties. Graag eerst lezen ipv als een door een bij gestoken om je heen gaan slaan
Bunq is niet gratis. Je betaald transactie kosten ipv maandelijks vast bedrag voor je rekening Inc. Pas.
Is eigenlijk gewoon duurder. Pinpas betaal je volledig in een keer. Dus met veel verlies kan het duur grapje worden…
@T: je kunt heel vaak pinnen voor je even veel betaalt als de maandelijkse bijdrage aan je bank. Ik kom er niet aan!
ING werkt soepeler! Maar Bunq is wel een leuke Initiatief.
@T: Ik ben al bijna een half jaar over op bunq. Qua kosten ben ik veel goedkoper uit dan bij de ING. Bij bunq betaal je alleen kosten als je pint bij een ATM. 9 van de 10 keer betaal ik contactloos of pin ik in de winkel, dan is bunq dus gratis!
Interessant, dacht ik.. maar voor ons consumenten kán dit best prijzig worden, als je over zou stappen naar deze bank! Heb bij mijzelf gekeken hoeveel keer ik gepind heb bij een winkel e.d. en hoe vaak ik een geldautomaat gebruikt heb.
Dit is maar van 1 maand natuurlijk maar ik heb 28x gepind a 0,04 en 5x geld opgenomen uit de muur a €0,80 per keer! Zou ik dit bij bunq doen dan zouden mijn transactiekosten voor oktober dus uitkomen op €5,12 en dit is vet veel duurder dan de vaste €1,20 die de Rabo rekent per maand! Vooral het contant geld opnemen maakt bunq niet interessant voor ons! Zou het alleen bij het pinnen blijven dan duik ik net onder de vaste Rabo kosten. Contant geld “opnemen” zou ik bijvoorbeeld bij de Jumbo kunnen doen door extra geld te pinnen daar en ontduik ik die €0,80 cent.
Ik heb wel uit nieuwsgierigheid een account en rekening geopend (zonder pas nog) om dit eens in de gaten te gaan houden. Vind het wel iets “leuks” hebben. Vernieuwend ook.. maar bunq als vervanging van mijn huidige Rabo pakket zie ik zo 123 nog niet zitten!
OK, maar Tim en Ice werken dan ook bij Bunq, da’s geen eerlijke recensie. Je moet ook niet als eerste meteen reageren. En het een beetje slim aanpakken. Naast de loftrompet ook een nietig nadeeltje noemen, dan valt het niet zo op.
Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe dit (vanuit security) oogpunt te werk gaat. Bunq gebruikt hier een derde partij voor die biometrische dingen aanbied, onder andere deze ‘vinger af druk scanner’ want dat is het gewoon. Het probleem is alleen dat je een highres foto van je vingers (4 van de 10) naar het andere bedrijf stuurt. Hoe weet je zeker dat deze transfer goed gaat, word die data encrypted opgeslagen? Is het annoniem? Hebben medewerkers toegang? Zijn de backend systemen wel veilig?
Probleem is dat het al eens is bewezen dat ze de vinger afdruk scanner konden ‘foppen’ door gewoon foto’s van een bekend persoon te analyseren, een nep vinger te printen en klaar. Je maakt het kwaadwilligen wel érg makkelijk zo.
Ik denk toch niet dat je binnen nu en 5 jaar je vinger afdrukken online op het internet wilt hebben na een of andere hack. De meerwaarde van Touch ID zie ik er daarom zeker niet in. Voor oude devices zonder touch id is het nog wel gaaf, en als tegen hanger van Gezichtsherkenning in slecht ligt is het ook wel een toevoeging. Maar uiteindelijk vind ik de eventuele gevaren erger…
Ik heb Bunq hier ook een soort gelijke vraag over gesteld bij support, maar in tegen stelling tot andere dingen heb ik geen antwoord van ze gehad??!!