bunq komt vandaag met iets nieuws. Als eerste bank in Nederland introduceren ze automatische incasso’s waarbij je zelf de controle houdt. Wij vroegen ons af waarom dat handig is, want de huur en de energierekening moet je toch betalen, of je wilt of niet. We interviewden bunq-oprichter Ali Niknam om te achterhalen waarom mensen daarop zitten te wachten.
bunq is bankieren via een app
bunq, winnaar van een iCulture Award, ging vorig jaar van start met een innovatief idee: een bank die alleen te gebruiken is via een app. Bovendien betaal je geen vaste prijs per maand, zoals bij andere banken. De app gratis; als je kiest voor de (optionele) pas, dan zijn de kosten daarvan afhankelijk van gebruik.
Bevalt dat?
Ali Niknam:
In het begin gingen mensen uitrekenen hoeveel ze dan per maand kwijt zouden zijn en of het goedkoper zou zijn. Nu merken we dat mensen dat niet meer doen en de pas vooral gebruiken waarvoor ‘ie is bedoeld. Dus voor erbij. Mensen zijn er juist vanwege de variabele kosten blij mee.
iCulture: “Kun je nu al volledige overstappen naar bunq voor al je bankzaken?”
Nu we automatische incasso erbij hebben, kan dat. De Consumentenbond zegt daarom: ‘bunq is nu een serieuze optie als je wilt overstappen van bank’.
Bij normale banken wordt bij automatische incasso’s het geld op een vast moment van je rekening gehaald. Bij bunq niet: daar wordt elke incasso omgezet naar een betaalverzoek. Je krijgt een pushbericht in de app en kunt daarna zelf beslissen of en wanneer de incasso moet worden geïnd. Pas als je het verzoek goedkeurt wordt er geld afgeschreven van je rekening. Keur je niets goed, dan wordt er ook niets afgeschreven.
Bij andere banken kun je een automatische incasso niet tegenhouden. Het enige wat je kunt doen is achteraf storneren, maar dat kost tijd en in de tussenliggende periode zit je zonder geld.
iCulture: “Maar die automatische incasso’s zijn vaak energierekeningen en andere verplichte uitgaven die je moet betalen. Waarom zou je automatische incasso op deze manier willen regelen?”
Er zijn eigenlijk twee problemen waar mensen nu tegenaan lopen. Beide heb ik zelf ook wel eens last van. Je ziet opeens: hee, er is geld afgeschreven van mijn rekening zonder dat ik het wist. Soms is het al een paar maanden geleden. Sommige kennissen van me hebben automatische incasso’s daarom maar helemaal uitgezet.
De tweede situatie komt ook vaak voor: op de verkeerde dag van de maand wordt de huur afgeschreven. Je staat dan met een rood hoofd bij AH. terwijl je liever nog 5 dagen had willen uitstellen. Je kunt dan zeggen: vandaag niet, liever morgen. Dat biedt enorme voordelen. Je hebt straks de volledige controle.
Er zit overigens nog wel een nadeel aan deze goedkeuring voor automatische incasso’s: sloddervossen kunnen in de problemen komen. Automatische overschrijvingen kunnen juist handig zijn bij betalingen waar je toch niet onderuit kunt en waarmee je altijd te laat bent omdat je acceptgiro’s laat rondslingeren.
Een tweede nadeel is dat bij bunq álle automatische overschrijvingen worden tegengehouden. We zouden vanuit iCulture graag zien dat je bepaalde incasso’s toch automatisch kunt laten doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan het tientje per maand dat je overmaakt naar een goed doel of andere kleine vergoedingen aan de school of de sportvereniging waar je eigenlijk niets van merkt. Daaraan wil je niet elke maand herinnerd worden.
iCulture: “Mooi, maar de concurrentie kan dit ook. Wie zien jullie als de grootste concurrentie? Diensten zoals Facebook Messenger of grote banken die met initiatieven zoals Twyp komen?”
Onze grootste concurrent zijn niet zozeer andere partijen, maar het is de gemachtzucht. Mensen die zeggen: ik zit prima bij mijn bank. Wat wil willen aanbieden is een combinatie van functionaliteit, snelheid en uniek zijn. Het gaat om een mindset.”
iCulture: “Waarom was daar eigenlijk een nieuwe bank voor nodig? Banken staan nou niet als erg sympathiek bekend, hoewel we merken dat mensen wél erg passioneel zijn over de app van hun bank.”
We zijn begonnen met het idee over een nieuwe bank tijdens het hoogtepunt van de kredietcrisis. We wilden niets fixen, geen pleisters op wonden plakken, maar het anders aanpakken. Dit is zo anders en nieuw, je moet het ervaren.
iCulture: “Hoe zit het ondertussen met de samenstelling van jullie klantenbestand? Zijn het vooral jongeren?”
Aanvankelijk richtten we ons inderdaad op jongeren. Zij vinden het helemaal geweldig. Maar we hebben gemerkt dat het meer een mindset-kwestie dan een leeftijdskwestie is. Een oudere vriend van me heeft net twee passen genomen en op allebei 20 euro gezet. Voor uitgaven zoals de schoonmaker is dat ideaal. Zo zijn er veel meer mensen die wel eens een borrel doen, met vrienden op stap gaan of een oppas hebben. In al die situaties komt zo’n extra pas goed uit.
iCulture: “Hoe gaat de nabije toekomst eruit zien? Verdwijnt cash?”
Cash wordt minder belangrijk, maar wij geloven vooral in mobile only. We ontwikkelen nu voor iOS en Android en zijn nog op zoek naar een Windows Phone-developer. Android is een apart geval, want er zijn best veel verschillen tussen de toestellen. Over nieuwe functies ga ik nog niets zeggen. We willen klanten verrassen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Allereerst: bedankt voor dit interview. 🙂
Die gedachte van automatische betalingen eerst goedkeuren lijkt leuk, maar is niet slechts voor sloddervossen gevaarlijk.
Je kunt immers ook niet in staat zijn om transacties goed te keuren, bijvoorbeeld omdat een dokter je in coma houdt of omdat je vastzit op een eiland met onvoldoende Internet. Je zult maar je webhosting en domeinnaam niet tijdig kunnen betalen…
Volgens mij is de beste werkwijze: een afzonderlijke betaalrekening voor alle automatische transacties, uitrekenen welk bedrag gemiddeld per maand daarvanaf gaat, en een bedrag van minstens dit gemiddelde eveneens automatisch overboeken vanaf je primaire rekening.
Voor dat uitrekenen gebruik je uiteraard een werkblad, en bij iedere verandering in je vaste lasten kijk je even of alles nog klopt. Kost je vijf minuten per jaar,
Die incasso’s zijn wel fijn omdat je dan inderdaad kunt zien wie er geld wil en waarom. En daarnaast kun je zorgen dat je genoeg op je rekening hebt staan om te kunnen betalen.
Denk aan die man die de postcodeloterij per ongeluk niet betaald had en daardoor de prijs misliep.
Interessant artikel, had totaal geen beeld bij dit initiatief en waarvoor nog een (ander soort) bank nodig zou zijn en nu toch wat meer. Zeker dankzij de volgende vraag, maar toch mis ik nog iets:
Jammer dat jullie op dit antwoord niet verder hebben doorgevraagd, het aanstippen van de kredietcrisis was toch een voorzetje voor open doel daarvoor: wat hebben zij (nog meer) geleerd van de fouten van andere banken. Met name MVO en (echte) duurzaamheid iha blijven nu volledig onderbelicht, en juist daarmee zijn andere banken zwaar de fout ingegaan en hebben veel klanten van zich vervreemd. (Die andere bedreven toch eerder MOO🔸, dat stelletje 🐮🐮 😉)
Natuurlijk is (alleen) de technische kant een logisch en veilig onderwerp voor een site als iCulture, maar voor veel mensen die overwegen van bank te wisselen zal dat toch niet de enige overweging zijn. En het is nu ook al meer een achtergrondartikel dan puur app/technieuws, dus net dat beetje extra achtergrondinfo had m.i. niet misstaan…
Nu laten jullie ze helaas nog wegkomen met een imho volkomen nietszeggende dooddoener:
_____
🔸MOO = tegendeel MVO
Bunq komt inderdaad met de functies die al veel langer hadden moeten worden geimplementeerd. Totale controle over je financien via een app.
Volgens bunq worden betalingen die je niet binnen 5 dagen goedkeurt automatisch geweigerd. Dat is nogal wat. Dit had beter andersom kunnen zijn of op zijn minst in te stellen, want de meeste betalingen die vanaf je rekening komen zijn gewoon gepland zoals je zorgverzekering of je huur. Maar dit is dus voor die ene keer dat er echt onterecht geld van je rekening wordt gehaald. Ben je dus op vakantie zonder internet, word je opeens wanbetaler van je huur. De mogelijkheid om je incasso zelf in te plannen is wel fantastisch, want zo kun je mislukte incasso’s door te weinig saldo voorkomen.
Het is jammer dat bunq geen toestellen met een jailbreak accepteert. Anders zou ik ze serieus proberen.
Interessante keuze. Ik zou het ook eerder andersom doen. Alles automatisch accepteren als er 5 dagen niet is gereageerd. Ik wil ook geen wanbetaler worden als ik een maand op vakantie ben in een gebied zonder internet.
Maar.. het idee achter de app heeft met wel enthousiast gemaakt. Misschien dat ik deze rekening voor erbij ga gebruiken. Vaste lasten gewoon bij ING. De rest via bunq. Volgende maand maar eens proberen.
En nog meer incassokosten in 3…2…1…
Bizar systeem. Ook vreemd dat je incasso’s zo mag omzetten! Wordt wezenlijk anders en bedrijven gaan daar kosten voor maken omdat men niet betaald.
Kies dan zelf voor een acceptgiro.
Innovatie is top, maar het mes moet wel aan twee kanten snijden. Wij doen als bedrijf vele incasso per maand en storno’s zijn een administratieve ramp. Los daarvan heeft iemand zelf bewust getekend voor incasso op een bepaalde datum, dan is het argument “ik sta bij de supermarkt of in een café en heb het geld ff nodig” natuurlijk kansloos. En zorgt alleen nog maar voor meer achterstand en administratie. Terug kunnen draaien van incasso’s ok, maar elke maand herinnerd worden nee.
Kijk, jaren geleden was het juist interessant dat je als consument zelf kon besluiten om een automatische incasso af te geven voor de regelmatig terugkerende betalingen. Inmiddels hebben bedrijven dit, gemak voor de consument, succesvol om weten te zetten naar de verplichting van de consument.m: je kan pas een dienst/abo/product afnemen nadat je een incasso machtiging hebt afgegeven. Juist voor die bedrijven is het fijn om ze even administratief te pesten en dat kan nu dus fijn met deze app. Mijn conclusie is inderdaad zelfde als de reacties hier boven; leuk om deze erbij te hebben – de echte bank gebruik je dan voor de eigen afgegeven incasso’s anders mis je de betaling van de echt belangrijke zaken.
Wat ik me afvraag, is deze bank volledig geautoriseerd door de Nederlandse bank? Dat er dus ook garantstelling is tot 100.000 euro bij een faillisementen.
Elke maand 10 incasso berichten goed keuren, steeds maar weer. Na 3 maanden wordt je daar volgens mij wel gek van. Geld tekort komen in de super omdat er een incasso heeft plaats gevonden is ook niet echt een geldig argument. Je hoort te weten wanneer de incasso’s plaatsvinden. Geen enkel bedrijf zal de ene maand op datum (X) afschrijven, en de volgende maand op datum (Y) + Bij de meeste bedrijven kun je aangeven op welke datum je de incasso wilt hebben.
Deze functionaliteit lijkt er 1 verzonnen voor mensen die de financiele administratie niet op orde hebben IMO