Nieuw bij bunq: geld overmaken met Siri Shortcuts en vijf andere aankondigingen

De online bank bunq heeft dinsdagavond in Amsterdam nieuwe functies aangekondigd. Het gaat om automatisch opzij zetten van BTW-bedragen, toegang via een webinterface en Slice Groepen voor het beter bijhouden van je groepsuitgaven.

De nieuwe functies werden in tijdens een bijeenkomst in het DeLaMar-theater in Amsterdam aangekondigd door bunq-oprichter Ali Niknam. Honderden bezoekers kwamen af op de bunq update #11, waarmee de ‘Bank of the Free’ regelmatig vernieuwingen voor de app aankondigt. Deze keer zat er één aankondiging bij die uitsluitend voor iPhone-gebruikers was bedoeld (stemopdrachten met Siri Shortcuts) en een nieuwe functie die de bankdiensten beschikbaar maakt op veel meer apparaten (een webinterface). Het gaat in totaal om zes nieuwe functies, waarvan drie voor zakelijke gebruikers. Ze zijn erop gericht om tijd te besparen:

bunq webinterface

De mobiele app van bunq is vanaf het begin de enige manier geweest om je rekeningen te beheren. Vanaf vandaag gaat dat veranderen: er komt een webinterface die je op elk apparaat met browser kunt gebruiken door naar www.bunq.com te gaan. De desktopversie is ontstaan op verzoek van vele gebruikers, die hun wensen via bunq Together kenbaar hebben gemaakt. Je krijgt toegang door een QR-code te scannen, waarna je je saldo kunt bekijken, betalingen doen en passen blokkeren. De webinterface is beveiligd met multifactor-authenticatie en je hebt bunq Premium nodig om het te kunnen gebruiken.

Siri Shortcuts voor de bunq-app
Siri gaat je helpen om makkelijker geld over te maken. Je kunt vanaf nu met een spraakcommando betalingen versturen, van rekening wisselen en je saldo opvragen. Het is niet meer nodig om de bunq-app te openen om betalingen en betaalverzoeken te doen, maar kunt dit volledig afwikkelen met een stemopdracht. Voor de goedkeuring van een betaling is nog wel Face ID of Touch ID nodig. Ook de Siri Shortcuts vereist bunq Premium.

Slice Groepen voor gezamenlijke uitgaven

Met Slice Groepen hoef je niet meer handmatig bij te houden wie welke betaling heeft gedaan. Gebruikers van de bunq Travel Card en bunq Premium kunnen automatisch hun gezamenlijke uitgaven bijhouden, zonder dat je handmatig iets hoeft in te voeren. De app houdt alle betalingen bij. Als je de balans wilt opmaken om te kijken of iedereen wel evenredig heeft bijgedragen aan de gezamenlijke rekening, dan kun je dat met één tik op het scherm zien.

bunq Slice Groep maken

Er zijn al apps waarmee je kunt bijhouden wie waarvoor heeft betaald, maar vaak heb je dan nog een tweede app erbij nodig om onderling quitte te worden. Vanuit de bunq-app kun je meteen onderling verrekenen en een betaalverzoek in de app versturen. Niet-bunq gebruikers krijgen een betaallink per e-mail toegestuurd.

bunq uitgaven toevoegen

AutoVAT: automatisch BTW opzij zetten

Zakelijke bunq gebruikers hoeven niet meer na te denken over het opzij zetten van hun BTW-bedrag. bunq is naar eigen zeggen de eerste bank die zakelijke gebruikers de mogelijkheid geeft om de omzetbelasting op een aparte rekening te ‘parkeren’. “Uit onderzoek blijkt dat zzp’ers gemiddeld een derde van hun tijd aan administratie besteden”, schrijft bunq in het persbericht dat vanavond verscheen. Bij inkomende betalingen zet de bunq app automatisch het BTW-bedrag opzij. Dit betekent dat 21% van elke inkomende factuur automatisch op een aparte rekening wordt gestort.

Attachment Search: snel facturen terugvinden
Er zijn in totaal drie vernieuwingen voor zakelijker gebruikers, waarvan Attachment Search er eentje is. Hiermee hoef je niet meer eindeloos naar een factuurbetaling te zoeken, omdat de app ook in bijlagen kijkt. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op factuurnummer en andere info die in de bijlage te vinden is.

Auto Export: info naar je boekhouder sturen
Tenslotte nog een functie die het voor zakelijke bunq-gebruikers gemakkelijker maakt om de boekhouder te informeren. Je kunt nu automatisch bankafschriften laten doorsturen naar je boekhouder. Handmatig afschriften exporteren en per stuk opsturen hoeft dan niet meer. Maandelijks krijgt de boekhouder een nieuwe stapel afschriften in de e-mail. Dit kost 2 euro per maand.

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.