Een groeiende groep bunq-gebruikers is teleurgesteld over het redesign van de bunq v3-app. Daarbij is te merken dat er onder de oppervlakte nog wel meer wrijving is ontstaan over het recenter beleid van de bank. Ook mensen die normaal niet zo uitgesproken zijn over de bank, grijpen de vernieuwde app aan om hun ongenoegen te laten merken. Wat is er aan de hand?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 48 reacties
Jaap Couro
Dit was de bank die in dit forum steeds als perfect tov onder andere Rabo werd aangehaald. En zo zie je maar…. gratis bestaat niet. Zo slecht doen de “oude” banken het niet. Dan maar langer wachten op bijvoorbeeld Apple Pay. Daarvoor geen spelletje als plots betalen of social media feeds is een bank app – wie verzint het!?
Macvin
Tja, iedereen sprong de afgelopen jaren op de Bunq trein, omdat je, met een kleine omweg volgens mij, dan gebruik kon maken van ApplePay. Ik heb ook kort getwijfeld, maar ben blij dat ik gewoon bij mijn huidige bank ben gebleven als ik dit allemaal zo lees.
Wat moet je in godsnaam met de Insta foto’s van je bank en hun medewerkers in je bankieren app… Allemaal rare dingen, zo ook dat onaangekondigd overzetten van die accounts naar premium accounts. Lijkt mij een raar clubje als ik het zo lees. Eerst klanten binnenharken met mooie functies en als ze binnen zijn duw je je zooi door hun strot. Althans, zo komt het over op mij.
Martin
Ook is bunq verwijderd als moderator op het Reddit forum. Ze verwijderden zelfs op Reddit negatieve posts en kritiek. Fijn dat je dat op Together doet, maar niet op Reddit. Ik verwacht een leegloop qua clientèle en ben er niet rouwig om na onder andere de prijsverhoging in april zonder mededelingen.
Jeroen
Ze maken bij bunq vooral hippe keuzes geloof ik, ik was ooit blij met bunq en vooral met de altijd goed werkende app. Maar sinds de absurde prijsverhoging van begin dit jaar ben ik al overgestapt. Instagram binnen je bankapp, wat moet je ermee…? Nu weer kritiek over de nieuwe app, wat ontzettend jammer dat iets wat goed is, zo drastisch aangepast wordt.
Jeroen H
Ik heb drie vriendengroepen waarmee we een gemeenschappelijke rekening op Bunq deelden. In essentie super handig, want je kan allemaal op dezelfde rekening meekijken. Helaas heeft het verplichte premium abbo (8 euro per maand) ons doen besluiten over te stappen naar een andere bank.
Was erg enthousiast en early-adopter van de bank, van het enthousiasme is nog maar weinig over….
Johnnydebelg
Niets zoals de KBC bank app. Je kan zelf je trein kaartje er mee kopen. Zelf heb ik mijn hypotheek ermee ondertekend. Enz… ik vraag me af of bunq na de jonge generatie ook de oudere met meer vermogen kan aanspreken??
Referix
Het beleid van de bank zal me een zorg zijn. Hetzelfde geldt voor de prijs. Al maken ze de prijs 20 euro per maand, ik betaal het met liefde.
Althans..
..tot nu.
V3 is letterlijk een draak van een app. Sterker nog, het is 1 van de meest waardeloze app updates die ik in 12 jaar iPhone heb meegemaakt.
Ik geef ze een week de tijd om V2 terug te draaien.
Doen ze dit niet? Dan ben ik weg.
En met mij velen.
MvdP
Als vraag aan Ali ben ik wel benieuwd hoe de beslissingen / strategie binnen Bunq tot stand komen: over wordt een nieuwe app serieus getest? Hoe wordt de ‘green strategy’ (focus op bomen planten ipv bankzaken) bepaald. Er wordt (door Ali) altijd gezwaaid met onderzoeken maar in alle info die je verder leest lijkt het vooral dat het een ‘one-man-show’ is waarbij voor tegenspraak geen plek is.
jos ketelslegers
@Johnnydebelg: Klopt. Ik heb inmiddels de bunq familie ook verlaten.
In België is en blijft de KBC app geweldig en aangezien ze ApplePay ondersteunen is het plaatje compleet.
Je hebt je bankkaart niet meer nodig. Alles kan met je telefoon of watch. Zelfs, maar wie doet dat nog, geld afhalen uit de muur.
eliasNL
Waarom toch steeds die aandacht voor bunq op deze site?
@eliasNL: Zoals W. ook al zegt – bunq was een van de eersten met Apple Pay (via de welbekende omweg) en heeft daardoor veel fans gekregen. Ook de vernieuwingen die zij steeds in hun app hebben gestopt waren/zijn interessant en daardoor relevant voor onze lezers. De andere bank-apps en/of aanbieders krijgen overigens dezelfde aandacht, zeker als er raakvlakken zijn met Apple Pay. Zo komen de grootbanken regelmatig langs op de site en besteden we ook aandacht aan andere nieuwkomers als Revolut, Openbank, N26 en Curve. Maar bunq is als nieuwe Nederlandse fintech natuurlijk wel wat meer besproken vanwege de vroege Apple Pay.
Vraag ik mij ook af. Bunq was natuurlijk een van de eersten in NL met Apple Pay… wellicht daarom.
Ik volg het een beetje van de zijlijn, was ooit ook van plan bij bunq wat te doen.
Blij dat ik dit niet gedaan heb, en gewoon bij mijn huidige bank ben gebleven… uiteindelijk ook ApplePay.
Alleen… moet SNS nog even over de bekende brug komen bij een andere rekening die ik daar heb lopen…
Kurt
Ik ben het eens met de klachten en ben al aan het rondkijken naar andere opties maar tot nu toe geen goede volledige alternatieven kunnen vinden. Heeft iemand ideeën?
Johnnydebelg
Volgens een tweet gaat KBC Apple Pay in de herfst aanbieden.
Ruud
Blijft toch opmerkelijk dat wanneer er zoveel gebruikers klagen over een nieuwe app dat het bedrijf er toch mee door blijft gaan. Een jaar of 5 gelden zagen we dit ook met de eBay app. Deze was steen goed, en echt niets op aan te merken. Toch kwam er ineens een nieuwe eBay app, maar tot klachten tot aan de dag van vandaag zitten we nog steeds met een goedkoop aftreksel ten opzichte van de oude app.
Jürgen
Origineel geplaatst door jos ketelslegers @Johnnydebelg: Klopt. Ik heb inmiddels de bunq familie ook verlaten.
In België is en blijft de KBC app geweldig en aangezien ze ApplePay ondersteunen is het plaatje compleet.
Je hebt je bankkaart niet meer nodig. Alles kan met je telefoon of watch. Zelfs, maar wie doet dat nog, geld afhalen uit de muur.
Ik ben bij KBC maar Apple Pay is er toch nog niet bij die bank
bunK
iCulture is een Apple gebaseerde platform. Nieuws over de iPhone, iPad, Watch, Apps en Games etc. Samengevat: alles wat Apple is.
Waarom schrijft iCulture dan over 1 specifieke bank op iCulture? Het is niet bij mij bekend maar interviewt iCulture ook banken als ING, ABN, Rabo, ASN, SNS etc als ze een nieuwe versie van hun app uitbrengen? Waarom zoveel aandacht en nieuwsberichten voor bunq en niet voor andere banken?
Ik ben we benieuwd of bunq nog van plan is om vaak hun abonnementen (zeg rekeningtypen) te wijzigen, of dat het vanaf nu hetzelfde blijft. En of je naast de EUR ook rekeningen met andere valuta kunt openen in de toekomst en tussen deze rekeningen ook geld kunt overboeken. Bijv van mijn EUR rekening naar mijn USD rekening en dat het automatisch en juist wordt geconverteerd.
Ik zou graag van Ali willen weten waarom support nooit een kritische vraag op Twitter concreet beantwoord maar in plaats daarvan altijd hun gladde marketing copy/paste Engelse antwoord sturen met op het einde kinderachtige emoji’s en waarom wordt er niet in het Nederlands gecommuniceerd als ik in het Nederlands een vraag stel.
Toine
Origineel geplaatst door Frank Ik zou graag van Ali willen weten waarom support nooit een kritische vraag op Twitter concreet beantwoord maar in plaats daarvan altijd hun gladde marketing copy/paste Engelse antwoord sturen met op het einde kinderachtige emoji’s en waarom wordt er niet in het Nederlands gecommuniceerd als ik in het Nederlands een vraag stel.
Velen reppen hier over ene Ali die vragen moet beantwoorden. Wie is in Godsnaam Ali? 🤷🏻♂️
Bram
Origineel geplaatst door Toine
Velen reppen hier over ene Ali die vragen moet beantwoorden. Wie is in Godsnaam Ali? 🤷🏻♂️
Misschien de laatste alinea van het artikel even lezen…
@Toine: Misschien artikel nog een keer lezen, maar dan aandachtiger?
bunK
Ik gebruik de app niet zo vaak. Ik heb enkel een travelcard bij bunq. Maar het is nu veel meer klikwerk voor mij om te kunnen doen wat ik zou willen doen.
En ik heb ook een N26 account. Ik zat vandaag even in N26 te kijken en ik vond de bunq app nu best wel erg veel lijken op die van N26. Oke N26 heeft geen + knop op elke pagina, geen ‘insta feed’ of ‘bomen geplant’ overzichten maar qua look and feel vond ik ze nu ineens wel op elkaar lijken.
Meer mensen die er zo over nadenken?
eliasNL
Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
@eliasNL: Zoals W. ook al zegt – bunq was een van de eersten met Apple Pay (via de welbekende omweg) en heeft daardoor veel fans gekregen. Ook de vernieuwingen die zij steeds in hun app hebben gestopt waren/zijn interessant en daardoor relevant voor onze lezers. De andere bank-apps en/of aanbieders krijgen overigens dezelfde aandacht, zeker als er raakvlakken zijn met Apple Pay. Zo komen de grootbanken regelmatig langs op de site en besteden we ook aandacht aan andere nieuwkomers als Revolut, Openbank, N26 en Curve. Maar bunq is als nieuwe Nederlandse fintech natuurlijk wel wat meer besproken vanwege de vroege Apple Pay.
Is het feit dat bunq één van de eersten was met Apple Pay nog steeds relevant? Telkens wanneer deze bank íets doet dan staat er een item hier (met daaronder een hoop ergernissen van bezoekers op deze site over betreffende bank).
Deze bank voert nu een nieuwe interface door, dat heeft níets met Apple te maken. Die interface zien Android gebruikers ook namelijk.
Wat mij betreft minder aandacht voor dat tanende bunq 😉
WvB22
Wat ik van de heer Niknam wil weten is waarom Bunq de kop in het zand steekt en ze alle kritiek arrogant wegwuiven. Dit is echt enorm schadelijk voor Bunq.
Begon met fiasco van opheffen joint accounts en mensen verder op kosten jagen via premium accounts. Onder het mom van technische overwegingen… tuurlijk.
Daarna een storm van kritiek op V3 op het together forum. Waardevolle feedback, mensen die echt serieus het beste voorhebben en tijd en moeite steken in de feedback. En wat doet Bunq ermee. Helemaal niets. Doodleuk V3 live door je strot duwen en, wat slappe smileys posten en hoera, hoera roepen. Als er iets dodelijk voor een bedrijf is dan is het wel een arrogante houding dat je het beter weet dan je klanten. Zelfs de machtige Jobs moest door het stof met de iPhone 4 (you holding it wrong…). En meneer Niknam heeft bij lange na niet de bijna goddelijke status van Jobs. Ik hoop dat hij ook het besef heeft net als Jobs destijds: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Anders kon dit wel eens een hele dure les worden voor Bunq.
Bram
@eliasNL: Als ING, Rabo, ABNamro of SNS met een redesign van de app komt lees je het hier toch ook. En daar krijgen Androidgebruikers ook hetzelfde gezien. Wat mij betreft gewoon een review van een banken-app. Ik heb geen Bunq, dus als ik het niet wil lezen lees ik het niet. Net als allerlei andere artikelen die ik niet in mijn interesse-gebied liggen.
eliasNL
@Bram: Dat is geen volledig antwoord op wat ik geschreven heb (bovendien is het argument: “dan lees je het toch niet” altijd toepasbaar, daarmee maak je iemand monddood).
Over het redesign van bijvoorbeeld de Triodos bank app heb ik hier nog nooit iets gelezen. Evenals bunq een relatief kleine speler.
Dat Apple Pay pionier verhaal lijkt me niet echt relevant meer en veel mensen lijken zich te storen aan het feit dat dit forum verdacht vaak schrijft over bunq….
Wybe
Mijn joint account van 10 euro per maand werd ineens 16 euro per maand. Een stijging van 6 euro per maand. Bizar. Op together werd telkens verwezen naar een of andere poll die gehouden zou zijn en waaruit zou blijken dat iedereen dit zou willen. Alle enigszins kritische vragen of opmerkingen werden daarop van together verwijderd. Op een gegeven moment werd er aangekondigd dag er een nieuwe joint zou komen. Dat werd +1 voor 3 euro per maand per rekening die je wilde delen. Met een joint account kon je wel 25 rekeningen delen dus geen optie. Ik heb de afgelopen maanden besteedt aan het overzetten van al mijn bankzaken weer weg van bunq. Jammer want ik was best tevreden ook al vond ik die 10 euro al wat aan de hoge kant. Uiteindelijk ben ik blij dat ik weg ben. Wat een onbetrouwbare bank is bunq zeg. Zowel qua kosten als gebruikerservaring doen ze wat ze zelf willen. Wat ik graag wil weten is waarom bunq dit soort fratsen uithaalt. Misschien zou iCulture deze kritische vragen wel aan Ali kunnen stellen? Of haalt Ali heel iCulture dan offline omdat het ‘m niet zint (net als op Together). Ik ben echt heel boos geweest en het heeft me heel veel tijd gekost om alles weer om te zetten. Mij is Ali kwijt maar wellicht dat hij nog een verklaring kan geven over al deze misère. Ik ben in ieder geval benieuwd in hoeverre de kritische vragen gesteld gaan worden. Zet ‘m op!
Richard
Ik gebruik Bunq al een poosje naar tevredenheid. Het gemak van rekeningen aanmaken en delen is voor mij het belangrijkste..en dat doet het nog steeds, ook met de nieuwe app.
Tja V3 was even schrikken…maar voor mij doet het nog steeds wat het moet doen, eigenlijk vind ik het nieuwe overzicht met de buttons ipv de lijstweergave overzichtelijker…ik lees het sneller voor mijn gevoel.
Instagram feed..who cares dat Lees ik gewoon niet…alsof ik de hele ABN app doorspit, daar gebruik ik ook alleen maar van wat ik moet gebruiken..veel dingen in de ABN app zijn ook niet 123 terug te vinden..zo hebben ze allemaal wel wat.
Support, ik heb er geen slechte ervaringen mee.. als ik een vraag had was die snel beantwoord op het forum..bel de helpdesk eens van je bank…zijn allemaal om te huilen.
Laat je niet leiden door visuele dingen als een app en kijk gewoon naar wat je nodig hebt zou ik zeggen..dat er verbeteringen nodig zijn..klopt maar geef ze ook even de tijd om te herstellen..
Murp
@iculture Ik vraag mij af hoe jullie dit interview met Ali ingaan. (Geef vooral geen antwoord, nooit de kaarten in je hand tonen.) Hij zal naar mijn verwachting, kijkend naar zijn eerdere reacties met hetzelfde antwoord komen. “Kleine groep gebruikers met een negatieve stem”, “het is altijd wennen een complete redesign”, etc. Mijn hoop in ieder geval is dat het geen promotie praatje wordt. Dat hebben we toch echt genoeg gezien.
Eric
Ik hoop vooral dat jullie niet vooraf de vragen moeten insturen en dat hij gaat strepen van t lijstje, of dat je niet mag doorvragen als hij een psychotisch antwoord geeft waarin hij de groep van “ongeveer 10” gebruikers die negatief zijn belachelijk maakt.
Ik was fan van bunq, ik haalde iedereen over om erbij te komen. Waarom denk je dat iedereen zo kwaad is? Als het ons niks kon schelen zou ik hier niet op dit artikel reageren. Ik wil méér coole functies. Iedere update staan ze verder van de groep “techies” af en dichter bij de bomenknuffelaars niche.
Johnnydebelg
Bunq , kijk eens naar de KBC app. Veel handige functies.
Bas
Hmm, nieuwe App bevalt eigenlijk wel. Beter dan de vorige. Ja, Bunq geeft wel erg veel aandacht aan henzelf, maar verder zeker okay! Had na alle kritiek een super slechte app verwacht maar niets aan de hand.
MLVC
Vraag hem maar eens waarom mensen die kritiek hebben geblokkeerd worden op Together. Zo veel post ik er niet maar na een paar kritieke opmerkingen afgelopen week (voornamelijk over het onvindbaar zijn van mijn zakelijke rekening) mag ik nu dus nergens meer reageren. Schandelijk voor een dienst waar je voor betaald. Zou daar wel eens een reactie op willen horen.
Robert
Origineel geplaatst door Bas Hmm, nieuwe App bevalt eigenlijk wel. Beter dan de vorige. Ja, Bunq geeft wel erg veel aandacht aan henzelf, maar verder zeker okay! Had na alle kritiek een super slechte app verwacht maar niets aan de hand.
Bas is denk ik bunq medewerker, want er is eigenlijk weinig positiefs over de nieuwe app te zeggen. Er is ook nergens online iets positiefs te vinden.
Ed
Tsja. Ik vond bunq top. Maar toen m’n abonnement onafgebroken en zonder me te informeren van 10 naar 16 euro ging liep onze relatie een deuk op. Dat bunq qua support soms pas een dag later reageerde, vind ik ook geen stijl. En dat nu de app allerlei zaken toont die ik niet hoef te zien, en waar ik niet op zit te wachten, en deels je reinste onzin is (ik heb 2 maanden tijd bespaard , really?), dat heeft me doen besluiten op te zeggen. Jammer bunq
René
@Bas: Nee hoor, niets aan de hand. Het is beter als u naar de honderden kritieken kijkt voordat u dat schrijft.
Coen
Sinds het begin ben ik (destijds gratis) bunq gaan gebruiken, zowel prive als zakelijk. Zakelijk werd mijn account al onvrijwillig omgezet van €1/maand naar €10 euro per maand. Die heb ik toen meteen maar verhuisd, alleen al door de manier van communiceren. Prive heb ik het aangehouden. Mijn vrouw wilde niet, maar na een tijd toch overtuigd om samen een Joint account te nemen. Nu is deze afgelopen maand ook opeens van 10 naar 16 verhoogd. En nu die nieuwe rare app met hun social media integratie? Nee, bedankt. Om over het extreem arrogante gedrag op together nog maar te zwijgen… Echt om van te kotsen.
Omdat mijn vrouw niet Nederlands is kunnen we online geen rekening openen bij een andere bank, maar zodra de kantoren weer open zijn is dat het eerste wat we doen… Geen twijfel mogelijk.
Robert
Origineel geplaatst door Ed TEn dat nu de app allerlei zaken toont die ik niet hoef te zien, en waar ik niet op zit te wachten, en deels je reinste onzin is (ik heb 2 maanden tijd bespaard , really?)
Welke idioot idd bedacht heeft om dit soort marketing bullshit zo prominent in de app te plaatsen…?
Echt, wat zonde. Ook ik was heel tevreden en heb mijn vrouw zo ver kunnen krijgen. Alles werkte perfect. Totdat together opeens verdween en we straks 60% meer betalen en de app vernieuwd werd. Ik kan haar dat niet meer uitleggen. Waarom zoveel voor een bank te betalen. Weet niet waar Ali de arrogantie vandaan haalt om tegen alle klagers te zeggen, dat ze maar een klein deel van zijn klanten zijn en hij precies weet wat de rest wil. We zullen zien. Maar ook ik ga op zoek naar iets anders. Jammer dat een Triodos en asn qua app functionaliteiten zo achter lopen.
Tim
Wat ik uit alle posts opmaak is dat de gemiddelde Bunq gebruiker ooit aangehaakt is omdat wensen vervult werden. Echter begint de underdog in de bankwereld volwassen te worden en daarmee ook vooral commercieel. Ik moet zeggen dat ze zichzelf daarmee redelijk uit de markt aan het prijzen zijn tov buitenlandse aanbieders. Nederlands of niet, vaderlands liefde stopt ergens.
De zogenoemde “why” waar deze bank ooit zo sterk in was, begint te veranderen. Als je beweert te luisteren naar je klanten en verwijdert feedback, dan kunnen klanten gaan twijfelen aan je intenties en jouw “why”. Het is niet erg dat je doelen wijzigen. Wees hier echter eerlijk over richting klanten. Nu haken de early adopters die Bunq ooit groter maakte, langzaam aan af.
Ties
Zou graag willen dat bunq de block-procedure voor kritiek op het Together-forum wat transparanter maakt. Misschien kunnen jullie Ali hierover vragen?
MrMidas
Mijn vragen:
– is de groene strategie gebaseerd op de huidige gebruikers of op het potentieel van nieuwe klanten
– Als het op de huidige klanten is gebaseerd, kan hij dat dan met cijfers onderbouwen?
– op welke manier wil bunq naast de groene strategie groeien
– in hoeverre overwegen ze om op een andere manier bereikbaar te zijn voor vragen issues om grote transacties van bijvoorbeeld hoger dan €3000,-
– de reputatie van bunq als service instelling en/of moderator krijgt veel klappen. Veel genoemd zijn de overdaad aan smileys en het gebrek aan inhoudelijke antwoorden. Hoe denkt bunq het vertrouwen te bouwen/ herstellen
– mooi dat ik met mijn bedrijf meerdere rekeningen kan openen voor alle verschillende handelsnamen die bij de KvK geregistreerd zijn. Waarom reken je per handelsnaam extra kosten (terwijl je je als innovatieve bank juist kunt onderscheiden van een gewone bank)?
– welke innovatieve features kunnen we komende tijd verwachten en hoe gaan klanten daar geld mee besparen
– de tech savvy gebruikers zijn de gebruikers van het eerste uur die het mogelijk hebben gemaakt dat bunq de mark bereikt heeft en dat de organisatie kon groeien. In hoeverre is trouw aan deze groep belangrijk voor bunq en waar blijkt dat dan uit
– het is opvallend dat bunq zich meer richt op groei van de omzet. In hoeverre belemmert dit de groei van het aantal gebruikers? Hebben ze ook een andere aanpak overwogen en waarom kiezen ze hier voor (waarbij een verwijzing naar een onderzoek onder gebruikers dat zit zeggen dat zij graag meer betalen echt genegeerd moet worden)
Nick Peters
Bunq probeert op alle fronten beste jongetje van de klas te zijn. Het klimaat gezeik wordt door je strot geduwd. Als je kritiek levert en het is in hun ogen niet constructief maar agressief…blokkeren ze je overal op en krijg je nergens meer antwoord op. Zo ga je niet om met je betalende klanten. Zeker niet voor de prijs die ik hun elke maand op de rekening stort. If it ain’t broke don’t fix it!
Ali is in mijn ogen een visionair, maar op dit moment een enorme *****. Ik stap eerdaags over terug naar Rabo. Stuk cheaper en ze luisteren nog naar je. Dat doet mij meer dan 7000 features waar ik toch geen zak aan heb.
Chris
Jaren lang bunq als bank gehad. Echter tonen zij zich niet als een stabiele bank naar de eindgebruiker toe. Alles kan van het een op ander moment veranderen zoals bijvoorbeeld de abonnementen. Het is stikken of slikken. Dat is geen goed uitgangspunt. Tuurlijk zijn er voorbeelden dat klanten invloed hebben gehad zoals die man die met het idee kwam voor kleuren in Apple Pay. Maar voor fundamentele zaken is geen plaats voor de mening van de klanten. Die worden op de forums drastisch weggepoetst.
Opmerkelijk was dit jaar de uitstroom van de moderators die het niet eens waren met bunq. De moderators waren de mensen die bunq hoog in het vaandel hadden staan en er alles aan deden om bunq positief te laten floreren. In de Telegram waren zij echt niet positief over bunq en hun besluiten.
Leuk dat Ali zegt dat het de verwachting was dat een deel van de klanten zo zou reageren. Altijd zo. Als er in de politiek iets veranderd zal een minderheid zich altijd uitdrukkelijk laten horen. Betekend niet automatisch dat anderen het ermee eens zijn. Dit is een zeer slechte aanname.
Bij het wijzigen van de abonnementen enkele maanden geleden heb ik de stekker eruit getrokken. We hadden meerdere rekening lopen en het was ons vast in- en uitgaven bank.
WvB22
Ik heb maar 1 vraag aan Ali: waarom help je Bunq om zeep en wat zit hier achter?
Dennis
@Jaap Couro: Apple Pay is beschikbaar bij de Rabo hoor 😉 evenals bij ING en ABN
Dit was de bank die in dit forum steeds als perfect tov onder andere Rabo werd aangehaald. En zo zie je maar…. gratis bestaat niet. Zo slecht doen de “oude” banken het niet. Dan maar langer wachten op bijvoorbeeld Apple Pay. Daarvoor geen spelletje als plots betalen of social media feeds is een bank app – wie verzint het!?
Tja, iedereen sprong de afgelopen jaren op de Bunq trein, omdat je, met een kleine omweg volgens mij, dan gebruik kon maken van ApplePay. Ik heb ook kort getwijfeld, maar ben blij dat ik gewoon bij mijn huidige bank ben gebleven als ik dit allemaal zo lees.
Wat moet je in godsnaam met de Insta foto’s van je bank en hun medewerkers in je bankieren app… Allemaal rare dingen, zo ook dat onaangekondigd overzetten van die accounts naar premium accounts. Lijkt mij een raar clubje als ik het zo lees. Eerst klanten binnenharken met mooie functies en als ze binnen zijn duw je je zooi door hun strot. Althans, zo komt het over op mij.
Ook is bunq verwijderd als moderator op het Reddit forum. Ze verwijderden zelfs op Reddit negatieve posts en kritiek. Fijn dat je dat op Together doet, maar niet op Reddit. Ik verwacht een leegloop qua clientèle en ben er niet rouwig om na onder andere de prijsverhoging in april zonder mededelingen.
Ze maken bij bunq vooral hippe keuzes geloof ik, ik was ooit blij met bunq en vooral met de altijd goed werkende app. Maar sinds de absurde prijsverhoging van begin dit jaar ben ik al overgestapt. Instagram binnen je bankapp, wat moet je ermee…? Nu weer kritiek over de nieuwe app, wat ontzettend jammer dat iets wat goed is, zo drastisch aangepast wordt.
Ik heb drie vriendengroepen waarmee we een gemeenschappelijke rekening op Bunq deelden. In essentie super handig, want je kan allemaal op dezelfde rekening meekijken. Helaas heeft het verplichte premium abbo (8 euro per maand) ons doen besluiten over te stappen naar een andere bank.
Was erg enthousiast en early-adopter van de bank, van het enthousiasme is nog maar weinig over….
Niets zoals de KBC bank app. Je kan zelf je trein kaartje er mee kopen. Zelf heb ik mijn hypotheek ermee ondertekend. Enz… ik vraag me af of bunq na de jonge generatie ook de oudere met meer vermogen kan aanspreken??
Het beleid van de bank zal me een zorg zijn. Hetzelfde geldt voor de prijs. Al maken ze de prijs 20 euro per maand, ik betaal het met liefde.
Althans..
..tot nu.
V3 is letterlijk een draak van een app. Sterker nog, het is 1 van de meest waardeloze app updates die ik in 12 jaar iPhone heb meegemaakt.
Ik geef ze een week de tijd om V2 terug te draaien.
Doen ze dit niet? Dan ben ik weg.
En met mij velen.
Als vraag aan Ali ben ik wel benieuwd hoe de beslissingen / strategie binnen Bunq tot stand komen: over wordt een nieuwe app serieus getest? Hoe wordt de ‘green strategy’ (focus op bomen planten ipv bankzaken) bepaald. Er wordt (door Ali) altijd gezwaaid met onderzoeken maar in alle info die je verder leest lijkt het vooral dat het een ‘one-man-show’ is waarbij voor tegenspraak geen plek is.
@Johnnydebelg: Klopt. Ik heb inmiddels de bunq familie ook verlaten.
In België is en blijft de KBC app geweldig en aangezien ze ApplePay ondersteunen is het plaatje compleet.
Je hebt je bankkaart niet meer nodig. Alles kan met je telefoon of watch. Zelfs, maar wie doet dat nog, geld afhalen uit de muur.
Waarom toch steeds die aandacht voor bunq op deze site?
@eliasNL: Zoals W. ook al zegt – bunq was een van de eersten met Apple Pay (via de welbekende omweg) en heeft daardoor veel fans gekregen. Ook de vernieuwingen die zij steeds in hun app hebben gestopt waren/zijn interessant en daardoor relevant voor onze lezers. De andere bank-apps en/of aanbieders krijgen overigens dezelfde aandacht, zeker als er raakvlakken zijn met Apple Pay. Zo komen de grootbanken regelmatig langs op de site en besteden we ook aandacht aan andere nieuwkomers als Revolut, Openbank, N26 en Curve. Maar bunq is als nieuwe Nederlandse fintech natuurlijk wel wat meer besproken vanwege de vroege Apple Pay.
Vraag ik mij ook af. Bunq was natuurlijk een van de eersten in NL met Apple Pay… wellicht daarom.
Ik volg het een beetje van de zijlijn, was ooit ook van plan bij bunq wat te doen.
Blij dat ik dit niet gedaan heb, en gewoon bij mijn huidige bank ben gebleven… uiteindelijk ook ApplePay.
Alleen… moet SNS nog even over de bekende brug komen bij een andere rekening die ik daar heb lopen…
Ik ben het eens met de klachten en ben al aan het rondkijken naar andere opties maar tot nu toe geen goede volledige alternatieven kunnen vinden. Heeft iemand ideeën?
Volgens een tweet gaat KBC Apple Pay in de herfst aanbieden.
Blijft toch opmerkelijk dat wanneer er zoveel gebruikers klagen over een nieuwe app dat het bedrijf er toch mee door blijft gaan. Een jaar of 5 gelden zagen we dit ook met de eBay app. Deze was steen goed, en echt niets op aan te merken. Toch kwam er ineens een nieuwe eBay app, maar tot klachten tot aan de dag van vandaag zitten we nog steeds met een goedkoop aftreksel ten opzichte van de oude app.
Ik ben bij KBC maar Apple Pay is er toch nog niet bij die bank
iCulture is een Apple gebaseerde platform. Nieuws over de iPhone, iPad, Watch, Apps en Games etc. Samengevat: alles wat Apple is.
Waarom schrijft iCulture dan over 1 specifieke bank op iCulture? Het is niet bij mij bekend maar interviewt iCulture ook banken als ING, ABN, Rabo, ASN, SNS etc als ze een nieuwe versie van hun app uitbrengen? Waarom zoveel aandacht en nieuwsberichten voor bunq en niet voor andere banken?
Ik ben we benieuwd of bunq nog van plan is om vaak hun abonnementen (zeg rekeningtypen) te wijzigen, of dat het vanaf nu hetzelfde blijft. En of je naast de EUR ook rekeningen met andere valuta kunt openen in de toekomst en tussen deze rekeningen ook geld kunt overboeken. Bijv van mijn EUR rekening naar mijn USD rekening en dat het automatisch en juist wordt geconverteerd.
Zie mijn eerdere reactie. En ter aanvulling – zie bv. dit interview met Rabobank of dit interview met ING.
Ik zou graag van Ali willen weten waarom support nooit een kritische vraag op Twitter concreet beantwoord maar in plaats daarvan altijd hun gladde marketing copy/paste Engelse antwoord sturen met op het einde kinderachtige emoji’s en waarom wordt er niet in het Nederlands gecommuniceerd als ik in het Nederlands een vraag stel.
Velen reppen hier over ene Ali die vragen moet beantwoorden. Wie is in Godsnaam Ali? 🤷🏻♂️
Misschien de laatste alinea van het artikel even lezen…
@Toine: Misschien artikel nog een keer lezen, maar dan aandachtiger?
Ik gebruik de app niet zo vaak. Ik heb enkel een travelcard bij bunq. Maar het is nu veel meer klikwerk voor mij om te kunnen doen wat ik zou willen doen.
En ik heb ook een N26 account. Ik zat vandaag even in N26 te kijken en ik vond de bunq app nu best wel erg veel lijken op die van N26. Oke N26 heeft geen + knop op elke pagina, geen ‘insta feed’ of ‘bomen geplant’ overzichten maar qua look and feel vond ik ze nu ineens wel op elkaar lijken.
Meer mensen die er zo over nadenken?
Is het feit dat bunq één van de eersten was met Apple Pay nog steeds relevant? Telkens wanneer deze bank íets doet dan staat er een item hier (met daaronder een hoop ergernissen van bezoekers op deze site over betreffende bank).
Deze bank voert nu een nieuwe interface door, dat heeft níets met Apple te maken. Die interface zien Android gebruikers ook namelijk.
Wat mij betreft minder aandacht voor dat tanende bunq 😉
Wat ik van de heer Niknam wil weten is waarom Bunq de kop in het zand steekt en ze alle kritiek arrogant wegwuiven. Dit is echt enorm schadelijk voor Bunq.
Begon met fiasco van opheffen joint accounts en mensen verder op kosten jagen via premium accounts. Onder het mom van technische overwegingen… tuurlijk.
Daarna een storm van kritiek op V3 op het together forum. Waardevolle feedback, mensen die echt serieus het beste voorhebben en tijd en moeite steken in de feedback. En wat doet Bunq ermee. Helemaal niets. Doodleuk V3 live door je strot duwen en, wat slappe smileys posten en hoera, hoera roepen. Als er iets dodelijk voor een bedrijf is dan is het wel een arrogante houding dat je het beter weet dan je klanten. Zelfs de machtige Jobs moest door het stof met de iPhone 4 (you holding it wrong…). En meneer Niknam heeft bij lange na niet de bijna goddelijke status van Jobs. Ik hoop dat hij ook het besef heeft net als Jobs destijds: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Anders kon dit wel eens een hele dure les worden voor Bunq.
@eliasNL: Als ING, Rabo, ABNamro of SNS met een redesign van de app komt lees je het hier toch ook. En daar krijgen Androidgebruikers ook hetzelfde gezien. Wat mij betreft gewoon een review van een banken-app. Ik heb geen Bunq, dus als ik het niet wil lezen lees ik het niet. Net als allerlei andere artikelen die ik niet in mijn interesse-gebied liggen.
@Bram: Dat is geen volledig antwoord op wat ik geschreven heb (bovendien is het argument: “dan lees je het toch niet” altijd toepasbaar, daarmee maak je iemand monddood).
Over het redesign van bijvoorbeeld de Triodos bank app heb ik hier nog nooit iets gelezen. Evenals bunq een relatief kleine speler.
Dat Apple Pay pionier verhaal lijkt me niet echt relevant meer en veel mensen lijken zich te storen aan het feit dat dit forum verdacht vaak schrijft over bunq….
Mijn joint account van 10 euro per maand werd ineens 16 euro per maand. Een stijging van 6 euro per maand. Bizar. Op together werd telkens verwezen naar een of andere poll die gehouden zou zijn en waaruit zou blijken dat iedereen dit zou willen. Alle enigszins kritische vragen of opmerkingen werden daarop van together verwijderd. Op een gegeven moment werd er aangekondigd dag er een nieuwe joint zou komen. Dat werd +1 voor 3 euro per maand per rekening die je wilde delen. Met een joint account kon je wel 25 rekeningen delen dus geen optie. Ik heb de afgelopen maanden besteedt aan het overzetten van al mijn bankzaken weer weg van bunq. Jammer want ik was best tevreden ook al vond ik die 10 euro al wat aan de hoge kant. Uiteindelijk ben ik blij dat ik weg ben. Wat een onbetrouwbare bank is bunq zeg. Zowel qua kosten als gebruikerservaring doen ze wat ze zelf willen. Wat ik graag wil weten is waarom bunq dit soort fratsen uithaalt. Misschien zou iCulture deze kritische vragen wel aan Ali kunnen stellen? Of haalt Ali heel iCulture dan offline omdat het ‘m niet zint (net als op Together). Ik ben echt heel boos geweest en het heeft me heel veel tijd gekost om alles weer om te zetten. Mij is Ali kwijt maar wellicht dat hij nog een verklaring kan geven over al deze misère. Ik ben in ieder geval benieuwd in hoeverre de kritische vragen gesteld gaan worden. Zet ‘m op!
Ik gebruik Bunq al een poosje naar tevredenheid. Het gemak van rekeningen aanmaken en delen is voor mij het belangrijkste..en dat doet het nog steeds, ook met de nieuwe app.
Tja V3 was even schrikken…maar voor mij doet het nog steeds wat het moet doen, eigenlijk vind ik het nieuwe overzicht met de buttons ipv de lijstweergave overzichtelijker…ik lees het sneller voor mijn gevoel.
Instagram feed..who cares dat Lees ik gewoon niet…alsof ik de hele ABN app doorspit, daar gebruik ik ook alleen maar van wat ik moet gebruiken..veel dingen in de ABN app zijn ook niet 123 terug te vinden..zo hebben ze allemaal wel wat.
Support, ik heb er geen slechte ervaringen mee.. als ik een vraag had was die snel beantwoord op het forum..bel de helpdesk eens van je bank…zijn allemaal om te huilen.
Laat je niet leiden door visuele dingen als een app en kijk gewoon naar wat je nodig hebt zou ik zeggen..dat er verbeteringen nodig zijn..klopt maar geef ze ook even de tijd om te herstellen..
@iculture Ik vraag mij af hoe jullie dit interview met Ali ingaan. (Geef vooral geen antwoord, nooit de kaarten in je hand tonen.) Hij zal naar mijn verwachting, kijkend naar zijn eerdere reacties met hetzelfde antwoord komen. “Kleine groep gebruikers met een negatieve stem”, “het is altijd wennen een complete redesign”, etc. Mijn hoop in ieder geval is dat het geen promotie praatje wordt. Dat hebben we toch echt genoeg gezien.
Ik hoop vooral dat jullie niet vooraf de vragen moeten insturen en dat hij gaat strepen van t lijstje, of dat je niet mag doorvragen als hij een psychotisch antwoord geeft waarin hij de groep van “ongeveer 10” gebruikers die negatief zijn belachelijk maakt.
Ik was fan van bunq, ik haalde iedereen over om erbij te komen. Waarom denk je dat iedereen zo kwaad is? Als het ons niks kon schelen zou ik hier niet op dit artikel reageren. Ik wil méér coole functies. Iedere update staan ze verder van de groep “techies” af en dichter bij de bomenknuffelaars niche.
Bunq , kijk eens naar de KBC app. Veel handige functies.
Hmm, nieuwe App bevalt eigenlijk wel. Beter dan de vorige. Ja, Bunq geeft wel erg veel aandacht aan henzelf, maar verder zeker okay! Had na alle kritiek een super slechte app verwacht maar niets aan de hand.
Vraag hem maar eens waarom mensen die kritiek hebben geblokkeerd worden op Together. Zo veel post ik er niet maar na een paar kritieke opmerkingen afgelopen week (voornamelijk over het onvindbaar zijn van mijn zakelijke rekening) mag ik nu dus nergens meer reageren. Schandelijk voor een dienst waar je voor betaald. Zou daar wel eens een reactie op willen horen.
Bas is denk ik bunq medewerker, want er is eigenlijk weinig positiefs over de nieuwe app te zeggen. Er is ook nergens online iets positiefs te vinden.
Tsja. Ik vond bunq top. Maar toen m’n abonnement onafgebroken en zonder me te informeren van 10 naar 16 euro ging liep onze relatie een deuk op. Dat bunq qua support soms pas een dag later reageerde, vind ik ook geen stijl. En dat nu de app allerlei zaken toont die ik niet hoef te zien, en waar ik niet op zit te wachten, en deels je reinste onzin is (ik heb 2 maanden tijd bespaard , really?), dat heeft me doen besluiten op te zeggen. Jammer bunq
@Bas: Nee hoor, niets aan de hand. Het is beter als u naar de honderden kritieken kijkt voordat u dat schrijft.
Sinds het begin ben ik (destijds gratis) bunq gaan gebruiken, zowel prive als zakelijk. Zakelijk werd mijn account al onvrijwillig omgezet van €1/maand naar €10 euro per maand. Die heb ik toen meteen maar verhuisd, alleen al door de manier van communiceren. Prive heb ik het aangehouden. Mijn vrouw wilde niet, maar na een tijd toch overtuigd om samen een Joint account te nemen. Nu is deze afgelopen maand ook opeens van 10 naar 16 verhoogd. En nu die nieuwe rare app met hun social media integratie? Nee, bedankt. Om over het extreem arrogante gedrag op together nog maar te zwijgen… Echt om van te kotsen.
Omdat mijn vrouw niet Nederlands is kunnen we online geen rekening openen bij een andere bank, maar zodra de kantoren weer open zijn is dat het eerste wat we doen… Geen twijfel mogelijk.
Welke idioot idd bedacht heeft om dit soort marketing bullshit zo prominent in de app te plaatsen…?
Echt, wat zonde. Ook ik was heel tevreden en heb mijn vrouw zo ver kunnen krijgen. Alles werkte perfect. Totdat together opeens verdween en we straks 60% meer betalen en de app vernieuwd werd. Ik kan haar dat niet meer uitleggen. Waarom zoveel voor een bank te betalen. Weet niet waar Ali de arrogantie vandaan haalt om tegen alle klagers te zeggen, dat ze maar een klein deel van zijn klanten zijn en hij precies weet wat de rest wil. We zullen zien. Maar ook ik ga op zoek naar iets anders. Jammer dat een Triodos en asn qua app functionaliteiten zo achter lopen.
Wat ik uit alle posts opmaak is dat de gemiddelde Bunq gebruiker ooit aangehaakt is omdat wensen vervult werden. Echter begint de underdog in de bankwereld volwassen te worden en daarmee ook vooral commercieel. Ik moet zeggen dat ze zichzelf daarmee redelijk uit de markt aan het prijzen zijn tov buitenlandse aanbieders. Nederlands of niet, vaderlands liefde stopt ergens.
De zogenoemde “why” waar deze bank ooit zo sterk in was, begint te veranderen. Als je beweert te luisteren naar je klanten en verwijdert feedback, dan kunnen klanten gaan twijfelen aan je intenties en jouw “why”. Het is niet erg dat je doelen wijzigen. Wees hier echter eerlijk over richting klanten. Nu haken de early adopters die Bunq ooit groter maakte, langzaam aan af.
Zou graag willen dat bunq de block-procedure voor kritiek op het Together-forum wat transparanter maakt. Misschien kunnen jullie Ali hierover vragen?
Mijn vragen:
– is de groene strategie gebaseerd op de huidige gebruikers of op het potentieel van nieuwe klanten
– Als het op de huidige klanten is gebaseerd, kan hij dat dan met cijfers onderbouwen?
– op welke manier wil bunq naast de groene strategie groeien
– in hoeverre overwegen ze om op een andere manier bereikbaar te zijn voor vragen issues om grote transacties van bijvoorbeeld hoger dan €3000,-
– de reputatie van bunq als service instelling en/of moderator krijgt veel klappen. Veel genoemd zijn de overdaad aan smileys en het gebrek aan inhoudelijke antwoorden. Hoe denkt bunq het vertrouwen te bouwen/ herstellen
– mooi dat ik met mijn bedrijf meerdere rekeningen kan openen voor alle verschillende handelsnamen die bij de KvK geregistreerd zijn. Waarom reken je per handelsnaam extra kosten (terwijl je je als innovatieve bank juist kunt onderscheiden van een gewone bank)?
– welke innovatieve features kunnen we komende tijd verwachten en hoe gaan klanten daar geld mee besparen
– de tech savvy gebruikers zijn de gebruikers van het eerste uur die het mogelijk hebben gemaakt dat bunq de mark bereikt heeft en dat de organisatie kon groeien. In hoeverre is trouw aan deze groep belangrijk voor bunq en waar blijkt dat dan uit
– het is opvallend dat bunq zich meer richt op groei van de omzet. In hoeverre belemmert dit de groei van het aantal gebruikers? Hebben ze ook een andere aanpak overwogen en waarom kiezen ze hier voor (waarbij een verwijzing naar een onderzoek onder gebruikers dat zit zeggen dat zij graag meer betalen echt genegeerd moet worden)
Bunq probeert op alle fronten beste jongetje van de klas te zijn. Het klimaat gezeik wordt door je strot geduwd. Als je kritiek levert en het is in hun ogen niet constructief maar agressief…blokkeren ze je overal op en krijg je nergens meer antwoord op. Zo ga je niet om met je betalende klanten. Zeker niet voor de prijs die ik hun elke maand op de rekening stort. If it ain’t broke don’t fix it!
Ali is in mijn ogen een visionair, maar op dit moment een enorme *****. Ik stap eerdaags over terug naar Rabo. Stuk cheaper en ze luisteren nog naar je. Dat doet mij meer dan 7000 features waar ik toch geen zak aan heb.
Jaren lang bunq als bank gehad. Echter tonen zij zich niet als een stabiele bank naar de eindgebruiker toe. Alles kan van het een op ander moment veranderen zoals bijvoorbeeld de abonnementen. Het is stikken of slikken. Dat is geen goed uitgangspunt. Tuurlijk zijn er voorbeelden dat klanten invloed hebben gehad zoals die man die met het idee kwam voor kleuren in Apple Pay. Maar voor fundamentele zaken is geen plaats voor de mening van de klanten. Die worden op de forums drastisch weggepoetst.
Opmerkelijk was dit jaar de uitstroom van de moderators die het niet eens waren met bunq. De moderators waren de mensen die bunq hoog in het vaandel hadden staan en er alles aan deden om bunq positief te laten floreren. In de Telegram waren zij echt niet positief over bunq en hun besluiten.
Leuk dat Ali zegt dat het de verwachting was dat een deel van de klanten zo zou reageren. Altijd zo. Als er in de politiek iets veranderd zal een minderheid zich altijd uitdrukkelijk laten horen. Betekend niet automatisch dat anderen het ermee eens zijn. Dit is een zeer slechte aanname.
Bij het wijzigen van de abonnementen enkele maanden geleden heb ik de stekker eruit getrokken. We hadden meerdere rekening lopen en het was ons vast in- en uitgaven bank.
Ik heb maar 1 vraag aan Ali: waarom help je Bunq om zeep en wat zit hier achter?
@Jaap Couro: Apple Pay is beschikbaar bij de Rabo hoor 😉 evenals bij ING en ABN
(Red.) Afzegging interview toegevoegd.
Typisch bunq! Kunnen niet omgaan met kritiek, geven geen antwoord op kritische vragen.