Candy Crush is veruit de populairste smartphonegame in Nederland

Candy Crush Saga en de variant Soda Saga zijn met afstand de populairste smartphonegames in Nederland. Toch wordt ook Wordfeud nog veel gespeeld.

Vergeet nieuwkomers als Clash Royale: Nederlandse smartphonegebruikers spelen het liefst Candy Crush. De top drie van smartphone-games in Nederland bevat maar liefst twee Candy Crush-games: de varianten Saga en Soda Saga. Candy Crush Saga (link) staat op ruim eenvijfde van de Nederlandse smartphones. Het gaat om 22%, bijna 2,6 miljoen Nederlanders. Daarmee is het de populairste game in Nederland.


Candy Crush op iPhone

In de top 3 vinden we ook nog Wordfeud en Candy Crush Soda Saga, beide goed voor 1,5 miljoen Nederlandse spelers. Het zijn vooral vrouwen die de Candy Crush spelen: 25% Nederlandse vrouwen heeft Candy Crush op het toestel staan, tegenover 17% van de mannen. Bij vrouwen groeit de game ook nog (+2 procentpunten sinds december 2015), terwijl het bij mannen juist daalt (-3 procentpunten).

Bekijk ook
Wordfeud nog steeds mateloos populair onder ouderen

Wordfeud nog steeds mateloos populair onder ouderen

Wordfeud is ruim 5 jaar na de lancering nog steeds mateloos populair, vooral onder ouderen. Uit nieuwe cijfers blijkt dat 23 procent van de ouderen nog steeds het Scrabble-spelletje op de smartphone heeft.

Vooral oudere games favoriet

Van de recentere games kan alleen Clash of Clans op belangstelling rekenen: deze game kwam het afgelopen kwartaal de top 10 binnen. Het laat zien dat Nederlandse gamers zich niet erg laten leiden door het nieuwste van het nieuwste en lang blijven hangen bij een oudere favoriet. Mocht je als ontwikkelaar plannen hebben om een nieuwe hitgame in Nederland uit te brengen, dan zien de kansen er niet zo best uit – of je moet een erg lange adem hebben.

Games zijn in Nederland niet de populairste appcategorie, hebben we bij iCulture ook wel gemerkt. Apps op het gebied van chatten en foto’s zijn veel populairder, zo blijkt ook uit dit nieuwe onderzoek, al is er sprake van een stabilisatie. Het wekt de indruk dat deze apps hun hoogtepunt hebben bereikt. Veel mensen hebben WhatsApp of Messenger geïnstalleerd en daar verandert niet zoveel meer aan.

Groei in shoppingapps

Bij shoppingapps is groei zichtbaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om Marktplaats en Vakantieveilingen. Vorig jaar stonden deze apps op 27 procent van de Nederlandse smartphones, nu op eenderde. Deze apps zijn vooral populair bij mensen van 30 tot 39 jaar.

Meer cijfers zijn na te lezen in het Dutch Apps Market-onderzoek van april 2016, dat voor €4000 is aan te schaffen bij Telecompaper.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.