Alweer is een bekende fabrikant slachtoffer geworden van de populariteit van de iPad. Vlak nadat de iPad op de markt kwam kondigde Cisco aan dat ze de Cius-tablet zouden ontwikkelen, gericht op zakelijke gebruikers. Ze hadden echter geen rekening gehouden met een fenomeen van de afgelopen jaren: Bring Your Own Device (BYOD). Medewerkers gaan niet wachten tot de baas tablets koopt voor het personeel, maar schaft er zelf eentje aan. Senior Vice President O.J. Winge van Cisco’s Telepresence Technology Group heeft aangekondigd dat de Cius-tablet uit het assortiment wordt gehaald en gaf daarbij aan dat BYOD-programma’s de oorzaak waren. Gezien de populariteit van de iPad zal het daarbij vooral om iPads gaan. Wel zal het bedrijf doorgaan met het ontwikkelen van software.
Winge legt in een positief getinte blogposting (‘Empowering Choice in Collaboration’) uit dat BYOD steeds meer een haalbare optie wordt binnen bedrijven. Bedrijven geven medewerkers toestemming om hun favoriete smartphones, tablets en laptops mee te nemen naar het werk. Oude zakelijke oplossingen verliezen daardoor terrein op populaire consumentenelektronica. Apple heeft op dat gebied een goede naam. “De werkplek is niet langer een fysieke plaats, maar een mix van virtuele en fysieke omgevingen”, constateert Winge. BYOD is de nieuwe norm, samenwerking moet plaatsvinden voorbij de walled garden. Cisco deed zelf een onderzoek en ontdekte dat 95% van de bedrijven het toestaat dat medewerkers hun eigen apparaten meebrengen. Maar liefst 36% van de bedrijven levert er ook nog eens volledige support op. Gelukkig is Cisco niet helemaal verloren. De Cius is dan wel van de markt gehaald, maar het bedrijf maakt ook nog software die gebruikt kan worden op diverse platformen, zoals Jabber-messaging en WebEx-conferentiesoftware. Met de iPad valt niet te concurreren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties