Reacties voor: Collectieve rechtszaak tegen Apple om oververhitte iPads

Drie iPad-gebruikers zijn een collectieve rechtszaak tegen Apple gestart omdat ze vinden dat de iPad te snel oververhit raakt wanneer het apparaat in de zon wordt gebruikt. Bovendien zou het apparaat daarmee falen als e-reader.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 39 reacties

  1. Sjezus, als je het apparaat niet goed vind koop het dan niet of breng het terug. Maar ga niet een fabrikant hierom sue-en. Weer zo’n typische Amerikaanse reactie…

  2. Die claim-cultuur in de VS is echt belachelijk. Het zijn niet de consumenten die dit soort zaken initiëren maar de advocaten. No cure no pay… en bij pay: kassa!

  3. mensen die niks te doen hebben, waarom toch al die jaloezie in de wereld … if you don’t like it, don’t buy it

  4. Get a life… Dat zou ik tegen die mensen zeggen… En ondertussen gewoon de iPad gebruiken…

  5. Vergeet niet dat die “claim cultuur” ook voor goede dingen heeft gezorgd.

  6. Only in America…

  7. Die vergelijking met echte boeken gaat helemaal krom. Echte boeken kun je ook in het zand gooien en onbeheerd laten liggen. Je kunt er ook ezelsoren in maken en het makkelijker uitlenen en als je laat vallen gaat het meestal niet kapot. Maar ja probeer er maar eens je mail op te lezen, muziek mee te luisteren, een filmpje op te kijken of een spelletje mee te spelen…….

  8. wat een onzinnige claim

  9. Tsja, dat kan toch ook alleen maar in Amerika.
    ze zijn daar een beetje doorgeslagen.

  10. Ze mogen blij zijn dat die beveiliging er op zit anders hadden die NooBs allang een nieuwe kunnen kopen

  11. Wanneer een product niet bevalt, breng je het terug, en krijg je je geld terug, maar dat levert lang niet zoveel op als wanneer je een rechtszaak begint blijkbaar.

    De claim cultuur in Amerika is in meerdere opzichten gewoon een bron van inkomsten geworden.

    Wanner bij dit soort rechtszaken de verliezer alle kosten moet betalen, zal men hopelijk wel 2 keer nadenken alvorens aan zo’n zaak te beginnen.

  12. Ja maar het probleem bij die massaclaims is dat een groot aantal mensen allemaal een paar tientjes betalen, waardoor een groot deel van de advocatenkosten al zijn betaald. Die advocaten gokken er vervolgens op dat het laatste deel nog betaald kan worden wanneer zij de zaak winnen + een mooie bonus. Wordt de zaak verloren, dan verliest de consument zijn paar tientjes, maar de advocaten hebben slechts wat lagere inkomsten. On topic: ik sluit mij aan bij het boventaande: niet tevreden: niet kopen.

    Origineel geplaatst door Steven
    Wanneer een product niet bevalt, breng je het terug, en krijg je je geld terug, maar dat levert lang niet zoveel op als wanneer je een rechtszaak begint blijkbaar.De claim cultuur in Amerika is in meerdere opzichten gewoon een bron van inkomsten geworden.Wanner bij dit soort rechtszaken de verliezer alle kosten moet betalen, zal men hopelijk wel 2 keer nadenken alvorens aan zo’n zaak te beginnen.

  13. Ik ben het niet eens met de aanklagers, maar ze hebben wel een punt met Apple’s misleidende bewering dat de iPad als een boek leest. Apple had daar iets zorgvuldiger met haar woorden moeten zijn.

    Dat de aanklagers voorbij gaan aan het feit dat ook andere elektronische consumentenproducten niet tegen extreme hitte kunnen en zonder beveiliging zelfs zouden smelten is compleet logisch; deze consumentenproducten beweren nou eenmaal niet te lezen als een normaal boek.

    en met die reacties hier als “Niet tevreden, niet kopen” hoef je al helemaal niet aan te komen. Mensen klagen niet omdat ze ontevreden zijn, maar dat hen dingen worden beloofd die ze niet krijgen! Dat hun beweringen onredelijk zijn ligt hier volledig buiten kijf.

  14. Men mag blij zijn dat de iPad zo’n beveiliging heeft! als hij zou ontploffen was het veel erger geweest 😉

  15. @DennisU:

    Wanneer een product niet doet wat het beloofd, of niet aan de verwachting voldoet, zullen bedrijven die massaal hun producten retour krijgen dit merken aan hun inkomsten.

    Een product maken of breken is tegenwoordig zo gebeurt, een aanhoudende stroom van negatief nieuws is geen reclame voor je product. Klanten stoppen met kopen, want het nieuws gaat als een lopend vuurtje.

    Een rechtszaak is niet nodig. Maar zoals ik al zei, het is een bron van inkomsten voor advocaten en gokkende “klanten”.

  16. Cases laten maken met ijsvulling om de Ipad te koelen. Lol

  17. Heb zelf al enige uurtjes buitenshuis (in de zon), met mijn ipad gezeten, en heb deze melding tot op heden niet gekregen.

    Wel een beetje overdreven om meteen een rechtzaak aan te spannen tegen apple..Pfff..

  18. Triest!

  19. wie gaat er dan ook met zijn ipad in de brandende hete zon zitten? je doet dat toch ook niet met een laptop? ik heb mijn ipad nu al bijna 3 maanden evenals wat familie leden en ik moet zeggen dat ik mijn ipad nog nooit warm heb gevoeld ook niet tijdens de mooie warme dagen die we hebben gehad. ook andere mensen hebben hem nog nooit warm gevoeld in mijn omgeving. ik vind echt dat de ipad een apparaat is zonder kinderziektes en min of meer de uitvinding/ gadget van de eeuw. maar ja hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind en apple is zo’n hoge boom. het maakt het ene na het andere mooie produkt en denk dat dat veel jaloezie schept in de wereld. mensen gaan dat tot het uiterste om een apparaat testen. denk ook dat veel elektronische fabrikanten zoals samsung, sony etc. hun marketing strategie weleens aanpassen om wat roddels de wereld in te helpen om er vervolgens een graantje van mee te pikken. maar goed voor de mensen die nog geen ipad hebben laat je niet gek maken door alle onzin die de wereld in word geslingerd over apple en in dit geval de ipad. het is een apparaat wat bijzonder goed werkt. het is snel en intuitief hoe je door menu’s en apps heen navigeerd. het word vooral niet warm (zolang je hem niet zoals sommige in een oven of magnetron doet). ik vind het echt een apparaat die veel dingen voor een laptop doet verdwijen daar er zoveel is wat met de ipad kan worden gedaan. als je hem in bezit hebt zul je hem eerder pakken of meenemen door zijn formaat en snelheid. ik heb hem zoals eerder vermeld al ruim 3 maanden dus denk ik dat ik er nu wel redelijk veel gebruikers verstand van heb om te kunnen oordelen. mensen alles wat bijna als negatief in de wereld word geslingerd over apple is pure onzin!

  20. @USA: Zoals wat?

    Overigens staat op de USA site onder tech specs:

    Environmental requirements

    * Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)

    Dus… niet warmer laten worden dan 35 graden?

  21. Een iPad moet je opladen, een boek niet. Gaan ze straks daarvoor ook een aanklacht indienen? Wat zielig zeg…
    En als de iPad die bescherming niet zou hebben en in brand zou vliegen, dan zouden ze Apple ook aanklagen…

  22. @M.: Het principe van de claimcultuur is om tegenwicht te bieden aan de fabrikanten die van alles beloven om hun product te slijten, maar dit niet waar kunnen maken. De angst voor claims zorgt ervoor dat fabrikanten in de VS niet snel lukraak iets beweren, uit angst voor claims. Ook worden producten veiliger.

    De praktijk is echter, dat de claimcultuur een prooi is geworden voor advocaten en consumenten die maar al te graag een zakcentje bijverdienen. En bedrijven voelen zich gedwongen OVERAL waarschuwingen op te hangen en aan te plakken.

    Deze vond ik wel aardig: wet floor

  23. Nee daar staat dat je de iPad niet moet gebruiken als het buiten boven de 35 graden is. Waarschijnlijk kan de iPad dan de warmte niet meer snel genoeg afvoeren en raakt die oververhit. Lijkt me dus sterk

  24. Nee daar staat dat je de iPad niet moet gebruiken als het buiten boven de 35 graden is. Waarschijnlijk kan de iPad dan de warmte niet meer snel genoeg afvoeren en raakt die oververhit. Lijkt me dus sterk dat ze die rechtszaak gaan winnen. Maar ja in Amerika weet je het nooit.

  25. Gewoon die bbq apps uit de app store halen Steve!

  26. Origineel geplaatst door Steven
    Wanneer een product niet bevalt, breng je het terug, en krijg je je geld terug.

    Is dat zo? Dat kan misschien binnen een paar dagen, bij een ongebruikt product, maar als je na een paar weken gebruik een ongewenste eigenschap ontdekt, lijkt het me sterk dat je je geld terugkrijgt.

  27. Als ze nou op film kunnen zetten dat hun iPad oververhit raakt?

  28. dan heb je ook geen leven als je over zo’n issue een rechtzaak gaat aanspannen

  29. @Peter:

    Dit is mogelijk binnen 14 dagen geopend of ongeopend.

    Bron: http://www.apple.com/legal/sales_policies/retail_us.html

    If you are not satisfied with your Apple purchase, return it with the original receipt and original packaging within fourteen (14) calendar days of the date of purchase.
    If the item is returned unopened, in the original box, we will exchange it or offer a refund based only on the original payment method.
    Apple will mail a check within ten (10) business days for cash, cash equivalent, and check transactions over $250. Except where prohibited, a 10% restocking fee will apply to any non-defective item that requires Apple to perform rework prior to resale; please ask a Mac Specialist for details.

  30. Belachelijk natuurlijk, maar die 35 graden is wel wat weinig! Het had wat hoger gemogen want die 35 graden daar zit je zo aan.

    Zeker in Amerika waar het in veel delen van het land dagelijks in de schaduw 35 graden is, laat staan in de zon (50 graden).

    Kortom: het had een paar graadjes hoger gemogen…

  31. Origineel geplaatst door Rik
    Belachelijk natuurlijk, maar die 35 graden is wel wat weinig! Het had wat hoger gemogen want die 35 graden daar zit je zo aan.Zeker in Amerika waar het in veel delen van het land dagelijks in de schaduw 35 graden is, laat staan in de zon (50 graden).Kortom: het had een paar graadjes hoger gemogen…

    dat ligt trouwens niet aan Apple, maar aan de gebruikte componenten, er zit een CPU en andere componenten in en die leveranciers stellen de eisen. Probeer maar een leverancier te vinden die hogere waarden accepteert. Die zijn er niet, tenminste niet voor consumenten producten.

  32. @martijn: Ja daag, en dan gaan die leveranciers je weer dooverwijzen naar de mijnen waar het silicium vandaan komt etc etc. Degene met wie je het koopcontract sluit, moet zorgen voor de service.

    Dus als jij je iPad bij de V&D koopt, ga je daar klagen dat hij te warm wordt en niet bij Apple of welke leverancier dan ook.

  33. Dit kan alleen maar in Amerika he. Ik heb Apple niet horen zeggen: ‘de iPad is zo geweldig hij houdt het zelfs langer dan 15 minuten vol in de brandende zon!’. Nee, en ze mogen blij zijn dat er een beveiliging op zit anders hadden ze al lang een gebakken iPad gehad.

  34. Origineel geplaatst door marvin
    wie gaat er dan ook met zijn ipad in de brandende hete zon zitten? je doet dat toch ook niet met een laptop?

    Eh, jawel. En wat denk je van een podium met felle lampen? 35 graden is voor een desktopcomputer geen probleem, bij een laptop zul je moeten zorgen dat er genoeg lucht onder kan stromen en dan gaat het prima. Een iPad kan zichzelf kennelijk moeilijk koelen.

  35. hmm had ik laatst mijn iPhone overdag een paar uur te lang in mijn tentje in de brandende zon (38C italie) laten zitten, haal ik hem eruit brandt ik bijna mijn vingers eraan zo heet. Ik dacht: eens even kijken of ik nou ook die melding krijg. Niets hoor, ik kon zelfs een spelletje opstarten en spelen.
    Ik bedacht me dat het toch vast geen goed idee is om dit te proberen, zeker voor de batterij niet. Ik dacht dat is vast een plak gesmolten chocolade. Toch maar even in de vrieser in een zakje gedaan op de camping…
    Het was zo heet dat de glanzende laag op de achterkant barstjes heeft gekregen.. 🙁
    Ben al op zoek naar een nieuwe backcover.

  36. @Peter, zaten die barsten er al in toen je hem probeerde te starten? Want volgens mij kan je een oververhitte iPhone of iPad beter gewoon langzaam af laten koelen en in niet in de diepvries doen.

  37. @Bert: Ja, hij stond gewoon aan (op standby) Het is de toplaag van de plastic achterkant. Maakt dat uit dan, of het gebeurde tijdens het starten? Ik heb hem ook maar heeeeel kort (1,5 minuut) in de vriezer gehad, even om de ergste hitte eraf te halen. Maar volgens mij is het ook niet goed, nee, in een vriezer af laten koelen, zeker niet zonder zakje (condens enzo)

  38. Origineel geplaatst door peter
    Ik heb hem ook maar heeeeel kort (1,5 minuut) in de vriezer gehad

    Plotselinge temperatuurswisselingen zijn het slechtst. De vriezer in = 1, er weer uit = 2.

  39. @USA: Dat moet ook wel bij gebrek aan consumentenbescherming vanuit de overheid.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.