Volgens de New York Times is het uitbrengen van een downloadbaar muzieknummer voor artiesten net zo effectief, als een single voor de radio. De afgelopen maanden zijn artiesten en muziekmaatschappijen begonnen met het uitbrengen van losse tracks, kort voordat het complete album in de winkel ligt. Ze vertrouwen daarbij op de functie Complete My Album van Apple’s iTunes Music Store, in de hoop dat mensen na het eerste nummer ook de rest van het album wel zullen kopen. En dat blijkt te werken.
Om een voorbeeld te noemen: van Lil Wayne’s hit ‘Tha Carter III’ werden zes nummers beschikbaar gesteld om te downloaden. De overige twaalf nummers waren later via iTunes verkrijgbaar. In de eerste week werden meer dan een miljoen albums verkocht en steeg de online verkoop naar 10 procent, terwijl Wayne normaalgesproken maar 1 procent online verkoopt. Opvallend was ook dat 52% van de albumverkopen te danken was aan Complete My Album.
Artiesten zoals Lil Wayne, Jason Mraz, The Cure en de Jonas Brothers gebruiken Complete My Album als een marketingtool en leggen op hun MySpace-pagina’s uit hoe het aanvullen van albums via iTunes werkt.
Via: New York Times
Foto: Wikipedia
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties