Het gaat niet goed met de verkoop van tablets van andere merken dan Apple, zo bemerken winkeliers en fabrikanten wereldwijd. Zo verkocht ASUS slechts een half miljoen EeePads en de verkopen van de HP TouchPad waren zo teleurstellend, dat het merk al tweemaal de verkoopprijs heeft verlaagd. Die lijn gaat zich doorzetten, vermoedt de website DigiTimes die de industrie analyseert. Als de kerst nadert, kan het maar zo zijn dat concurrerende tablets nog maar 350 dollar/euro kosten. Nu zijn ze nog vaak duurder dan het instapmodel van de iPad, die 499 dollar/479 euro kost.
Momenteel laat de consument het fenomeen tablet flink links liggen als er geen Apple-logo op het apparaat prijkt, constateert DigiTimes (via Cult of Mac). Dat dwingt andere tabletmakers ertoe prijsverlagingen in te voeren. Die zijn nodig om hun inventaris te verwerken en de kosten erop te minimaliseren. Vrij vertaald: een fabrikant kan geassembleerde onderdelen en reeds geproduceerde tablets beter verkopen tegen minder geld, dan dat de producten op de plank blijven liggen en de fabrikant er niks voor vangt.
De vraag is tegen welke prijs de consument wél bereid is massaal een tablet te kopen waar geen Apple-logo op staat. Hoe lang zal het duren voordat Apple, net als bij de ‘traditionele’ computers, als vrijwel enige belangrijke speler een premium prijs hanteert?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties