‘Concurrerende tablets moeten goedkoop zijn om kans te maken tegen iPad’
De concurrentie van de iPad mag zichzelf wel in de uitverkoop gooien om een kans te maken tegen de iPad. Dat stelt Wall Street-analist Richard Windsor op de Open Mobile Summit-bijeenkomst in Londen. Hij voorspelt dat de concurrenten van de iPad, waaronder de Samsung Galaxy Tab en RIM’s PlayBook niet lang meer tegen premium-prijzen verkocht zullen worden. Dat heeft volgens de analist twee oorzaken. De productiekosten kunnen binnenkort omlaag. En: “Android-tablets zijn niet zo goed als de iPad. Dus moeten ze wel goedkoper worden.”
Tablets maken is niet goedkoop, stelt de website CNet naar aanleiding van de uitspattingen van Windsor. Dat komt volgens de site door de kosten van heldere en goede touchscreens. Maar die kosten veranderen. Windsor stelt dat Samsung bijvoorbeeld snel overstapt naar een andere productielijn waardoor LCD-touchscreens snel veel goedkoper gemaakt kunnen worden. Een andere reden waarom de tablets in prijs zakken, verwacht hij, is omdat veel makers van Android-tablets uit de pc-markt komen. Op tablets pakken ze nu nog ongeveer dertig procent marge terwijl ze gewend zijn aan tien procent uit de verkopen van pc’s.
Dat opgeteld bij de lagere productiekosten van de schermen, moet de prijs van een tablet al snel 200 euro in prijs kunnen zaken. En dat is nodig. De eerste generatie Android-tablets waren vodjes. Ze konden de iPad niet op prijs verslaan en konden niet tippen aan de apps. Het ecosysteem van de iPad is vele malen beter.
Windsor verwacht dat de tablet sneller dan welk apparaat dan ook consumptiegoed wordt, in plaats van een luxeproduct.
Via CNet
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties