Consumenten verliezen interesse na iPad-aankondiging
Paniek bij Apple? Uit een onderzoek blijkt namelijk dat maar weinig mensen de iPad willen kopen. Dat blijkt uit gegevens van Retrovo, die zowel voor als na de aankondiging interviews hield. Onderstaande grafiek toont de verschuivingen. Aanvankelijk lijkt het optimistisch: voor de aankondiging was 3% op de hoogte van de iPad én geïnteresseerd om er eentje te kopen. Na de aankondiging was dat percentage gestegen naar 9%. Goed nieuws: een verdriedubbeling!
Tegelijk ging echter een ander percentage drastisch omhoog: aanvankelijk antwoordde 26% wel van de iPad te hebben gehoord, maar was niet geïnteresseerd om er eentje te kopen. Na de aankondiging groeide het aantal niet-kopers echter naar 52%! Dat is ‘slechts’ een verdubbeling, maar maakt het percentage niet-geïnteresseerden wel tamelijk hoog: 70% van de ondervraagden wil de iPad niet kopen. De overige 30% wil wel eentje kopen (9%) of heeft eerst meer informatie nodig (21%).
Dramatische cijfers? Toch niet helemaal, want 30% is een marktaandeel dat Apple met de Mac en de iPhone ook niet eens haalt. Het is nog te vroeg om doemscenario’s uit de kast te halen: vlak voor de lancering van de iPhone beweerde 14% op de hoogte te zijn van Apple’s telefoon en van plan om er eentje te kopen. Dat ligt niet zover af van de 9% die de iPad nu in dit onderzoek haalt, zeker als je bedenkt dat het om een compleet nieuwe productcategorie gaat. Rond diezelfde tijd was er trouwens een onderzoek die je toch weer even aan de betrouwbaarheid van statistieken deed twijfelen: 90% van de Amerikanen dichtte de iPhone betere eigenschappen toe dan hun huidige mobieltje.
Via: Retrevo
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties