Apple had gisteren een flinke bom op de tabletmarkt kunnen gooien, door een iPad op Windows aan te kondigen. Onrealistisch natuurlijk, maar commercieel zou het niet eens zo’n vreemde zet zijn. Er zitten namelijk miljoenen mensen te smachten naar een tablet op Windows. De Boston Consulting Group deed onderzoek in twee landen naar de voorkeur van consumenten. Ze vroegen op welk besturingssysteem een tablet het liefst zou moeten draaien. Maar liefst 44% van de Chinezen en 42% van de Amerikanen heeft het liefst een Windows-tablet. Toch zijn eerdere pogingen van Microsoft om een Windows-gebaseerde tablet uit te brengen op niets uitgelopen. Ze maakten zelfs een speciale Tablet-editie van het besturingssysteem.
Met respectievelijk 34% en 27% is er ook nog wel vraag naar iOS-tablets. Heel wat minder ziet men het zitten om Android op een tablet te hebben: 18% en 20%. Maar misschien heeft dat iets te maken met de de geringere naamsbekendheid van Android. Toch is de uitslag van het onderzoek opmerkelijk. Er zijn namelijk nauwelijks Windows-tablets op de markt. Een onderzoek dat Forrester eerder dit jaar uitvoerde leidde tot dezelfde conclusie. De kloof tussen Microsoft en de andere aanbieders was daarbij zelfs nog iets groter: 9% wilde Android, 16% wilde iOS en maar liefst 46% gaf de voorkeur aan Windows. Hoe zit dat? “Windows is nog steeds een erg populair merk”, legt Sarah Rotman Epps van Forrester uit. Apple heeft tientallen miljoenen iPads verkocht, maar Microsoft heeft meer dan 400 miljoen Windows 7-licenties verkocht. Er is dus een enorme marktkans, maar er is geen fabrikant die ‘m durft oppakken.
Het apparaat op de foto is trouwens geen Photoshop-grapje. Het is de Haleron H97, een 9,7 inch Windows-tablet die als twee druppels water op de eerste generatie iPad lijkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 33 reacties