Bij de lancering van de iPhone 3G in Nederland zag je het overal staan: iPhone 3G voor €1 bij T-Mobile. Maar als het aan de Consumentenbond ligt mogen dergelijke reclames niet meer. Bedrijven, winkeliers en fabrikanten zijn verplicht om in reclame duidelijk te maken wat de werkelijke prijs van een aanbieding is. De Reclame Code Commissie heeft dat nog maar eens bevestigd, na een klacht van de Consumentenbond over de iPhone-aanbieding van T-Mobile.
In reclamefolders en advertenties wordt de iPhone 3G van T-Mobile namelijk steevast voor €1 aangeboden. Maar uit de advertenties blijkt niet duidelijk dat er eenmalige aansluitkosten (€26,25) en een tweejarig abonnement van minimaal €44,95 per maand aan vast zit.
Nu weten kopers van mobiele telefoons natuurlijk wel beter: er zit aan zo’n symbolische prijs altijd een abonnement vast. Maar het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile (die bijna nooit meer berekend worden) is misleidend en daardoor oneerlijke reclame. Verder vindt de RCC dat alle eigenschappen van een toestel in reclames genoemd moeten worden, die voor de consument belangrijk zijn. Verwijzen naar de website is niet voldoende.
Meer info: Consumentenbond
Tipgever: Maurice
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties