In het consumentenprogramma Kassa kwam vanavond een item over Apple aan de orde. Daarin stelde de Consumentenbond dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt. Volgens Apple heeft een consument maar één jaar recht op reparatie of vervanging van producten die kapot zijn gegaan. Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn veel langer zou moeten zijn.
Een computer of laptop heeft een verwachte levensduur van vijf jaar en van een iPod of soortgelijk product moet je drie jaar kunnen genieten. Apple stelt dat consumenten maar extra garantie (AppleCare) hadden moeten bijkopen, als ze na het eerste jaar nog recht willen hebben op reparaties. In het programma kwam het Nijmeegse studentenblad ANS aan het woord, waarvan de Time Capsule na 1,5 jaar de brui eraan gaf. Een student legde in het programma uit dat zijn iPod touch kapot ging en niet werd vervangen.
Bij de Consumentenbond zijn in een maand tijd ongeveer 100 klachten binnengekomen over de wijze waarop Apple met de garantie omgaat. Van Beusekom spreekt over onbeschofte reacties vanuit Apple, torenhoge rekeningen voor reparaties en mensen die onterecht zijn doorverwezen naar de fabrikant. De klachten hebben overigens ook betrekking op de Apple-retailers, die zich veelal aan de regels van Apple houden en daarmee de Nederlandse wetgeving aan hun laars lappen. Van Beusekom adviseert mensen die toch tegen problemen aanlopen om er werk van te maken. De Nederlandse wetgeving heeft goede bescherming voor consumenten en dat geldt ook voor Apple.
Als eerste aanspreekpunt moet je echter wel bij de winkelier zijn. Een klacht melden bij De Geschillencommissie kan ook, maar haalt waarschijnlijk weinig uit omdat Apple daar niet bij is aangesloten.
Kassa ging ook met een verborgen camera langs verschillende APR’s en kreeg daar vaak te horen dat mensen maar AppleCare moesten bijkopen als ze langer dan een jaar garantie wilden. Dat is mooi, maar als je voor je iPhone extra lange garantie zou willen hebben, dan kan dat niet. In de VS verkoopt Apple wel AppleCare voor de iPhone ($69), in Nederland niet.
Meer info en uitzending bekijken: Kassa
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 123 reacties