De Consumentenbond is van plan om opnieuw stappen tegen Apple te ondernemen, omdat er niet zou worden voldaan aan de Nederlandse garantiebepalingen. Apple zou onvoldoende communiceren over de voorwaarden die specifiek in Nederland gelden. Klanten zouden bij de aanschaf van een product documentatie ontvangen over de Apple’s eigen garantiebepalingen, terwijl deze verschillen van het consumentenrecht in Nederland.
Het geleverde papierwerk zou daarom niet alle informatie bevatten die inmiddels op Apple’s site staat vermeld. Daar staat sinds mei 2012 een verwijzing naar de Nederlandse garantievoorwaarden. In Nederland geldt er geen vaste garantieduur, terwijl dit in sommige andere landen wel het geval is. Het garantieboekje verwijst wel naar Apple’s website voor meer informatie, maar dit is volgens de Consumentenbond niet voldoende.
Door consumenten niet volledig te informeren, voldoet Apple in Nederland volgens de Consumentenbond niet aan de eisen. Het gaat om gevallen waarbij Apple als verkoper optreedt: het is namelijk aan de verkopende partij en niet de fabrikant om een klant te informeren over de garantievoorwaarden. Apple verkoopt zelf via de online Apple Store en de Apple Store in Amsterdam producten.
Wat voor stappen de Consumentenbond precies tegen Apple wil maken, is niet duidelijk. Eerder dit jaar verzocht de Consumentenbond Apple nog om de garantievoorwaarden aan te passen, iets dat (iets later dan beloofd) uiteindelijk op de site ook gebeurde. Er werd gedreigd met juridische stappen, die zouden worden gemaakt als Apple dit niet deed. De EU doet sinds oktober onderzoek naar Apple’s garantievoorwaarden in Europa.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 24 reacties