De Consumentenbond is nog steeds niet tevreden met Apple's uitleg van het garantiebeleid. De Europese garantieregeling wordt nu aangehaald, maar de Nederlandse regels zijn niet duidelijk genoeg uitgelegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 26 reacties
Louis
Het begint een beetje te lijken op het gevecht tussen Brein en de Piratebay, waarbij Brein zich blind staart op één partij en de rest er aan alle kanten voorbij rent. Zo ook hier. De consumentenbond gaat tot op de letter bij Apple, terwijl vrijwel elke andere buitenlandse fabrikant het ook niet zo nauw neemt, maar daarover niks hoort van bond. Die zijn zich echt helemaal blind aan het staren op Apple. Het krijgt daardoor een beetje het gevoel van een persoonlijke vete, wat de reputatie van de Consumentenbond niet ten goed komt. Wat al die andere fabrikanten doen interesseert ze blijkbaar niet.
Sullivan
Kan Apple op die pagina ook niet even uitleggen hoe ik mijn hypotheekrente kan aftrekken, want dat wordt mij ook niet helemaal duidelijk… :S
Sinds wanneer is het Apple’s taak geworden ons alles te vertellen over consumentenrecht? Is dat niet de taak van, ik noem maar iemand, de Consumentenbond?
viermaal raden.
Andere fabrikanten hebben meestal beduidend betere voorwaarden dan Apple. Sommigen geven zelfs levenslang (geheugen) of 5 jaar (harddisk) garantie.
Herp
Kunnen ze meteen even vertellen hoe ik beter kan omgaan met mijn geld? Als we zo gaan beginnen……
Beloved
Plus die verkopen niet een service voor iets waar je feitelijk al recht op hebt.
Wanneer het om Applecare+ zou gaan zou er wel een duidelijke meerwaarde voor de extra service zijn (nml.: vervanging van onderdelen zonder vragen te stellen) met het gewone Applecare krijg je alleen nieuwe onderdelen als ze niet deugdelijk zijn bevonden; dit is in feite niets anders dan “garantie”.
Flieps
Het ‘probleem’ is dat in het bijzonder Apple heel stellig is over de 1 jaar beperkte garantie en dit op hun website wordt uitgelegd. Deze term zorgt voor veel verwarring (die door Apple zelf wordt veroorzaakt).
Veel NL consumenten weten dus niet waar ze aan toe zijn. Apple zegt 1 jaar, maar het NL recht zegt langer. Bovendien wordt er dan nog eens AppleCare aangeboden, iets dat in NL dus eigenlijk niet nodig is. Apple kan ook gewoon stoppen met AppleCare aan te bieden en op hun site melden dat op aankopen in NL of de webshop het NL consumentenrecht van toepassing is.
viermaal raden.
@Flieps: Dat (verwijzen consumentenrecht in NL) doen ze dus ook (zie kleine lettertjes) en daar zit nu net het probleem want NL heeft namelijk niet voor de simpele EU richtlijn (en dus geen wet) van 2 jaar gekozen maar voor schimmige wet die alleen maar onduidelijk is en leidt tot discussies.
NL moet gewoon de EU richtlijn tot wet maken en er is geen enkele onduidelijkheid meer.
Puri2
De kwaliteit van Apple producten verschilt nogal.
Alle verschillen wegpoetsen door allerlei ingewikkelde lijstjes op te stellen is erg kinderachtig. Ze moeten zich gewoon aan de regels houden.
Als je dan een super kwaliteitsimago nastreeft, geef dan levenslange garantie.
@Flieps Zolang Apple een fabrikant is mag men 1 jaar garantie geven maar dat mag ook een minuut/uur/dag/week/maand of helemaal niet, dit is de fabrieksgarantie.
Origineel geplaatst door michel @Flieps Zolang Apple een fabrikant is mag men 1 jaar garantie geven maar dat mag ook een minuut/uur/dag/week/maand of helemaal niet, dit is de fabrieksgarantie.Dit is wat anders dan de wettelijke garantie.
Precies, dit onderscheid maken de mensen meestal niet. De fabrikant is nergens toe verplicht (maar geeft vaak wel garantie om de kopers een gerust gevoel te geven). De verkoper is verantwoordelijk voor het verlenen van (Nederlandse of Europese) garantie.
Jeroen
Wat Apple op z’n website heeft gezet geldt dus alléén als Apple de ‘verkoper’ is geweest.
Heb je een apparaat in een winkel gekocht, moet je de Europese/Nederlandse wettelijke garantie daar gaan verhalen.
Mark
Belangrijker dan de uitleg, leeft Apple/de verkoper de wettelijke Nederlandse regels nu na? Uitleggen is een ding, toepassen een tweede.
@Louis: je hebt natuurlijk gelijk. Maar hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, dit hoort erbij als je de grootste, meest succesvolle partij bent. En bovendien worden juist die grote partijen (Apple, PirateBay) ook weer als voorbeeld voor de kleinere partijen.
In hun garantiebepalingen staat al een hele tijd het volgende:
10.3 INDIEN U CONSUMENT BENT, HEEFT DEZE GARANTIE SLECHTS EEN AANVULLENDE WERKING. DEZE GARANTIE SLUIT DE RECHTEN DIE U OP BASIS VAN DE WET HEEFT NIET UIT.
volgens mij is er nog steeds niks veranderd apple geeft een jaar garantie.
de verkoper moet voor de wet 2 jaar garantie geven.
Dat betekent dat de verkoper voor de kosten op draait.
En daarom zou een apple resseller altijd proberen om het af te schepen, dat ten koste van de consument.
Ik snap dat er weinig marche op apple produkten zit.
en als de verkoper na een jaar voor de kosten op moet draaien het erg moeilijk wordt.
Maar het probleem zit tussen apple en de verkoper en niet bij de consument wat mij betreft.
Erik
Toch blijft het grappig dat Apple zich boven een wet plaatst. Zij bepalen de wet dus NIET! Apple wil hier veel geld verdienen en dan ook nog via de regels die zij zelf het beste vinden (voor henzelf).
Het is simpel toch? De wet bepaalt dit en Apple moet zich er aan houden. Onze wetten staan boven Apple’s winstverwachtingen!
sara
Origineel geplaatst door hello volgens mij is er nog steeds niks veranderd apple geeft een jaar garantie.de verkoper moet voor de wet 2 jaar garantie geven.Dat betekent dat de verkoper voor de kosten op draait.En daarom zou een apple resseller altijd proberen om het af te schepen, dat ten koste van de consument.Ik snap dat er weinig marche op apple produkten zit.en als de verkoper na een jaar voor de kosten op moet draaien het erg moeilijk wordt.Maar het probleem zit tussen apple en de verkoper en niet bij de consument wat mij betreft.
Dit is een misvatting. Nergens in titel 1 van boek 7 BW staat dat de “wettelijke garantietermijn” (die, voor de duidelijkheid, niet bestaat) twee jaar bedraagt. Deze termijn volgt evenmin uit richtlijn 99/44/EG.
Origineel geplaatst door sara
Dit is een misvatting. Nergens in titel 1 van boek 7 BW staat dat de “wettelijke garantietermijn” (die, voor de duidelijkheid, niet bestaat) twee jaar bedraagt. Deze termijn volgt evenmin uit richtlijn 99/44/EG.
Klopt Nederland kent geen 2 jaar garantie, het is een Europeese richtlijn daarin staat dat de lidstaten deze richtlijn moeten gebruiken maar hun eigen intrepetatie aan mogen geven.
Sam
Aan alle mensen die hier eerder commentaar heeft geleverd. De mensen die het wel en niet eens zijn met deze actie..Ik ben lid van de consumentenbond , en zal na deze actie zkr nog jaren lid blijven goede actie! En ik heb ook een mac met applecare .Alle bla,bla aan de kant. Het gaat mij om 1 enkel vergelijking.Dell VS Apple.Als ik een zakelijke Dell Precision koop Betaal ik 2000 euro. En krijg ik 3jr next Business day garantie.Bij Apple betaal ik 2550 euro voor dezelfde specs en krijg ik 1jr garantie!! De reden dat ik dit belangrijk vind is dat ik inderdaad liever voor de mac ga! immers anders zou het een non issue zijn. Waarmee zou ik dan wel blij zijn? Ik hoef niet veel meer te krijgen om van mij weer een happy apple fan te maken!! namelijk 2jr standaard full garantie en voor 350 euro niet totaal 3jr garantie maar 2 3jaar=5jr..Want 2jr hoort iedereen te krijgen en voor de zekerheid freaks onder ons. Moet een extra reilen mogelijkheid zijn.Want 1jr voor 350 is iets te duur.Of volgens apple 350 voor 2jr is dus 175euro per jaar nog te duur als je al gemiddeld 1400 meer betaald voor een laptop!
Eppie
Apple lijkt met deze veel te late + nutteloze melding te willen bevestigen dat het een kansloos poepbedrijf is, dat wel even 98 miljard dollar in kas heeft, maar niet de moeite/tijd/geld wil nemen de RECHTEN van hun consumenten te respecteren. Lekker rijk worden over de rug van consumenten! Zo 20e eeuws…
RJ
Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Er zijn wel meer elektronica bedrijven die niet precies uitleggen waar je volgens het consumentenrecht allemaal recht op hebt. Als het over Apple gaat dan krijg je natuurlijk meer aandacht dan wanneer het over Sony gaat.
Wat de lengte van de garantie betreft, dat is natuurlijk ook deels marketing. Kia geeft bijvoorbeeld 7 jaar garantie terwijl Audi maar 2 jaar geeft. Kia heeft zoiets meer nodig om klanten te trekken dan Audi.
Ik ken de nodige verhalen uit mijn omgeving van mensen die na 1 jaar al bot vingen als ze aanspraken wilde maken op garantie bij Apple: dan probeerde Apple zich er met hun 1 jaar vanaf te maken ipv zich aan de wet te houden.
Ik gebruik zelf ook de nodige Apple producten, maar ben geen ‘gelover’ die Apple blind verdedigt: volgens mij is Apple bewust niet duidelijk over waar je recht op hebt qua garantie, en ik vind het terecht dat de ConsumentenBond hier werk van maakt, zeker nu steeds meer mensen zuur verdiende centjes uitgeven aan dit A-merk en dan mi ook de bijbehorende A-merk-service verwachten.
De bond spreekt hier alle leveranciers op aan, maar Apple moet niet gek kijken dat hoge bomen veel wind vangen.
iGuido85
Er is een verschil tussen fabrieksgarantie, wat bij Apple standaard 1 jaar is en met Applecare 2 of 3 jaar.
Het wettelijke garantietermijn, wat volgens de Europese richtlijnen minimaal 2 jaar moet zijn. Daarin staat wel vermeld dat het probleem al bij de levering in die zin aanwezig moet zijn. De eerste 6 maanden ligt de bewijsvoering dat er verkeerd met het product is omgegaan bij de verkopende partij. Na die 6 maanden van aankoop moet de consument (koper) van het product kunnen aantonen dat de fout niet door hem is ontstaan maar aan het product, wat een hele lastige, zo niet te doen, bewijsvoering is.
Als laatste, als iemand een ipod koopt bij bijvoorbeeld de v&d, heb je een koopovereenkomst, en daarmee een juridische overeenkomst met de v&d en niet met Apple.
tempo
Wat een gezever al 20 jaar klant nog nooit een probleem gehad, 1 jaar garantie en het 2de jaar moet de consument aantonen dat er een probleem was tijdens de aankoop. Weet je wat Apple gedaan heeft, met alle productie fouten die ze zelf ontdekt hebben, hebben ze de garantie tot 7 jaar verlengd ja 7 jaar … en de consument heeft nooit zelfs bewijslast gehad … dat is pas service maar nee eventjes snel weer leuteren dat staat toch chic he deze dagen. Aan de zeveraars die levenslange garantie willen koop een dell …
Origineel geplaatst door Sam Aan alle mensen die hier eerder commentaar heeft geleverd. De mensen die het wel en niet eens zijn met deze actie..Ik ben lid van de consumentenbond , en zal na deze actie zkr nog jaren lid blijven goede actie! En ik heb ook een mac met applecare .Alle bla,bla aan de kant. Het gaat mij om 1 enkel vergelijking.Dell VS Apple.Als ik een zakelijke Dell Precision koop Betaal ik 2000 euro. En krijg ik 3jr next Business day garantie.Bij Apple betaal ik 2550 euro voor dezelfde specs en krijg ik 1jr garantie!!
Haal jij weer 2 dingen door elkaar zoals de consumentenbond ook doet, namelijk Apple verleent als fabrikant 1 jaar fabrieksgarantie. Dit is niet de wettelijke garantie.
Origineel geplaatst door Sam De reden dat ik dit belangrijk vind is dat ik inderdaad liever voor de mac ga! immers anders zou het een non issue zijn. Waarmee zou ik dan wel blij zijn? Ik hoef niet veel meer te krijgen om van mij weer een happy apple fan te maken!! namelijk 2jr standaard full garantie en voor 350 euro niet totaal 3jr garantie maar 2 3jaar=5jr..Want 2jr hoort iedereen te krijgen en voor de zekerheid freaks onder ons. Moet een extra reilen mogelijkheid zijn.Want 1jr voor 350 is iets te duur.Of volgens apple 350 voor 2jr is dus 175euro per jaar nog te duur als je al gemiddeld 1400 meer betaald voor een laptop!
Zoals sara eerder aangaf bestaat in de Nederlandse wet geen garantie termijn van 2 jaar.
De consumentenbond ligt zijn leden dus verkeerd in.
sullivan
Origineel geplaatst door Eppie Apple lijkt met deze veel te late + nutteloze melding te willen bevestigen dat het een kansloos poepbedrijf is, dat wel even 98 miljard dollar in kas heeft, maar niet de moeite/tijd/geld wil nemen de RECHTEN van hun consumenten te respecteren. Lekker rijk worden over de rug van consumenten! Zo 20e eeuws…
Je niet verdiepen in de materie, maar wel een mening hebben op internet! Zo 21e eeuws… Lees rustig even alle comments door, sommige mensen hier hebben er namelijk iets meer verstand van dan jij en de consumentenbond.
Rick
Het is zeer storend dat de media, inclusief de iPhoneclub blijkbaar, simpelweg foutief berichten. Er bestaat geen 2-jarige Europese GARANTIE, dit is CONSUMENTENRECHT. Dit is een groot verschil. In het 2e jaar KAN een klant MOGELIJK garantie krijgen, maar alleen als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zoals bijvoorbeeld dat het probleem reeds in het 1e jaar of zelfs half jaar aanwezig was. Dit laatste zal de klant moeten kunnen bewijzen.
Het begint een beetje te lijken op het gevecht tussen Brein en de Piratebay, waarbij Brein zich blind staart op één partij en de rest er aan alle kanten voorbij rent. Zo ook hier. De consumentenbond gaat tot op de letter bij Apple, terwijl vrijwel elke andere buitenlandse fabrikant het ook niet zo nauw neemt, maar daarover niks hoort van bond. Die zijn zich echt helemaal blind aan het staren op Apple. Het krijgt daardoor een beetje het gevoel van een persoonlijke vete, wat de reputatie van de Consumentenbond niet ten goed komt. Wat al die andere fabrikanten doen interesseert ze blijkbaar niet.
Kan Apple op die pagina ook niet even uitleggen hoe ik mijn hypotheekrente kan aftrekken, want dat wordt mij ook niet helemaal duidelijk… :S
Sinds wanneer is het Apple’s taak geworden ons alles te vertellen over consumentenrecht? Is dat niet de taak van, ik noem maar iemand, de Consumentenbond?
Andere fabrikanten hebben meestal beduidend betere voorwaarden dan Apple. Sommigen geven zelfs levenslang (geheugen) of 5 jaar (harddisk) garantie.
Kunnen ze meteen even vertellen hoe ik beter kan omgaan met mijn geld? Als we zo gaan beginnen……
Plus die verkopen niet een service voor iets waar je feitelijk al recht op hebt.
Wanneer het om Applecare+ zou gaan zou er wel een duidelijke meerwaarde voor de extra service zijn (nml.: vervanging van onderdelen zonder vragen te stellen) met het gewone Applecare krijg je alleen nieuwe onderdelen als ze niet deugdelijk zijn bevonden; dit is in feite niets anders dan “garantie”.
Het ‘probleem’ is dat in het bijzonder Apple heel stellig is over de 1 jaar beperkte garantie en dit op hun website wordt uitgelegd. Deze term zorgt voor veel verwarring (die door Apple zelf wordt veroorzaakt).
Veel NL consumenten weten dus niet waar ze aan toe zijn. Apple zegt 1 jaar, maar het NL recht zegt langer. Bovendien wordt er dan nog eens AppleCare aangeboden, iets dat in NL dus eigenlijk niet nodig is. Apple kan ook gewoon stoppen met AppleCare aan te bieden en op hun site melden dat op aankopen in NL of de webshop het NL consumentenrecht van toepassing is.
@Flieps: Dat (verwijzen consumentenrecht in NL) doen ze dus ook (zie kleine lettertjes) en daar zit nu net het probleem want NL heeft namelijk niet voor de simpele EU richtlijn (en dus geen wet) van 2 jaar gekozen maar voor schimmige wet die alleen maar onduidelijk is en leidt tot discussies.
NL moet gewoon de EU richtlijn tot wet maken en er is geen enkele onduidelijkheid meer.
De kwaliteit van Apple producten verschilt nogal.
Alle verschillen wegpoetsen door allerlei ingewikkelde lijstjes op te stellen is erg kinderachtig. Ze moeten zich gewoon aan de regels houden.
Als je dan een super kwaliteitsimago nastreeft, geef dan levenslange garantie.
@Flieps Zolang Apple een fabrikant is mag men 1 jaar garantie geven maar dat mag ook een minuut/uur/dag/week/maand of helemaal niet, dit is de fabrieksgarantie.
Dit is wat anders dan de wettelijke garantie.
Precies, dit onderscheid maken de mensen meestal niet. De fabrikant is nergens toe verplicht (maar geeft vaak wel garantie om de kopers een gerust gevoel te geven). De verkoper is verantwoordelijk voor het verlenen van (Nederlandse of Europese) garantie.
Wat Apple op z’n website heeft gezet geldt dus alléén als Apple de ‘verkoper’ is geweest.
Heb je een apparaat in een winkel gekocht, moet je de Europese/Nederlandse wettelijke garantie daar gaan verhalen.
Belangrijker dan de uitleg, leeft Apple/de verkoper de wettelijke Nederlandse regels nu na? Uitleggen is een ding, toepassen een tweede.
@Louis: je hebt natuurlijk gelijk. Maar hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, dit hoort erbij als je de grootste, meest succesvolle partij bent. En bovendien worden juist die grote partijen (Apple, PirateBay) ook weer als voorbeeld voor de kleinere partijen.
In hun garantiebepalingen staat al een hele tijd het volgende:
Meer: http://store.apple.com/nl/open/salespolicies
volgens mij is er nog steeds niks veranderd apple geeft een jaar garantie.
de verkoper moet voor de wet 2 jaar garantie geven.
Dat betekent dat de verkoper voor de kosten op draait.
En daarom zou een apple resseller altijd proberen om het af te schepen, dat ten koste van de consument.
Ik snap dat er weinig marche op apple produkten zit.
en als de verkoper na een jaar voor de kosten op moet draaien het erg moeilijk wordt.
Maar het probleem zit tussen apple en de verkoper en niet bij de consument wat mij betreft.
Toch blijft het grappig dat Apple zich boven een wet plaatst. Zij bepalen de wet dus NIET! Apple wil hier veel geld verdienen en dan ook nog via de regels die zij zelf het beste vinden (voor henzelf).
Het is simpel toch? De wet bepaalt dit en Apple moet zich er aan houden. Onze wetten staan boven Apple’s winstverwachtingen!
Dit is een misvatting. Nergens in titel 1 van boek 7 BW staat dat de “wettelijke garantietermijn” (die, voor de duidelijkheid, niet bestaat) twee jaar bedraagt. Deze termijn volgt evenmin uit richtlijn 99/44/EG.
Klopt Nederland kent geen 2 jaar garantie, het is een Europeese richtlijn daarin staat dat de lidstaten deze richtlijn moeten gebruiken maar hun eigen intrepetatie aan mogen geven.
Aan alle mensen die hier eerder commentaar heeft geleverd. De mensen die het wel en niet eens zijn met deze actie..Ik ben lid van de consumentenbond , en zal na deze actie zkr nog jaren lid blijven goede actie! En ik heb ook een mac met applecare .Alle bla,bla aan de kant. Het gaat mij om 1 enkel vergelijking.Dell VS Apple.Als ik een zakelijke Dell Precision koop Betaal ik 2000 euro. En krijg ik 3jr next Business day garantie.Bij Apple betaal ik 2550 euro voor dezelfde specs en krijg ik 1jr garantie!! De reden dat ik dit belangrijk vind is dat ik inderdaad liever voor de mac ga! immers anders zou het een non issue zijn. Waarmee zou ik dan wel blij zijn? Ik hoef niet veel meer te krijgen om van mij weer een happy apple fan te maken!! namelijk 2jr standaard full garantie en voor 350 euro niet totaal 3jr garantie maar 2 3jaar=5jr..Want 2jr hoort iedereen te krijgen en voor de zekerheid freaks onder ons. Moet een extra reilen mogelijkheid zijn.Want 1jr voor 350 is iets te duur.Of volgens apple 350 voor 2jr is dus 175euro per jaar nog te duur als je al gemiddeld 1400 meer betaald voor een laptop!
Apple lijkt met deze veel te late + nutteloze melding te willen bevestigen dat het een kansloos poepbedrijf is, dat wel even 98 miljard dollar in kas heeft, maar niet de moeite/tijd/geld wil nemen de RECHTEN van hun consumenten te respecteren. Lekker rijk worden over de rug van consumenten! Zo 20e eeuws…
Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Er zijn wel meer elektronica bedrijven die niet precies uitleggen waar je volgens het consumentenrecht allemaal recht op hebt. Als het over Apple gaat dan krijg je natuurlijk meer aandacht dan wanneer het over Sony gaat.
Wat de lengte van de garantie betreft, dat is natuurlijk ook deels marketing. Kia geeft bijvoorbeeld 7 jaar garantie terwijl Audi maar 2 jaar geeft. Kia heeft zoiets meer nodig om klanten te trekken dan Audi.
Ik ken de nodige verhalen uit mijn omgeving van mensen die na 1 jaar al bot vingen als ze aanspraken wilde maken op garantie bij Apple: dan probeerde Apple zich er met hun 1 jaar vanaf te maken ipv zich aan de wet te houden.
Ik gebruik zelf ook de nodige Apple producten, maar ben geen ‘gelover’ die Apple blind verdedigt: volgens mij is Apple bewust niet duidelijk over waar je recht op hebt qua garantie, en ik vind het terecht dat de ConsumentenBond hier werk van maakt, zeker nu steeds meer mensen zuur verdiende centjes uitgeven aan dit A-merk en dan mi ook de bijbehorende A-merk-service verwachten.
De bond spreekt hier alle leveranciers op aan, maar Apple moet niet gek kijken dat hoge bomen veel wind vangen.
Er is een verschil tussen fabrieksgarantie, wat bij Apple standaard 1 jaar is en met Applecare 2 of 3 jaar.
Het wettelijke garantietermijn, wat volgens de Europese richtlijnen minimaal 2 jaar moet zijn. Daarin staat wel vermeld dat het probleem al bij de levering in die zin aanwezig moet zijn. De eerste 6 maanden ligt de bewijsvoering dat er verkeerd met het product is omgegaan bij de verkopende partij. Na die 6 maanden van aankoop moet de consument (koper) van het product kunnen aantonen dat de fout niet door hem is ontstaan maar aan het product, wat een hele lastige, zo niet te doen, bewijsvoering is.
Als laatste, als iemand een ipod koopt bij bijvoorbeeld de v&d, heb je een koopovereenkomst, en daarmee een juridische overeenkomst met de v&d en niet met Apple.
Wat een gezever al 20 jaar klant nog nooit een probleem gehad, 1 jaar garantie en het 2de jaar moet de consument aantonen dat er een probleem was tijdens de aankoop. Weet je wat Apple gedaan heeft, met alle productie fouten die ze zelf ontdekt hebben, hebben ze de garantie tot 7 jaar verlengd ja 7 jaar … en de consument heeft nooit zelfs bewijslast gehad … dat is pas service maar nee eventjes snel weer leuteren dat staat toch chic he deze dagen. Aan de zeveraars die levenslange garantie willen koop een dell …
Haal jij weer 2 dingen door elkaar zoals de consumentenbond ook doet, namelijk Apple verleent als fabrikant 1 jaar fabrieksgarantie. Dit is niet de wettelijke garantie.
Zoals sara eerder aangaf bestaat in de Nederlandse wet geen garantie termijn van 2 jaar.
De consumentenbond ligt zijn leden dus verkeerd in.
Je niet verdiepen in de materie, maar wel een mening hebben op internet! Zo 21e eeuws… Lees rustig even alle comments door, sommige mensen hier hebben er namelijk iets meer verstand van dan jij en de consumentenbond.
Het is zeer storend dat de media, inclusief de iPhoneclub blijkbaar, simpelweg foutief berichten. Er bestaat geen 2-jarige Europese GARANTIE, dit is CONSUMENTENRECHT. Dit is een groot verschil. In het 2e jaar KAN een klant MOGELIJK garantie krijgen, maar alleen als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zoals bijvoorbeeld dat het probleem reeds in het 1e jaar of zelfs half jaar aanwezig was. Dit laatste zal de klant moeten kunnen bewijzen.