ConsuWijzer: Elke app heeft een prijs, ook als hij gratis is
Privacy vinden veel mensen (terecht) erg belangrijk, en als een bedrijf of dienst ook maar in de buurt komt bij het schenden ervan, staan we direct klaar om een tegengeluid te bieden. Zo herzag Spotify het nieuwe privacystatement na boze reacties van gebruikers, en benadrukt ook Tim Cook keer op keer dat Apple niet lichtvoetig omgaat met je persoonlijke gegevens. Het is dan ook best opmerkelijk dat we die schijnbaar zo kostbare privacy zo gemakkelijk weggeven als we er een gratis app voor terug krijgen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is daarom via de ConsuWijzer een nieuwe campagne gestart die benadrukt dat elke app een prijs heeft, zelfs als je hem gratis kunt downloaden. “Veel apps zijn (bijna) gratis, u betaalt vaak met uw gegevens in plaats van euro’s”, aldus ConsuWijzer.
Het doel van de campagne is om consumenten bewuster te maken over de persoonlijke gegevens die ze prijsgeven als ze een app installeren. Zonder dat je er bij stilstaat kan een app op ieder moment weten waar je bent, welke berichten je verstuurt en wat je internetgedrag is. Dit is bijvoorbeeld kostbare informatie voor adverteerders, die met deze gegevens hun reclames beter op jou af kunnen stemmen.
Wie leest de voorwaarden?
Een app is verplicht om jou te informeren tot welke gegevens de app toegang wil, en wat er vervolgens mee wordt gedaan. Deze voorwaarden worden echter zelden gelezen, en veel mensen tikken ze snel weg zodat de app in kwestie zo snel mogelijk kunnen gebruiken.
Er is een speciale website in het leven geroepen met tips om je privacy beter te beschermen. Ook kun je er een klachtformulier invullen als je vindt dat een app onduidelijke of te lange voorwaarden heeft.
Gratis koffie voor je telefoonnummer?
Met een krachtige video bewijst ConsuWijzer hoe makkelijk we onze persoonlijke gegevens weggeven als apps er om vragen. In de video zien we hoe een koffietentje in Amsterdam gratis koffie weggeeft, in ruil voor persoonlijke informatie.
De verraste klanten slaan al snel het bakje koffie af, terwijl ze waarschijnlijk meerdere apps op hun smartphone hebben staan die precies hetzelfde doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Dit is een heel stuk meer van toepassing op Android, waar apps vooraf al alle permissies moeten vragen en toegang tot vrijwel alles kunnen vragen. Denk aan de SD-kaart (al je bestanden), je browsergeschiedenis, SMS’jes en belgeschiedenis.
Wel vind ik dat de toegang op iOS ook nog veel beter beperkt kan worden. Zo zou ’toegang tot je foto’s’ los moeten staan van het selecteren van een enkele foto. Mogelijk is dat al zo, maar Facebook doet vermoeden van niet doordat hierom wordt gevraagd wanneer je een foto wilt toevoegen. Vervolgens worden ongevraagd al je foto’s (!) op je device geüpload naar Facebook. Ze worden niet direct gepubliceerd, maar ik was behoorlijk verbaasd dat dit überhaupt was gebeurd.
Vindt dat Apple ook wel wat strenger mag zijn. Als je fb, messenger en wa ziet en wat ze alsnog allemaal bijhouden en trucjes uithalen om de App maar zo lang mogelijk aan de praat te houden vindt ik niet kunnen en zou Apple sieren als ze fb waarschuwen of aanpassen of App uit de store.
Ja, ik zou der nummer wel willen hoor 😏😏😏😏😏
Nou moet wel gezegd worden dat het, in de video geschetste, concrete probleem op iOS amper voorkomt, omdat Apple dat wel in overweging neemt bij de keuring. Als een app toegang vraagt tot persoonsgegevens zonder daar relevante functionaliteit voor te bieden dan weert Apple doorgaans zo’n app. Blanco-toestemming bestaat op iOS vrijwel niet. Dat ligt op Android natuurlijk anders en wordt pas met Marshmallow echt aangepakt.
Ik heb zelf het vermoeden dat de meeste mensen het computerwezen nog steeds niet hebben verinnerlijkt. Men neemt niet waar dat achter een klein, onschuldig apple met mooie animaties en afbeeldingen uiteindelijk een bedrijf met servers schuilt, met de capaciteit om de gegevens op te slaan, te analyseren en daarmee verbanden te leggen, waarbij individuele inzage mogelijk is en de gegevens zelfs verkocht kunnen worden. Een kleine onoplettendheid of een klein zwaktemoment (‘ik wil deze app tóch even testen’) zijn al voldoende. Een app of website blijft abstract, gedistantieerd en men vermoedt dat er geen persoonlijk verband wordt gelegd door de hoeveelheid aan informatie. Het is echt heel anders als plotseling een persoon voor je staat en feitelijk hetzelfde van je vraagt, dan wordt het namelijk concreet, direct en persoonlijk. Plotseling is het dan toch eng.
Precies hetzelfde principe met privacy in het algemeen. Mensen beseffen pas hoe vervelend het is als anderen gegevens over jou hebben en daarmee iets doen wat jij niet wilt. Dan verlies je effectieve macht over jouw gegevens.
Hmmm, lijkt of we dit artikel wel eens eerder hier langs hebben zien komen, maar dan net in een iets andere vorm. Ook hier zeg ik weer: heb je een smartphone, dan heb je GEEN privacy!!
@Thomas: Ik had de FB app al getrasht na wat er recent naar buiten is gekomen, maar dit is voor mij nog een reden om hem nooit meer te installeren.