Minister wil CoronaMelder-app half september landelijk invoeren

De Nederlandse CoronaMelder-app is voor iedereen te downloaden, maar is nog altijd niet overal actief. Die deadline van 1 september werd echter niet gehaald. Het streven is nu om de app half september landelijk volledig te laten werken. Met de app krijg je een melding als je in de buurt van een met het coronavirus besmette persoon bent geweest.
Redactie iCulture.nl -

Update 3 september 2020: De minister heeft tijdens een debat in de Tweede Kamer over de app duidelijk gemaakt dat hij de CoronaMelder-app vanaf half september landelijk actief wil hebben. Er moet een speciale wet komen waarin de regels rondom de corona-app vastgelegd zijn. Zo staat daarin dat de app alleen gebruikt mag worden om de coronacrisis te bestrijden. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt deze wet. De corona app is nog altijd te downloaden, maar werkt alleen volledig in de testregio’s.

Minister De Jonge volgt het advies niet op van de adviescommissie. Zij adviseerden om het mogelijk te maken om gebruikers van de app direct te laten testen als zij een melding krijgen dat ze in contact geweest zijn met iemand die besmet is. Momenteel kan je je alleen nog laten testen bij (milde) klachten. Dat blijft voorlopig zo. Krijg je een waarschuwing van de app zodra deze landelijk live is, dan moet je dus tien dagen in thuisquarantaine blijven.

Update 29 augustus 2020: De CoronaMelder-app is vertraagd en kom niet op 1 september landelijk beschikbaar. De app is vertraagd door het ontbreken van een spoedwet en het lukt niet om deze op tijd door de Eerste en Tweede Kamer te laten behandelen. De wet moet (tijdelijk) gebruik van de app mogelijk maken. Er staat onder andere in dat het installeren en gebruik van de app niet verplicht is, maar op opt-in basis beschikbaar wordt gesteld.

Op maandag 31 augustus krijgen de Kamerleden een technische briefing over de app. In dezelfde week vindt er een debat plaats. Daarna moet de spoedwet door de Eerste en Tweede Kamer worden goedgekeurd. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

Update 17 augustus 2020: In een brief aan het ministerie adviseert Autoriteit Persoonsgegevens om niet met de app te starten. De brief is al op 6 augustus verstuurd, maar toch is het ministerie vandaag begonnen met het aanbieden van de app in een publieke testfase.

In de brief staat dat er afspraken moeten worden gemaakt met zowel Apple als Google, om te waarborgen dat er toch geen data van gebruikers verwerkt wordt. Bovendien is er nog geen duidelijkheid over de achterliggende backend die de overheid voor de app gebruikt. Deze moet ook voldoen aan de AVG. Tot slot is de AP van mening dat er eerst een wet moet komen over de inzet van de app. Daarin moet staan dat de app vrijwillig is. Minister De Jonge schrijft in een reactie dat hij het hiermee eens is en heeft de koning verzocht om het wetsvoorstel zo snel mogelijk naar de Tweede Kamer te sturen.

Volgens de planning moet de app op 1 september landelijk functioneren, maar of dat gered wordt is nog niet duidelijk. AP geeft wel aan dat de app met privacy als uitgangspunt ontwikkeld is en dat de hoeveelheid data die verzameld wordt tot een minimum beperkt is.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 16 juli 2020

CoronaMelder-app nu te downloaden

De CoronaMelder, zoals de corona-app in Nederland heet, werd al getest in Twente. Gedurende de ontwikkeling werden al meer details naar buiten gebracht over het design, de werking en meer. Vandaag is de Nederlandse corona-app dan eindelijk te downloaden, maar wat kun je er nu al mee? Dat lees je hier.

Uitleg: Wat doet de CoronaMelder-app?

De Nederlandse corona-app geeft je een melding als je in aanraking bent gekomen met iemand die besmet is met het coronavirus. CoronaMelder maakt gebruik van de API van Apple en Google om de tracking mogelijk te maken. Hiervoor heb je tenminste iOS 13.5 nodig, wat draait op de iPhone 6s en nieuwere toestellen. Het werkt ook bij de meest recente beta van iOS 14. Via de API wordt niet je locatie vastgelegd, maar alleen een anonieme ID. Hiermee draag je bij aan een groter netwerk van anonieme ID’s die met elkaar in contact zijn gekomen.

https://www.youtube.com/watch?v=mk7ZNygVW1E

CoronaMelder: wat kun je er nu mee?

Op dit moment is de functionaliteit van de app beperkt voor het grootste deel van Nederland. Alleen voor de regio’s Drenthe, Gelderland-Zuid, Noord- en Oost Gelderland, IJsselland en Twente is het helemaal actief. Dit zijn testregio’s voor de GGD’s. Zit je niet in die regio, dan krijg je voorlopig alleen meldingen als je in contact bent geweest met een besmet persoon. Op dat moment kun je je ook nog niet, buiten de eerder genoemde regio’s, laten testen bij de GGD (tenzij je symptomen hebt). Ben je zelf besmet, dan kun je dat nog niet doorgeven. Het duurt echter niet lang tot dat wel kan.

Loop je even snel langs iemand, dan gebeurt er niets wat de app betreft. Pas als je 15 minuten of langer dichtbij een besmette persoon bent geweest zal je een melding krijgen. Deze krijg je overigens niet per se meteen, want het kan zijn dat de persoon in kwestie nog niet eens weet dat hij/zij besmet is. Dat wordt vrijwillig geregistreerd na een coronatest met positieve testresultaten.

CoronaMelder-app in het buitenland

Het is niet mogelijk om de CoronaMelder-app in het buitenland te gebruiken. Ben je op vakantie in een ander Europees land, dan krijg je van iOS de melding dat je regio voor blootstellingsmeldingen gewijzigd is. Dit staat er in de melding:

Regio voor blootstellingsmeldingen gewijzigd
Meldingen over blootstelling aan COVID-19 worden in deze regio mogelijk niet ondersteund door CoronaMelder. Bevestig in Instellingen welke app je gebruikt.

Het advies is in dat geval om de app van de lokale overheid of regio te gebruiken. Je kan meerdere apps geïnstalleerd hebben, maar er kan er maar één tegelijkertijd actief zijn. Via Instellingen > Privacy > Gezondheid > Blootstelling aan COVID-19 pas je dit zelf aan.

Beschikbaarheid van functies in de CoronaMelder-app
Nu Vanaf half september (gepland)
Besmetting doorgeven ❌ (alleen regio Twente en Drenthe)
Meldingen ontvangen

Functies van de CoronaMelder app per half september

Oorspronkelijk was de bedoeling dat de app vanaf 1 september landelijk in werking is. Dat is niet gehaald. Nu is de planning om CoronaMelder vanaf half september landelijk in te voeren. Vanaf dan kan iedereen in Nederland met een geschikt toestel de app gebruiken met alle functionaliteiten. Dat houdt dus in dat je niet alleen meldingen ontvangt, maar ook als het ware ‘verstuurt’. Als je besmet bent geraakt wordt er een speciale code ingevoerd die naar anderen waar jij in de buurt van bent geweest een melding stuurt. Dit is volledig anoniem.

De betrokkenen, de GGD, overheid of andere partijen weten niet dat jij besmet bent. Alles staat gekoppeld aan een anoniem ID wat niet te herleiden mag zijn naar jouw persoonsgegevens. Als je positief getest bent, vraagt de GGD een sleutelcode van de app, zodat andere gebruikers waar je via de app mee in contact gekomen bent gewaarschuwd kunnen worden.

Privacy van corona-app

Na het downloaden van de corona-app, vraagt de app om toestemming om gebruik te maken van de corona-tracking van Apple en Google. Je hoeft dus geen persoonsinformatie te delen en de app houdt ook niet je GPS-locatie bij. Niemand behalve jijzelf weet waar je bent, dus ook andere appgebruikers waarmee je verbinding gemaakt hebt weten niet waar jij geweest bent en waar het contactmoment plaatsgevonden heeft. De overheid kan jou dus ook niet volgen met de app. Bekijk hier de privacyverklaring van de app. De tools van Apple en Google werken alleen samen met apps die door officiële instanties gemaakt zijn en per land mag er maar één app zijn die hier gebruik van maakt. Het is niet verplicht om de app te downloaden en in de instellingen van je iPhone zet je de functie aan of uit. Meer over de besmettingswaarschuwingen van Apple en Google lees je in onze uitleg.

Bekijk ook

Blootstellingsmeldingen corona in iOS 13.7.

Zo werkt de coronavirus-tracking van Apple en Google

In Nederland en België maken we gebruik van een methode voor coronavirus-tracking, dat gezamenlijk door Apple en Google is ontwikkeld. Maar hoe werkt het precies? Hoe zit het met de corona-app? Zijn de coronameldingen verplicht? Alles wat je moet weten lees je hier.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 03 september: Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na bekendmaking nieuwe streefdatum.
  • 2020 - 17 augustus: Artikel bijgewerkt na brief van Autoriteit Persoonsgegevens
  • 2020 - 17 augustus: Artikel bijgewerkt na release van de app.

Informatie

Laatst bijgewerkt
3 september 2020 om 9:30
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 75 reacties

  1. Ook al meer bekend of dan mensen met iOS 14 beta’s de app kunnen draaien?

  2. Van iOS 13.6 is mij bekend. Eveneens dat huidig op beta’s tracking niet werkt.
    Echter is in september nog afwachten wanneer iOS 14 definitief uitgerold wordt.
    Neem aan dat de CoronaMelder hierop ook nog wordt aangepast eveneens de API van Apple/Google.
    Alleen als iemand beta draait, kan het dus zijn dat die persoon de app niet kan gebruiken.

  3. Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

  4. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Dan is de vraag hoe groot de groep is die nog een iPhone onder de 6S hebben.

  5. Vooral niet gaan gebruiken. Een app van de overheid is bij voorbaat al niet te vertrouwen. Alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met ICT te maken heeft in combinatie met de overheid is voortdurend een flop gebleken. Alleen zou deze flop er toe kunnen leiden dat je privacy in het geding is, ze zeggen van niet maar tussen iets zeggen en de realiteit zit een wereld van verschil.

  6. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Origineel geplaatst door F1WilliamsJeff
    Dan is de vraag hoe groot de groep is die nog een iPhone onder de 6S hebben.

    Ouderen. (Voornamelijk enkel bellen en whatsapp). Die toevallig ook onder de risico-groep vallen. Dus ik denk wel groot.

  7. Origineel geplaatst door F1WilliamsJeff
    Dan is de vraag hoe groot de groep is die nog een iPhone onder de 6S hebben.

    3,44% heeft iPhone 6 in Nederland in 2019 (bron)

  8. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Wat is een behoorlijke groep? Wereldwijd staat iOS 13 op meer dan 80% van de iPhones en in Nederland zal dit wel ruim 90% zijn.

  9. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Als die app uitkomt is de 6s bijna 5 jaar oud. Hoezo noem je dat een farce?

  10. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Origineel geplaatst door Bas
    Als die app uitkomt is de 6s bijna 5 jaar oud. Hoezo noem je dat een farce?

    Men verwacht tegenwoordig dat Hardware een leven lang meegaat. Zal wel wegkomen uit de tijd van de beeldbuis televisie die 25 jaar in de kamer heeft gestaan. Tot die in de fik vloog.

    Ben wel benieuwd hoeveel mensen deze app gaan installeren. Poll @iCulture

  11. (Red.) Artikel bijgewerkt na release van de app.

  12. @Toine: Die IPhone en ouder heeft geen Bluetooth LE waar de tracking mee werkt…

  13. Heel leuk allemaal maar als je vast zit op 12.4.8 kun je dus ook deze app niet gebruiken.
    Toch niet handig lijkt me.. Zit hier met mijn iPhone 6 waar ik dus geen corona melder op kan draaien.

  14. Origineel geplaatst door Max
    @[Jan](#comment-856982): Kijk even naar een artikel die onderaan dit artikel staat. Daarin wordt aangegeven dat de app niet werkt met de iOS 14 bèta’s.

    Hij werkt bij mij op ios14

  15. Ook al werkt de GGD in mijn regio nog een paar weken niet mee. De techniek in de app werkt wel. (Ik werk veel met mensen uit Drenthe) Blij dat we in deze tijd kunnen beschikken over deze techniek waarbij de privacy zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Ik heb de app al geïnstalleerd. Want ik wil meehelpen om de verspreiding van COVID-19 te bestrijden.

  16. Origineel geplaatst door W. van Iersel
    Vooral niet gaan gebruiken. Een app van de overheid is bij voorbaat al niet te vertrouwen. Alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met ICT te maken heeft in combinatie met de overheid is voortdurend een flop gebleken. Alleen zou deze flop er toe kunnen leiden dat je privacy in het geding is, ze zeggen van niet maar tussen iets zeggen en de realiteit zit een wereld van verschil.

    O ja? En daarom gebruik je ook geen: Facebook, Instagram, whatsapp, LinkedIn, Google, Microsoft, zoom, tiktok en noem die andere troep allemaal maar op? Of is dat wel te vertrouwen? Daarnaast vind ik dat je enorm aan stemmingmakerij doet aangezien je niet onderbouwt met feiten waarom deze app de privacy zou ondermijnen. Bah!

  17. Heb de app, zojuist op een iphone 8 met IOS 14 beta 4 geïnstalleerd, dit zonder problemen, en hij geeft aan dat de app geactiveerd is.

    Dus neem ik aan dat hij het normaal doet.

  18. @PeliileP: Je kunt erop wachten, de complotdenkers gaan weer helemaal los. Beter is om er gewoon niet op te reageren. Ondertussen heb ik zelf ook alvast de app geïnstalleerd en hoop daarmee voor mezelf en anderen, besmetting te voorkomen.

  19. Iedereen zou deze app meteen moeten gaan installeren en daarmee zijn steentje bijdragen om het virus in te dammen! Dit is wel het allerminste wat je kunt doen! De App is netjes en veilig!

  20. Ik zie op andere nieuws sites staan dat het overijssel is en niet alleen Twente. Hoe zit dit?

  21. Ik herhaal het nog maar weer eens: zonder alle haken en ogen, privacydiscussies en iOS instellingsperikelen voordat dit gaat werken: kom nu met een simpele 1.5m detectie (op basis van Bluetooth, Proximity Detection, Ultra Wideband, ToF, NFC en wat we hier allemaal hebben zien langskomen)
    Dan werkt het gewoon – zonodig zonder app

  22. Origineel geplaatst door MichelR
    Heel leuk allemaal maar als je vast zit op 12.4.8 kun je dus ook deze app niet gebruiken.

    Toch niet handig lijkt me.. Zit hier met mijn iPhone 6 waar ik dus geen corona melder op kan draaien.

    Je hebt geen klagen. Dit kon je weten dat niet alles werkt op een iPhone van 6 jaar oud

  23. Origineel geplaatst door Max
    @Jan: Kijk even naar een artikel die onderaan dit artikel staat. Daarin wordt aangegeven dat de app niet werkt met de iOS 14 bèta’s.

    Origineel geplaatst door Jef
    Hij werkt bij mij op ios14

    Hier werkt hij ook normaal op iOS 14

  24. Origineel geplaatst door W. van Iersel
    Vooral niet gaan gebruiken. Een app van de overheid is bij voorbaat al niet te vertrouwen. Alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met ICT te maken heeft in combinatie met de overheid is voortdurend een flop gebleken. Alleen zou deze flop er toe kunnen leiden dat je privacy in het geding is, ze zeggen van niet maar tussen iets zeggen en de realiteit zit een wereld van verschil.

    Sorry. Ik ben teleurgesteld dat dit soort reacties hier terecht komen. Hier wordt zonder enige onderbouwing even een link gelegd tussen een aantal zaken en stemming gemaakt. De privacy van de app is voor zover ik op basis van een aantal artikelen hierover met de mening van deskundigen in de Volkskrant en op Tweakers goed geregeld.

    Ja de overheid heeft geen best track record wat ICT betreft, alleen hier gebruikt men de API van Apple en Google en niet iets zelf ontwikkeld… dus de privacy is zo goed als de API… en als je die niet vertrouwd kun je beter zonder mobiel door het leven gaan.

  25. Origineel geplaatst door MichelR
    Heel leuk allemaal maar als je vast zit op 12.4.8 kun je dus ook deze app niet gebruiken. Toch niet handig lijkt me.. Zit hier met mijn iPhone 6 waar ik dus geen corona melder op kan draaien.

    Dan wordt het tijd voor een nieuwe telefoon. Koop een iPhone SE 2020 of een 2e hands iPhone 7 bijvoorbeeld. Of een goedkope Android met de laatst versie. Genoeg alternatieven. Soms is iets gewoon te oud en is het tijd voor de overstap.

  26. Origineel geplaatst door Thomas
    Ik zie op andere nieuws sites staan dat het overijssel is en niet alleen Twente. Hoe zit dit?

    Dat is idd een aanpassing. Volgens mij is Drenthe vervangen door IJsselland. Samen met Twente vormt IJsselland Overijssel.

  27. Heb toch wel moeite met deze app, omdat we hiermee weer een stapje dichter bij de permanente surveillance samenleving komen. (Voor de reaguurders hierboven die triomfantelijk wijzen op alle big tech reuzen die ons nu al permanent in de gaten houden – ook dat is een slechte zaak en ook daar moeten we van af. Persoonlijk maak ik van 9/10 genoemde diensten bewust geen gebruik.) Het verleden heeft voldoende aangetoond wat de gevaren daarvan zijn, en Shoshanna Zuboff legt in haar boek The Age of Surveillance Capitalism ook mooi uit wat potentiële toekomstige gevaren zijn.

    Ik ga de app in ieder geval niet installeren. Naast mijn bovenstaande principiële reden vind ik het ook slecht dat de overheid aan de ene kant burgers oproept om Bluetooth zoveel mogelijk uitgeschakeld te houden in verband met veiligheidsrisico’s (Nationaal Cyber Security Centrum) en aan de andere kant wil dat Bluetooth permanent ingeschakeld wordt voor deze app. Daarnaast werk je met permanente inschakeling van Bluetooth tracking door derde partijen (bijvoorbeeld in winkelcentra) in de hand. Iets waar in de Tweede Kamer vragen over gesteld zijn, waarna de staatssecretaris handig antwoordde “daar later op terug te komen.” En dat vervolgens natuurlijk nooit deed. In die zin ben ik benieuwd wat de Autoriteit Persoonsgegevens zal concluderen.

    In recente nieuwsartikelen zie ik steeds vaker aandacht voor de sociale problemen die de coronacrisis met zich meebracht en brengt (vereenzaming, depressies). Ik hoop dat we als samenleving op tijd inzien dat permanente surveillance, door overheden of commerciële partijen, ook negatieve effecten heeft op het mentale en sociale welzijn van mensen. In die zin zijn de kosten van deze app naar mijn verwachting te hoog voor de baten die het op gaat leveren.

  28. @Thomas: Er was wat onduidelijkheid over welke regio’s nu officieel mee doen, want er werd gesproken over verschillende lijstjes. Ik heb nu de regio’s vermeld zoals die in het persbericht van de Rijksoverheid staan.

  29. De app vraagt ook toestemming voor het verwerken van mijn IP-adres.

    Daar gáát je anonimiteit. Dus heb ik geen toestemming gegeven, en de app weer ban mijn iPhone afgehaald.

    Helaas!

    Met die verplichte quarantaine heb ik daar geen zin meer in.

  30. Origineel geplaatst door Max
    @[Jan](#comment-856982): Kijk even naar een artikel die onderaan dit artikel staat. Daarin wordt aangegeven dat de app niet werkt met de iOS 14 bèta’s.

    En als je dat artikel dan weer leest zie je dat het per 6 augustus weer wel werkt.

  31. App werkt op iOS 14 beta 4 maar lurkt wel mijn batterij leeg na installatie.

  32. Origineel geplaatst door W. van Iersel
    Vooral niet gaan gebruiken. Een app van de overheid is bij voorbaat al niet te vertrouwen. Alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met ICT te maken heeft in combinatie met de overheid is voortdurend een flop gebleken. Alleen zou deze flop er toe kunnen leiden dat je privacy in het geding is, ze zeggen van niet maar tussen iets zeggen en de realiteit zit een wereld van verschil.

    Origineel geplaatst door John
    Sorry. Ik ben teleurgesteld dat dit soort reacties hier terecht komen. Hier wordt zonder enige onderbouwing even een link gelegd tussen een aantal zaken en stemming gemaakt. De privacy van de app is voor zover ik op basis van een aantal artikelen hierover met de mening van deskundigen in de Volkskrant en op Tweakers goed geregeld.

    Ja de overheid heeft geen best track record wat ICT betreft, alleen hier gebruikt men de API van Apple en Google en niet iets zelf ontwikkeld… dus de privacy is zo goed als de API… en als je die niet vertrouwd kun je beter zonder mobiel door het leven gaan.

    Dus tegen-geluiden wil je geblokkeerd hebben? Is China of Rusland iets voor jou😜 (geintje).Als ik zie hoe het met de medische gegevens (EPD zo lek als een mandje!) in Nederland van personen geregeld is, vind ik een kritische noot zeer wenselijk!

  33. Origineel geplaatst door Akkefietje
    Heb toch wel moeite met deze app, omdat we hiermee weer een stapje dichter bij de permanente surveillance samenleving komen. (Voor de reaguurders hierboven die triomfantelijk wijzen op alle big tech reuzen die ons nu al permanent in de gaten houden – ook dat is een slechte zaak en ook daar moeten we van af. Persoonlijk maak ik van 9/10 genoemde diensten bewust geen gebruik.) Het verleden heeft voldoende aangetoond wat de gevaren daarvan zijn, en Shoshanna Zuboff legt in haar boek The Age of Surveillance Capitalism ook mooi uit wat potentiële toekomstige gevaren zijn.

    Ik ga de app in ieder geval niet installeren. Naast mijn bovenstaande principiële reden vind ik het ook slecht dat de overheid aan de ene kant burgers oproept om Bluetooth zoveel mogelijk uitgeschakeld te houden in verband met veiligheidsrisico’s (Nationaal Cyber Security Centrum) en aan de andere kant wil dat Bluetooth permanent ingeschakeld wordt voor deze app. Daarnaast werk je met permanente inschakeling van Bluetooth tracking door derde partijen (bijvoorbeeld in winkelcentra) in de hand. Iets waar in de Tweede Kamer vragen over gesteld zijn, waarna de staatssecretaris handig antwoordde “daar later op terug te komen.” En dat vervolgens natuurlijk nooit deed. In die zin ben ik benieuwd wat de Autoriteit Persoonsgegevens zal concluderen.

    In recente nieuwsartikelen zie ik steeds vaker aandacht voor de sociale problemen die de coronacrisis met zich meebracht en brengt (vereenzaming, depressies). Ik hoop dat we als samenleving op tijd inzien dat permanente surveillance, door overheden of commerciële partijen, ook negatieve effecten heeft op het mentale en sociale welzijn van mensen. In die zin zijn de kosten van deze app naar mijn verwachting te hoog voor de baten die het op gaat leveren.

    Het is een tijdelijke app. En ja, vrijwillig. En er zijn ook nog andere problemen veroorzaakt door Corona. Voor mij een reden om hem wel te installeren. En zodra het kan te verwijderen.

    Daarnaast investeer ik in de journalistiek en in belangengroepen voor privacy. Het is een balans tussen het vaak goede doel en de privacy die je er (tijdelijk) voor opgeeft. Iedereen maakt z’n eigen afwegingen. Besef je we dat ook de clubs die je bangmaken met big brotherachtige verhalen een eigen belang hebben en daar graag mensen voor ge- of misbruiken. Onafhankelijke journalistiek en belangengroepen met open vizieren steun ik graag.

  34. Zo grappig hoeveel mensen hier reageren met “IK”. “Ik heb er geen zin in”, “Ik wil niet dat mijn privacy geschonden word”, “Ik vertrouw de overheid niet”… Prima, allemaal gaan leven met alu hoedjes, maar het “mooie” van corona is, dat het niet om jou draait. Het draait om ons, om iedereen. Dus zet jezelf eventjes niet op nummer 1, maar kijk even naar het grote geheel.

  35. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  36. Origineel geplaatst door Jordy
    Zo grappig hoeveel mensen hier reageren met “IK”. “Ik heb er geen zin in”, “Ik wil niet dat mijn privacy geschonden word”, “Ik vertrouw de overheid niet”… Prima, allemaal gaan leven met alu hoedjes, maar het “mooie” van corona is, dat het niet om jou draait. Het draait om ons, om iedereen. Dus zet jezelf eventjes niet op nummer 1, maar kijk even naar het grote geheel.

    De spijker op zijn kop waar het compleet mis is in deze samenleving. IK viert hoogtij en WIJ of De Ander telt niet. En daar gaat het ook mis met Corona. We moeten het SAMEN oplossen maar IK zit ernstig in de weg.

  37. Ik zeg ook ik, want ik wel wel weten als ik in contact ben gekomen met mensen die Corona hebben gehad. En als ik Corona heb hoop ik ook de mensen met wie ik in contact ben geweest zo te kunnen waarschuwen.

    Waardoor wij zo snel mogelijk weer normaal kunnen leven want degene die zich niet aan de maatregelen houden verpesten het voor de rest van het land.

    Als je je nu een tijdje gedraagt kan er straks steeds meer, als je je nu niet aan de maatregelen houd en de besmettingen oplopen kan je straks weer nog minder doen.

    Ik hoop dus echt dat zoveel mogelijk mensen de app dus wel downloaden

  38. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  39. @Roelof: Gelukkig meer weerstand? Gaat het wel goed met je?
    Net zoals dj’s en andere die klagen dat ze niet voor volle zalen dingen mogen regelen en nu privé feestjes zich zelf verhuren en dan zeggen ik word alleen maar ingehuurd of ze de afstand houden is niet mijn probleem. Natuurlijk is dat wel jou probleem want het duurt op deze manier alleen maar langer voor er verder word versoepelt.
    Maar gelukkig heb jij hier voor geleerd en moeten we jou wel geloven.

  40. De app is negatief beoordeeld door Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
    Desondanks beschikbaar gesteld aan het publiek (bron 1) (bron 2)

  41. @Gideon: Voor de volledigheid, de AP is wel positief over de privacy van de app, de zorgen zitten in andere technische aspecten…

  42. (Red.) Artikel bijgewerkt na brief van Autoriteit Persoonsgegevens

  43. (Red.) Reacties zijn door een moderator verwijderd. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  44. De app geïnstalleerd en het is schijnbaar nodig ook. Mijn kinderen waren bij hun vader en die heeft doodleuk een feest gevierd en wat blijkt, persoon positief getest. Nu al 6 andere positief getest en dat zal nog wel even doorgaan.

    De reden dat mensen de overheid niet vertrouwen is dat deze overheid bestaat uit de bevolking. De bevolking(overheid) die wantrouwen heeft in “zichzelf” en dat is eigenlijk maar goed ook. Want de overheid(bevolking) vertrouwt ons ook niet want kijk om je heen wat er gebeurt. 1,5 meter?! Waarom hoezo? Geen feestjes meer?! Hoezo waarom?

    Een app installeren ja doei dan volgen jullie mij steeds toch?! Pppfff moe wordt ik er soms van. Ben blij als ik op tijd bericht krijg van de app en zodoende mijn vrouw en ik de ziekte niet meenemen naar onze noodzakelijke beroepen.

  45. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Inderdaad, ik noem het een aanfluiting. Je wil toch zo veel mogelijk mensen bedienen. De gewone 6 wordt nog behoorlijk wat gebruikt, zeker door jongeren.

    P.S. Grappig. Ik dacht dat dit een nieuw artikel was. Zag na plaatsing pas dat ik op een oudere reactie van mezelf reageerde… 🤣. Ik ben in ieder geval consistent in m’n mening… 😂

  46. Jammer dat we tegenwoordig zo doorslaan met het woordje privacy. Ik lees dat veel mensen onze gezondheid minder belangrijker vinden dan de eigen privacy. Soms heb ik echt het idee dat er veel mensen zijn die veel te verbergen hebben.
    Geef de app een kans en ga er vanuit dat het ons kan helpen.

    Aub denk aan de mensheid en laten we het samen de kop indrukken en alle mogelijkheden gebruiken die er geboden worden.

  47. Origineel geplaatst door Michel
    Jammer dat we tegenwoordig zo doorslaan met het woordje privacy. Ik lees dat veel mensen onze gezondheid minder belangrijker vinden dan de eigen privacy. Soms heb ik echt het idee dat er veel mensen zijn die veel te verbergen hebben.

    Geef de app een kans en ga er vanuit dat het ons kan helpen.

    Aub denk aan de mensheid en laten we het samen de kop indrukken en alle mogelijkheden gebruiken die er geboden worden.

    Ik begrijp je punt volkomen, echter ben ik wel blij dat mensen tegenwoordig meer privacy bewust worden. En kan me best voorstellen met al het gedoe omtrent Hugo de Jonge die overal maar achterdeuren in wil hebben best voor stellen dat mensen zoiets hebben van, de overheid heeft niets te zoeken in mijn prive gegevens.

    Dat gezegd hebben, als het gaat om de corona app is het een samenwerking tussen de community en de overheid. De app is volledig open source en iedereen kan gewoon de bron code bekijken. Omdat veel mensen dit niet begrijpen (wat ik volkomen snap) en dit vanuit de overheid komt, en gehost wordt door de overheid, is het ergens wel logisch dat mensen niet altijd positief zijn over deze app.

    Veel mensen begrijpen de techniek niet goed genoeg om een weloverwogen keuzen te kunnen maken, en kiezen dan maar tegen.

    De overheid zou het volk beter in moeten lichten hierover, en alle onzekerheden en onduidelijkheden weghalen. Dan zullen veel meer mensen overstappen om de app wel te gebruiken.

  48. Gewoon lekker niet downloaden dan. 100 jaar geleden hadden ze ook geen app

  49. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  50. @Jeroen: Goed idee laten we alle technologie en uitvinden de deur uit doen omdat het er vroeger ook niet was. Scheelt heel veel belastinggeld als we de moderne geneeskunde eruit gooien.

  51. @Sybrand: ook toen is het goed gekomen. Deze app zal geen toevoeging zijn aan bestrijden van het virus. Je wordt pas naderhand op de hoogte gesteld als het leed wellicht al geschied is. Een betere focus op een medicijn of iets dergelijks had beter geweest in deze.

  52. Origineel geplaatst door Toine
    Wat een farce om het alleen vanaf een iPhone 6s te laten werken. De app zal al niet wijd geïnstalleerd worden, zo laat je sowieso een nog behoorlijke groep in de kou staan.

    Origineel geplaatst door F1WilliamsJeff
    Dan is de vraag hoe groot de groep is die nog een iPhone onder de 6S hebben.

    Het zou je verbazen hoeveel mensen nog een iPhone 6 of 6s gebruiken! De massa gebruikt een telefoon tot dat deze stuk is. Niet iedereen met een iPhone is een Apple Fan. Voor zeer veel mensen is het allemaal simpelweg te duur.

  53. Origineel geplaatst door Andere Jordy
    Ik zeg ook ik, want ik wel wel weten als ik in contact ben gekomen met mensen die Corona hebben gehad. En als ik Corona heb hoop ik ook de mensen met wie ik in contact ben geweest zo te kunnen waarschuwen.

    Waardoor wij zo snel mogelijk weer normaal kunnen leven want degene die zich niet aan de maatregelen houden verpesten het voor de rest van het land.

    Als je je nu een tijdje gedraagt kan er straks steeds meer, als je je nu niet aan de maatregelen houd en de besmettingen oplopen kan je straks weer nog minder doen.

    Ik hoop dus echt dat zoveel mogelijk mensen de app dus wel downloaden

    Gaat dat ooit nog gebeuren denk je? Terug naar het oude leven?
    Ik denk dat er na Corona een nieuwe werkelijkheid is.

  54. Origineel geplaatst door jeroen
    @[Sybrand](#comment-859441): ook toen is het goed gekomen. Deze app zal geen toevoeging zijn aan bestrijden van het virus. Je wordt pas naderhand op de hoogte gesteld als het leed wellicht al geschied is. Een betere focus op een medicijn of iets dergelijks had beter geweest in deze.

    Nee. Je wordt op de hoogte gebracht zodat je maatregelen kunt nemen en daardoor anderen niet besmetten.

  55. @jeroen: Ten eerste, het is echt hypocrisie van de bovenste plank als je ooit weer een Aspirine, paracetamol of werkelijk waar elk ander medicijn, behandeling of apparaat gebruikt, koopt of accepteert dat na de Eerste Wereldoorlog is uitgevonden en zegt dat het vroeger ook prima ging.

    Ten tweede, heb je het dan echt niet begrepen want er zijn ook nog asymptomatisch mensen die besmet zijn, dan ben je dus besmettelijk zonder klachten. Dan kun je dus met zo’n melding besluiten om beter uit te kijken en bepaalde plekken te vermijden. Je bent namelijk te laat als je klachten krijgt en je dan pas erachter komt dat je besmet bent. De informatie dat je mogelijk besmet bent is waardevoller dan de informatie dat je besmet bent.

  56. @Phthisicus: Ik moet zeggen dat ik het volkomen met je eens ben. Ik vraag mij wel af of mensen die de overheid wantrouwen wel de informatie van de overheid gelooft die aantoont dat de de app wel degelijk de privacy beschermt.

  57. @Sybrand: ten eerste:
    Aspirine of paracetamol is een vorm van medicijn, dus geen app of ander technisch snufje. Het gaat me er niet om wat wel of niet na de 1e wereldoorlog is uitgevonden.

    Ten tweede:
    als je geen klachten hebt en je dus niet laat testen, hoe weet je dan dat je besmet bent? Pas als je een notificatie krijgt van de app dan heb he wat info over dat je in de buurt bent geweest van een besmet persoon. En die persoon wist het wellicht op dat bewuste moment ook (nog) niet.

  58. @Jeroen: Ten eerste, Aspirine en paracetamol waren er 100 jaar geleden ook niet en toen is ook niet de gehele mensheid uitgestorven. Volgens jouw logica is dit hetzelfde. Valt een röntgenfoto en MRI-scan dan ook onder een technologisch snufje?

    Ten tweede, dan snap je nog niet. Je kan je eigen besmetting met een app niet voorkomen maar je kan zelf wel verdere verspreiding voorkomen op het moment dat je besmettelijk bent maar nog geen klachten hebt. De tijd dat je besmettelijk bent maar nog geen klachten hebt kan zo’n 10 dagen duren, je kan dan de kans dat je iemand besmet sterk verkleinen dan dat je pas gaat opletten als je klachten hebt. Als het enige wat je interesseert je eigen gezondheid is, dan heeft het downloaden inderdaad geen zin.

  59. @Sybrand: ik heb ook niet gezegd dat de mensheid uitgeroeid wordt. Röntgen en MRI zijn geen app. Mijn onderwerp is ook ALLEEN DE APP. Met gebruik van gezond verstand kun je meer bereiken dan een app.

    En ja, zeker als je weet dat je besmet bent kun je jezelf in quarantaine zetten en andere besmettingen voorkomen, mee eens, maar daar heb je niet perse een app voor nodig.

    Om algehele verspreiding te voorkomen, zou letterlijk iedereen binnen moeten blijven en pertinent niet naar buiten gaan.

  60. @Jeroen: Dat je het alleen over een app hebt maakt je argument niet opeens minder onzinnig.

    Het klopt dat een app niet de enige oplossing is, maar het is wel de oplossing die op dit moment wel het effectiefst is en de erg snel werkt. Want op dit moment kunnen de mensen die contactonderzoek uitvoeren het ook niet meer bijhouden.

    Ik hoop dat je zelf ook begrijpt het niet gaat werken dat we allemaal voor een maand boodschappen in huis halen en dan een maand binnen blijven zitten en alles dichtgooien.

    Het doel is sowieso ook niet het uitroeien van het virus maar het beperken van het aantal doden. Het beperken van het aantal doden doe je door de IC’s niet te overbelasten en dit doe je door de verspreiding van het virus te vertragen.

  61. Origineel geplaatst door W. van Iersel
    Vooral niet gaan gebruiken. Een app van de overheid is bij voorbaat al niet te vertrouwen. Alles, maar dan ook alles wat maar enigszins met ICT te maken heeft in combinatie met de overheid is voortdurend een flop gebleken. Alleen zou deze flop er toe kunnen leiden dat je privacy in het geding is, ze zeggen van niet maar tussen iets zeggen en de realiteit zit een wereld van verschil.

    Privacy privacy privacy… denk je nu echt dat deze app inbreuk gaat doen op jouw privacy? Ik zou een ouwe nokia nemen als ik jou was…

  62. @Michel: Precies!

  63. @Jeroen: Wat als je zelf geen symptomen hebt maar je ouders of opa en oma ziek maakt met misschien dodelijke afloop? Was je dan niet blij geweest dat de app je had gewaarschuwd en je niet bij ze in de buurt geweest was?
    Als je de app niet gebruikt is super goed, tenminste als je compleet afgezonderd van anderen bent.

    Ik hoop door die app te voorkomen dat ik andere ziek maak, of je kan voorkomen dat je zelf ziek word dat denk ik niet. Want zolang mensen als jou het niks kan schelen loopt de rest gevaar besmet te worden.

    Dus bij deze alvast bedankt dat we nog langer vast zitten aan de maatregelen die niemand wilt door jou kinderachtige en egoïstisch mening.

  64. @Andere Jordy:

    De angstwereld waar je gedachte heen gaat is wel zorgelijk. Virussen en dood hoort bij de natuur en zullen we moeten accepteren hoe wreed het af en toe ook is.
    Hoe harder je strijd tegen de natuur hoe moeilijker het wordt. Accepteer leven en accepteer ook de dood. Zo is er balans. Als we de een uitbannen gaat de natuur zelf de balans weer maken. We denken als mensen boven de natuur te staan maar dat is een grote illusie.

    Deze app laat ook alleen maar weten als iemand positief getest is. Dit zegt werkelijk niets of iemand ook een actief virus bij zich draagt of besmettelijk is.

    Hopelijk komt iedereen een beetje tot bezinning binnenkort en gaan we de natuur weer accepteren zoals die hoort te zijn.

  65. @Tja: Dat je echt behoorlijke onzin. Deze pandemie is ontstaan in een markt waar levende dieren op elkaar waren gestapeld en daardoor ziektes konden overdragen. Zo’n markt is geen natuur maar menselijk falen.
    De meeste doden hadden voorkomen kunnen worden want het probleem is dat de capaciteit van de IC’s overliep zoals in Zuid-Europa. Dat heeft niks met de natuur te maken maar is menselijk falen.
    Als er een tweede golf komt, dan heeft dat niks met de natuur te maken, dan komt dat door individuele mensen die zich niet aan maatregelen houden tegen het verspreiden van het virus.
    Als je echt gelooft dat dit de natuur is dan heb je het gruwelijke mis. Het enige wat doet door dit te geloven is een grote middelvinger opsteken naar de samenleving en jezelf vrijwaren van elke eigen verantwoordelijkheid, want jij kan er toch niks aan doen want het is toch allemaal de schuld van de natuur.
    Deze hele pandemie heeft niks te maken met de natuur, maar heeft alles te maken met mensenlijk falen en het egoïstische gedrag van de mens.
    Laten we vooral ook niet ons eigen egoïsme verpakken in een zweverig verhaal over moedernatuur.

  66. @Andere Jordy: Of ik de app wel of niet in gebruik heb. Als de melding te laat komt, dan gaat dat ook niets meer veranderen. Enig verschil is dat ik het misschien iets eerder weet. Voor het zelfde geld worden mijn opa of oma wel getroffen door een natuurlijke dood. Dan heeft die app in dat geval ook geen nut.
    Of mijn mening kinderachtig of egoïstisch is, is geen feit maar is jouW mening. Wellicht behoor jij nog tot de groep die denkt dat de aarde plat is? Net zoals dat het virus ontstaan is op de dierenmarkt in wuhan…

  67. @Sybrand: Jeetje wat een agressieve en aanvallende reactie zeg. Ik deel slechts mijn mening en zeg zeker niet dat ik de waarheid in pacht heb.

    Ik persoonlijk geloof niet zo in het verhaal van de vleesmarkt. Maar ieder zijn eigen mening en die laat ik ook in zijn waarde.

    Verder denk ik niet dat het verstandig is mij uit te laten lokken door een dergelijke aanvallende reactie. Maar ik installeer de app in ieder geval niet. En het zou voor de maatschappij mooi zijn als we elkaars mening kunnen respecteren zonder elkaar af of aan te vallen.

    Verschil van mening geeft namelijk ook mooie inzichten!

  68. @Tja: Ken je persoonlijk iemand die goed ziek is geworden van Corona of er aan dood is gegaan?
    Ik ken mensen in beide scenario’s, beide waren kerngezond.
    Diegene die overleden is was begin 50, en degene die het overleeft heeft is 34 hij is nu 2 maand uit het ziekenhuis en nog steeds niet volledig hersteld.

    Ik leef dus niet in angst maar in realiteit omdat ik zelf in mijn omgeving heb mee gemaakt wat het kan doen.
    Maar ik hoop dat jij dit niet mee hoeft te maken met je ouders of opa en oma of andere familieleden en kennissen.

    En als dit de natuur is en je er niks aan moet doen dan ga jij dus ook nooit naar de dokter of het ziekenhuis als je wat hebt? Slikt nooit medicatie?
    Want dat is dan ook niet natuurlijk om daar gebruik van te maken.

  69. @Tja: Dat jij iets als agressief of aanvallend ervaart, daar kan ik niets aan veranderen. Echter heb ik jouw als persoon nergens genoemd en sprak ik over jouw mening. Ieder mag een mening hebben, maar dan moet het wel ergens op gebaseerd zijn. Een onderbuikgevoel of het diepste geloof in iets vind ik niet echt een goeie onderbouwing, maar daar kunnen de meningen over verschillen.

    Als je niet een het verhaal van de vleesmarkt gelooft dan hoor ik graag wat jij gelooft. Natuurlijk kunnen we niet met 100% zekerheid stellen dat het zo is, we zagen het namelijk niet voor onze neus gebeuren. Maar we weten wel zeker dat de vleesmarkt ervoor heeft gezorgd dat het aantal besmettingen zeer snel opliep. Daar is gewoon onderzoek naar gedaan.

    Ik weet niet waar ik je heb uitlokt tot en reactie en ik zou ook niet weten wat die reactie zou moeten zijn die ik heb uitgelokt. Daarnaast maakt het mij niet uit of je de app installeert of niet, maar als je het niet doet baseer dan tenminste je mening nog op iets feitelijks en niet op iets van gewoon weg niet klopt. Nogmaals, ik respecteer ieders mening, zo lang het een gebaseerde mening is en als je dan iets op zegt wat gewoon weg niet klopt, dan moet je niet gek opkijken als iemand zegt dat het gewoon niet waar is. Dat jij dat misschien bot vindt, maakt het nog niet agressief of aanvallend.

    In plaats van een reactie dat je je onheus bejegend voelt, had ik liever gezien dat je zou laten zien wat er niet klopte van wat ik zei. Want alleen zo kom je tot nieuwe inzichten en niet door maar wat de wereld in te slingeren zonder het te onderbouwen.

  70. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  71. @Roy Meertens: iOS bèta draait hij goed

  72. Corona app is nu te downloaden en besmetting doorgeven kun je alleen in gemeente Twente en Drenthe doen.
    Ik vraag me af hoe weet deze app dat ik in gemeente Twente of Drenthe woon? (Want ze zeggen dat deze app mijn locatie of persoonlijk gegevens niet gebruikt)

  73. @Daniel: De app weet niet in welke provincie je bent of woont. Het doorgeven van een besmetting doe je door een code door te geven aan een medewerker van de GGD uit jouw regio. Als je buiten de regio’s woont waar de GGD met de app werkt dan zal de medewerker niks met de code kunnen doen. Het feit dat de app dus alleen in Overijssel en Drenthe komt dus door het ontbreken van de benodigde software bij de andere GGD’s en niet door de locatie.

  74. (Red.) Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na bekendmaking nieuwe streefdatum.