Critici noemen Apple’s claim over verliesdraaiende reparaties ‘absurd’ en ‘misleidend’

Apple beweert niets te verdienen aan reparaties
Apple beweerde gisteren geen winst te maken op reparaties, maar daar denken enkele critici anders over. Het bedrijf neemt kosten van reparatieprogramma's ook niet mee in hun statement.
Daniel Vischjager -

Na het nieuws van gisteren waarin Apple beweert geen winst te maken op reparaties komen critici met weerleggingen. Apple zou met de brief aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden mensen hebben misleid en de claims zouden ‘absurd’ zijn.

Apple: ‘We verdienen niet aan reparaties’

Na vragen vanuit het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden moest Apple enkele vragen beantwoorden, onder andere over reparaties. Het bedrijf beweert sinds 2009 geen winst hierop te hebben gemaakt. Er zouden meer kosten worden gemaakt dan dat Apple eraan verdient. Bij iCulture-lezers kwamen al gauw vraagtekens naar boven en ook bij diverse belangenverenigingen ging een alarmbel af. Zij geloven niet dat Apple de waarheid spreekt. Het is alleen lastig om dat te controleren. We weten niet welke rekensom Apple maakt en er zijn geen verdere details naar buiten gebracht.

Bekijk ook

Apple reparatie programma met originele onderdelen.

Apple: ‘We verdienen niets aan reparaties’

In een brief aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden laat Apple weten geen winst te maken op reparaties. Ook beantwoordden ze vragen over Apple Kaarten.

Enkele critici vinden het maar raar dat Apple dit stelt, zo zonder nadere toelichting. De directeur van belangenvereniging repair.org merkt tegenover Motherboard op dat er duizenden kleine reparatiebedrijven zijn, die toch hun hoofd boven water weten te houden. Terwijl ze relatief dure onderdelen moeten aanschaffen om hun werk te kunnen uitvoeren. Apple heeft wél toegang tot goedkopere onderdelen.

Nathan Proctor, directeur van de Right to Repair-campagne in de Verenigde Staten, maakt ook kanttekeningen bij Apple’s verhaal en noemt het absurd. In de brief zegt Apple dat klanten de vrijheid hebben om een reparatie door andere bedrijven uit te laten voeren. Tegelijk maakt Apple bepaalde onderdelen en kennis zeer lastig tot niet toegankelijk. Daardoor zijn klanten in feite verplicht om naar Apple te gaan. Het bedrijf doet dit onder het mom van “een betrouwbare reparatie garanderen”.

Terugroepacties en reparatieprogramma’s

In de brief aan de Amerikaanse overheid maakt Apple niet met cijfers duidelijk hoe hun rekensom eruit ziet. Apple laat slechts weten “geen winst te maken.” Dit wekt de schijn dat het bedrijf reparaties voor minder dan de kostprijs uitvoert. Maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben, zoals iedere fabrikant, namelijk te maken met garantie. En gezien het grote aantal reparatieprogramma’s dat momenteel loopt, moet er heel wat werk geleverd worden zonder dat Apple er een vergoeding voor ontvangt.

Met enige regelmaat begint Apple met nieuwe reparatieprogramma’s, zoals die van het toetsenbord op MacBooks. Omdat deze reparaties gratis worden uitgevoerd kost dit Apple natuurlijk geld voor onderdelen en arbeidsloon. Ook voor het maken van een afspraak om je producten na te laten kijken rekent Apple geen kosten. Zeker de alom bekende batterijvervanging heeft Apple vermoedelijk veel geld gekost. Gebruikers konden de accu van hun iPhone gratis of voor een klein bedrag laten vervangen.

Als je deze bijkomende kosten optelt wordt het aannemelijker dat Apple onderaan de streep inderdaad geen winst maakt op reparaties. Dat wil echter niet zeggen dat ze scherpe prijzen hanteren voor service. Het loont daarom om voor reparaties vaak de moeite even goed rond te kijken naar andere aanbieders, als je apparaat niet meer onder de garantie valt.

Bekijk ook

MacBook Pro 2018 toetsenbord teardown van iFixit met membraan.

Reparatieprogramma’s: alles over Apple’s lopende programma’s voor reparatie en vervanging

Apple heeft meerdere reparatieprogramma’s lopen, waardoor je voor bepaalde defecten in aanmerking komt voor gratis vervanging of reparatie. Welke reparatieprogramma’s heeft Apple allemaal en hoe check je of je in aanmerking komt? In dit overzicht lees je er alles over!

Reacties: 12 reacties

  1. Om nou ontwerp fouten erbij te betrekken als extra gemaakte kosten is natuurlijk wel een beetje scheef.

    Die zouden niet bij de reparatie kosten horen.
    Het is een modificatie door slecht ontwerp.

  2. Niets verdien aan de reparaties laat mij niet lachen. Toen het vervangen van de iPhone batterij plots met daalde naar 29 euro vorig jaar en enige tijd later terug de normale prijs heeft, slikken die meer dan genoeg winsten op.

  3. Apple en geen winst maken zijn twee dingen die elkaar niet goed kunnen verdragen…

  4. Hele slechte pr dit. Iedereen weet dat bij Apple niets voor niets is. Het richt alleen maar meer aandacht op Apple als grote graaiende multinational.

  5. @Freaky: Het zijn we kosten die gemaakt worden door Apple voor het repareren. Dus vanuit Apple wel. Ze zeggen ook allleen dat op alle reparaties bij elkaar geen winst gemaakt wordt.

  6. Haha apple en geen winst .. wat een wonder 😂😂😂😂

  7. Is dit een teken dat Apple-management nu definitief uit bankiers bestaat? Van die types die zichzelf echt geloven als ze zeggen dat ze marktconform geld verdienen. Dan begrijp ik dat ze met droge ogen beweren niets te verdienen aan reparaties. Ze bedoelen dat ze in verhouding tot hun andere inkomsten er zo weinig aan verdienen, dat het geen naam mag hebben. En echt, ze menen heus wat ze zeggen. Repareren kost ze bijna geld, zo weinig is het. Net bankiers.

  8. Mijn ervaring met het laten vervangen van een batterij (iPhone) is dat Apple nauwelijks duurder was dan andere serieuze aanbieders (beunhazen zijn er altijd). En ze hebben snel en professioneel werk geleverd, van ophalen tot afleveren. Helaas niet meer voor €29, dat was 2018 (en die €29 was zeker niet kostendekkend).

  9. Louis Rossmann kon natuurlijk niet achterblijven met zijn reactie:
    https://www.youtube.com/watch?v=9YVTXG5-8h0

  10. Sorry hoor maar je kunt de reparateur op de hoek niet met Apple vergelijken. Ik heb nu meerdere mensen ontmoet die kwaad waren op Apple omdat ze bij een amateur een scherm voor 90€ hebben laten vervangen. Dat is natuurlijk gewoon een Ali lcd scherm die ze in je dikke XS Max drukken. Dus dat een OLED scherm flink duurder is en een uurtarief voor Apple toch al gauw richting de 50-60€ kosten gaat geloof ik zeker. Alles meegerekend zal er zeker een marginale winst gemaakt worden. Wat weer in R&D en training voor nieuwe producten gestoken wordt. Apples medewerkers leren geen iPhones repareren van Ifixit hoor😉

  11. Afgelopen week nog in Apple store geweest in Den Haag. iPad Pro uit 2018 is gebogen maar alles werkt nog. Niet te repareren omdat alles gelijmd is. Dus moet vervangen worden. Volle mep…maar goed valt onder verzekering. Ze vervangen product en nemen oude iPad in. Die wordt voorzien van nieuwe case en gaat vrolijk de refurbished pile op. You bet your freaking ass dat dit gedaan wordt. Wordt mega veel mee verdient.

    Om bij normale reparaties de kosten van de terugroepacties op te tellen is natuurlijk echt absolute misleiding van je cijfers.

  12. Origineel geplaatst door Mike
    Afgelopen week nog in Apple store geweest in Den Haag. iPad Pro uit 2018 is gebogen maar alles werkt nog. Niet te repareren omdat alles gelijmd is. Dus moet vervangen worden. Volle mep…maar goed valt onder verzekering. Ze vervangen product en nemen oude iPad in. Die wordt voorzien van nieuwe case en gaat vrolijk de refurbished pile op. You bet your freaking ass dat dit gedaan wordt. Wordt mega veel mee verdient.

    Om bij normale reparaties de kosten van de terugroepacties op te tellen is natuurlijk echt absolute misleiding van je cijfers.

    Je spreekt jezelf enorm tegen. Je iPad 2018 is eind 2019 onder garantie door Apple vervangen met een nieuwe iPad.

    Hoe komt je iPad trouwens zo krom? Lekker op gezeten misschien en Apple mag het gratis voor je oplossen?