Na het nieuws van gisteren waarin Apple beweert geen winst te maken op reparaties komen critici met weerleggingen. Apple zou met de brief aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden mensen hebben misleid en de claims zouden ‘absurd’ zijn.
Apple: ‘We verdienen niet aan reparaties’
Na vragen vanuit het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden moest Apple enkele vragen beantwoorden, onder andere over reparaties. Het bedrijf beweert sinds 2009 geen winst hierop te hebben gemaakt. Er zouden meer kosten worden gemaakt dan dat Apple eraan verdient. Bij iCulture-lezers kwamen al gauw vraagtekens naar boven en ook bij diverse belangenverenigingen ging een alarmbel af. Zij geloven niet dat Apple de waarheid spreekt. Het is alleen lastig om dat te controleren. We weten niet welke rekensom Apple maakt en er zijn geen verdere details naar buiten gebracht.
Enkele critici vinden het maar raar dat Apple dit stelt, zo zonder nadere toelichting. De directeur van belangenvereniging repair.org merkt tegenover Motherboard op dat er duizenden kleine reparatiebedrijven zijn, die toch hun hoofd boven water weten te houden. Terwijl ze relatief dure onderdelen moeten aanschaffen om hun werk te kunnen uitvoeren. Apple heeft wél toegang tot goedkopere onderdelen.
Nathan Proctor, directeur van de Right to Repair-campagne in de Verenigde Staten, maakt ook kanttekeningen bij Apple’s verhaal en noemt het absurd. In de brief zegt Apple dat klanten de vrijheid hebben om een reparatie door andere bedrijven uit te laten voeren. Tegelijk maakt Apple bepaalde onderdelen en kennis zeer lastig tot niet toegankelijk. Daardoor zijn klanten in feite verplicht om naar Apple te gaan. Het bedrijf doet dit onder het mom van “een betrouwbare reparatie garanderen”.
Terugroepacties en reparatieprogramma’s
In de brief aan de Amerikaanse overheid maakt Apple niet met cijfers duidelijk hoe hun rekensom eruit ziet. Apple laat slechts weten “geen winst te maken.” Dit wekt de schijn dat het bedrijf reparaties voor minder dan de kostprijs uitvoert. Maar dat is niet het hele verhaal. Ze hebben, zoals iedere fabrikant, namelijk te maken met garantie. En gezien het grote aantal reparatieprogramma’s dat momenteel loopt, moet er heel wat werk geleverd worden zonder dat Apple er een vergoeding voor ontvangt.
Met enige regelmaat begint Apple met nieuwe reparatieprogramma’s, zoals die van het toetsenbord op MacBooks. Omdat deze reparaties gratis worden uitgevoerd kost dit Apple natuurlijk geld voor onderdelen en arbeidsloon. Ook voor het maken van een afspraak om je producten na te laten kijken rekent Apple geen kosten. Zeker de alom bekende batterijvervanging heeft Apple vermoedelijk veel geld gekost. Gebruikers konden de accu van hun iPhone gratis of voor een klein bedrag laten vervangen.
Als je deze bijkomende kosten optelt wordt het aannemelijker dat Apple onderaan de streep inderdaad geen winst maakt op reparaties. Dat wil echter niet zeggen dat ze scherpe prijzen hanteren voor service. Het loont daarom om voor reparaties vaak de moeite even goed rond te kijken naar andere aanbieders, als je apparaat niet meer onder de garantie valt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 12 reacties