Fanatieke fietsers kunnen hun iPhone voortaan opladen met de Biologic FreeCharge. De lader is op elke fiets te gebruiken en maakt gebruik van een usb-aansluiting
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 29 reacties
Joel
Leuk, voor als je eens heeel ver wil gaan fietsen 😉
Lesley
Mmm wel erg interessant 🙂 als ik nu mijn rit wil bijhouden met runkeeper pro dan is het na 3 a 4 uurtjes wel zo dat mijn batterij leeg is maar goed 100 dollar voor een oplader is ook wel weer aan de dure kant.
iLuigi
Trapt dit niet enorm zwaar?
Anders lijkt het me wel handig.
Mat
@iLuigi: denk het zelfde als een gewone dynamo alle ja weet het niet maar dat is het logischt
marc
Uit de tekst is het niet goed op te maken of het om een dynamo gaat. Een betere oplossing zou zijn in de naaf en daar te werken met een spoel. Maar in ieder geval een dynamo geeft weerstand maar echt zwaar trappen heb ik nooit op mijn oude fiets gemerkt met het lampje aan.
iPieter
Kan ik dit ding ook op mijn crosstrainer thuis zetten? 😉
mackvp
Hopelijk maken ze hem goed weersbestendig voor regen en sneeuw. Verder ook een goede mogelijkheid om de iPhone of iPod te bevestigen. Eventueel een tasje of iets dergelijks, wat ook weer waterproof moet zijn.
kearress
$100!!! Het moet niet gekker worden…
Eberhardt
Eindelijk!
Bij zoeken op internet kwam ik niet verder dan een chinees die handopladers per 100 aanbiedt, met een startkoordje zoals een oude buitenboordmotor. Trekken maar tot je rsi hebt…
Voor fietsvakantie (500.000 nederlanders per jaar) ideaal: wat heb je aan gps-apps die het na een uurtje opgeven?
Maar veel belangrijker is de toepassing in ontwikkelingslanden met honderden miljoenen fietsers die geen toegang hebben tot een vast net.. Maar wel een mobieltje kunnen kopen. Hopelijk is dit ding inderdaad krachtiger dan die solardingen…
Het gaat niet om een dynamo. Het gaat om een apparaatje dat je op 2 plekken monteert:
-1 een magneetje (of meerdere) op de spaak
-2 een ‘spoel’ op de vork van de fiets
Door ‘inductie’ wordt er stroom opgewekt. Het principe is het zelfde als dat van de dynamo, maar het zal het fietsen absoluut niet zwaarder maken! Je merkt er niets van als er een paarhonderd gram extra gewicht op je wiel zit..
Wat ik me wel afvraag is of dit ooit voldoende spanning gaat opleveren….
Jens Kortmeijer
Origineel geplaatst door marc Uit de tekst is het niet goed op te maken of het om een dynamo gaat. Een betere oplossing zou zijn in de naaf en daar te werken met een spoel. Maar in ieder geval een dynamo geeft weerstand maar echt zwaar trappen heb ik nooit op mijn oude fiets met lampje aan
Dan is je stelling: “weg met die dynamo, neem liever een… dynamo”
Die rijweerstand hangt altijd af van het op te wekken vermogen wat alleen lukt door een spoel door een magneetveld te draaien
(def. dynamo)
Frans
Goh, ik had mijn dynamo er juist afgehaald omdat het zo lekker licht trapt met die acculichten.
Marco
Ik heb hier een fiets met een dynamo in de naaf en dat werkt perfect en je voelt zelfs geen weerstand. Scheelt enorm met zon oude dynamo die je tegen je wiel moest doen.
mack
er bestaat ook nog iets van inductie. zwaar trappen hoeft dus helemaal niet
hier was ik al een tijdje naar op zoek is wel handig als je gps tacking apps gebruikt en langer dan een uur wil fietsen met je ipone aan; idd wel prijzig
jossie
beter te duur dan niet te koop !
MacFeegle
Voor de die-hard doe-het-zelver een link naar een uitgebreide beschrijving, inclusief opslagsysteem voor de stroom: klik
JH
(elke dynamo werkt op het principe van inductie! http://www.walter-fendt.de/ph14nl/generator_nl.htm)
Veel fietsen zijn al uitgevoerd met een “naafdynamo”
Een eenvoudige spannings regelaar en een contra-USB plug en je bent voor een paar euro klaar.
Maar voor mijn fietsvakantie bood de MiLi power pack ruimschoots voldoende energie om een dag door te komen, ‘s avonds opladen waar mogelijk was, geen problemen mee gehad en hoefde zo niet de iphone ergens onbeheerd achter te laten voor een nieuwe lading
gekko90
leuk idee maar dat gaat denk niet op de meeste sportieve fietsen werken.
denk aan fietsen met ge-veerde voorvork.
boerke
Origineel geplaatst door gekko90 leuk idee maar dat gaat denk niet op de meeste sportieve fietsen werken.
denk aan fietsen met ge-veerde voorvork.
Dus daar bestaan dan geen dynamo’s voor?
Origineel geplaatst door JH (elke dynamo werkt op het principe van inductie! http://www.walter-fendt.de/ph14nl/generator_nl.htm)
Veel fietsen zijn al uitgevoerd met een “naafdynamoâ€
Een eenvoudige spannings regelaar en een contra-USB plug en je bent voor een paar euro klaar.
Maar voor mijn fietsvakantie bood de MiLi power pack ruimschoots voldoende energie om een dag door te komen, ’s avonds opladen waar mogelijk was, geen problemen mee gehad en hoefde zo niet de iphone ergens onbeheerd achter te laten voor een nieuwe lading
je maakt het te simpel….
A> dynamo is wisselstroom, dus eerst gelijkrichten
B> een “simpele” spanningregelaar verwacht op zijn ingang minstens >7 volt, een dynamo levert slechts 6 volt…
Daarna nog het oplaad-circuit voor de batterij-buffer, dus zeker geen projectje voor de amateur die dan met grote soldeerklodders zijn iPhone opblaast.
Let wel, het is allemaal geen “rocket science”,
maar wel met een hoog risico gehalte (de iPhone)
Zo zie ik hier ook vaak mensen gillen van “zonnepaneeltje”, zodra navigatie op de fiets ter sprake komt. de meeste mensen realiseren zich echter niet, dat een iPhone in “nav” gebruik best veel stroom vreet.
En om die telefoon dan “live” bij te laden tijdens navigatie, heb je minstens een zonne-paneeltje van zo’n 50×50 cm nodig op een redelijk zonnige dag!
mack
een iets langer kabeltje:) je remleidingen zitten er toch ook
Origineel geplaatst door gekko90 leuk idee maar dat gaat denk niet op de meeste sportieve fietsen werken.
denk aan fietsen met ge-veerde voorvork.
johnwalter
Wordt er al moe van als ik er aan denk 😉
Marc
Zoiets is toch ook gewoon zelf te maken, lijkt me? Is het niet gewoon een omvormertje die het voltage van een standaard (naaf-)dynamo omzet in de 5 volt USB-sterkte?
mies
Is er al een fatsoenlijke fietshouder voor de iphone?
Leuk, voor als je eens heeel ver wil gaan fietsen 😉
Mmm wel erg interessant 🙂 als ik nu mijn rit wil bijhouden met runkeeper pro dan is het na 3 a 4 uurtjes wel zo dat mijn batterij leeg is maar goed 100 dollar voor een oplader is ook wel weer aan de dure kant.
Trapt dit niet enorm zwaar?
Anders lijkt het me wel handig.
@iLuigi: denk het zelfde als een gewone dynamo alle ja weet het niet maar dat is het logischt
Uit de tekst is het niet goed op te maken of het om een dynamo gaat. Een betere oplossing zou zijn in de naaf en daar te werken met een spoel. Maar in ieder geval een dynamo geeft weerstand maar echt zwaar trappen heb ik nooit op mijn oude fiets gemerkt met het lampje aan.
Kan ik dit ding ook op mijn crosstrainer thuis zetten? 😉
Hopelijk maken ze hem goed weersbestendig voor regen en sneeuw. Verder ook een goede mogelijkheid om de iPhone of iPod te bevestigen. Eventueel een tasje of iets dergelijks, wat ook weer waterproof moet zijn.
$100!!! Het moet niet gekker worden…
Eindelijk!
Bij zoeken op internet kwam ik niet verder dan een chinees die handopladers per 100 aanbiedt, met een startkoordje zoals een oude buitenboordmotor. Trekken maar tot je rsi hebt…
Voor fietsvakantie (500.000 nederlanders per jaar) ideaal: wat heb je aan gps-apps die het na een uurtje opgeven?
Maar veel belangrijker is de toepassing in ontwikkelingslanden met honderden miljoenen fietsers die geen toegang hebben tot een vast net.. Maar wel een mobieltje kunnen kopen. Hopelijk is dit ding inderdaad krachtiger dan die solardingen…
Hier een filmpje van de BioLogic FreeCharge
http://www.youtube.com/watch?v=Ohd48POiym4
Het gaat niet om een dynamo. Het gaat om een apparaatje dat je op 2 plekken monteert:
-1 een magneetje (of meerdere) op de spaak
-2 een ‘spoel’ op de vork van de fiets
Door ‘inductie’ wordt er stroom opgewekt. Het principe is het zelfde als dat van de dynamo, maar het zal het fietsen absoluut niet zwaarder maken! Je merkt er niets van als er een paarhonderd gram extra gewicht op je wiel zit..
Wat ik me wel afvraag is of dit ooit voldoende spanning gaat opleveren….
Dan is je stelling: “weg met die dynamo, neem liever een… dynamo”
Die rijweerstand hangt altijd af van het op te wekken vermogen wat alleen lukt door een spoel door een magneetveld te draaien
(def. dynamo)
Goh, ik had mijn dynamo er juist afgehaald omdat het zo lekker licht trapt met die acculichten.
Ik heb hier een fiets met een dynamo in de naaf en dat werkt perfect en je voelt zelfs geen weerstand. Scheelt enorm met zon oude dynamo die je tegen je wiel moest doen.
er bestaat ook nog iets van inductie. zwaar trappen hoeft dus helemaal niet
dat is tegenwoordig ook niks meer 😉
hier was ik al een tijdje naar op zoek is wel handig als je gps tacking apps gebruikt en langer dan een uur wil fietsen met je ipone aan; idd wel prijzig
beter te duur dan niet te koop !
Voor de die-hard doe-het-zelver een link naar een uitgebreide beschrijving, inclusief opslagsysteem voor de stroom:
klik
(elke dynamo werkt op het principe van inductie! http://www.walter-fendt.de/ph14nl/generator_nl.htm)
Veel fietsen zijn al uitgevoerd met een “naafdynamo”
Een eenvoudige spannings regelaar en een contra-USB plug en je bent voor een paar euro klaar.
Maar voor mijn fietsvakantie bood de MiLi power pack ruimschoots voldoende energie om een dag door te komen, ‘s avonds opladen waar mogelijk was, geen problemen mee gehad en hoefde zo niet de iphone ergens onbeheerd achter te laten voor een nieuwe lading
leuk idee maar dat gaat denk niet op de meeste sportieve fietsen werken.
denk aan fietsen met ge-veerde voorvork.
Dus daar bestaan dan geen dynamo’s voor?
je maakt het te simpel….
A> dynamo is wisselstroom, dus eerst gelijkrichten
B> een “simpele” spanningregelaar verwacht op zijn ingang minstens >7 volt, een dynamo levert slechts 6 volt…
Daarna nog het oplaad-circuit voor de batterij-buffer, dus zeker geen projectje voor de amateur die dan met grote soldeerklodders zijn iPhone opblaast.
Let wel, het is allemaal geen “rocket science”,
maar wel met een hoog risico gehalte (de iPhone)
Zo zie ik hier ook vaak mensen gillen van “zonnepaneeltje”, zodra navigatie op de fiets ter sprake komt. de meeste mensen realiseren zich echter niet, dat een iPhone in “nav” gebruik best veel stroom vreet.
En om die telefoon dan “live” bij te laden tijdens navigatie, heb je minstens een zonne-paneeltje van zo’n 50×50 cm nodig op een redelijk zonnige dag!
een iets langer kabeltje:) je remleidingen zitten er toch ook
Wordt er al moe van als ik er aan denk 😉
Zoiets is toch ook gewoon zelf te maken, lijkt me? Is het niet gewoon een omvormertje die het voltage van een standaard (naaf-)dynamo omzet in de 5 volt USB-sterkte?
Is er al een fatsoenlijke fietshouder voor de iphone?
Er bestaat al iets gelijkaardigs van Busch & Müller: http://www.bumm.de/index-e.html
En wat als het nou opeens regent? :S
http://www.hetregentbijnanooit.nl/