Fotobewerker Darkroom stapt over naar maandelijks verdienmodel

Maar alleen voor nieuwe gebruikers
De populaire fotobewerker Darkroom stapt over naar een nieuw verdienmodel. In plaats van losse aankopen voor bepaalde onderdelen, moet je nu per maand of per jaar betalen voor alle functies. Maar als je eerder al iets gekocht hebt, heb je mazzel.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Darkroom verscheen in 2015 voor de iPhone en kwam in 2018 naar de iPad. De fotobewerker is gemaakt door onder andere de Nederlander Jasper Hauser en zit vol met geavanceerde fotofuncties. Het is dan ook niet voor niets dat de app bij ons op één in het lijstje van de beste fotobewerkers voor iPhone en iPad staat. De app was altijd al gratis, maar je moest via in-app aankopen filters en tools los aanschaffen. Vanaf nu betaal je een vast bedrag per maand om alle functies te kunnen gebruiken.

Darkroom met nieuw verdienmodel: vast bedrag per maand

De verandering is doorgevoerd in de nieuwste update van de app. Nieuwe gebruikers betalen vanaf nu €4,49 per maand of €21,99 per jaar, waarna alle functies beschikbaar zijn. Voor wie niet aan een vast bedrag per maand of per jaar vast wil zitten, heeft ook nog de optie om de app in één keer af te kopen voor €52,99. Belangrijk om te weten is dat deze wijzigingen dus alleen gelden als je de app nog nooit gebruikt hebt. Heb je eerder iets gekocht in de app, dan geven de ontwikkelaars je alle premiumfuncties cadeau.

Darkroom for iOS

Het maakt daarbij niet uit wat je ooit in de Darkroom-app gekocht hebt. Zelfs als je vier jaar geleden een enkele filter gekocht hebt, kun je nu alle premium functies zonder extra kosten gebruiken, zo leggen de makers uit. Het is nog niet helemaal duidelijk of dit ook geldt voor toekomstige premium-functies, maar je hoeft nu in ieder geval niet te betalen voor alle mogelijkheden die in de app zitten.

De makers hebben voor dit nieuwe verdienmodel gekozen om ervoor te zorgen dat ze de middelen hebben om nieuw functies te kunnen introduceren, waar in de ontwikkeling veel tijd en vooral geld mee gemoeid is. Darkroom is niet de eerste app die overstapt op een dergelijk verdienmodel. Ook de populaire agenda-app Fantastical 3 stapte onlangs over naar een maandelijks verdienmodel, tot veel kritiek van gebruikers.

Nieuwe functies: watermerken en nieuwe icoontjes
Tegelijkertijd zijn er twee nieuwe functies aan de app toegevoegd. Zo kun je nu zelf het appicoontje instellen, waarbij je onder andere de keuze hebt uit meerdere oude vertrouwde appicoontjes. Daarnaast kun je nu zelf een watermerk aan je afbeeldingen toevoegen. Dit kan zowel tekst of een afbeelding zijn. Je bepaalt de grootte, locatie en transparantie van de afbeelding of tekst.

Bekijk ook

Affinity Photo

Beste apps voor fotobewerking op iPhone en iPad

Fotobewerking op iPhone en iPad wordt steeds toegankelijker. In deze lijst vind je de beste fotobewerking apps voor iOS, van Darkroom en Lightroom tot Pixelmator. Welke app voor fotobewerking past het best bij jou?

Reacties: 9 reacties

  1. Doen ze allemaal. Alles is abonnementen. Ik hoop dat het faalt.

  2. Ik ben ook een fel tegenstander van abonnementen, maar leg de schuld primair bij de app store zelf, die bieden namelijk geen goed alternatief.

    Een model van 1 keer betalen en dan tot in eeuwigheid updates ontvangen werkt niet goed, omdat die toekomstige updates steeds door nieuwe gebruikers betaald moeten worden.
    Wat mist is de mogelijkheid om gebruikers vast te houden op een oude versie en te laten betalen voor een upgrade. Nu moet je daarvoor een heel nieuwe app uitbrengen, terwijl de oude ook gewoon in de app store blijft. Echt niet ideaal.

    En ik moet zeggen dat ik het wel positief van de makers van Darkroom vindt dat ze je een keuze bieden, een abonnement, of alles in 1 keer afkopen voor de prijs van een kleine 2,5 jaar abonnement. Ook de coulance richting hun bestaande gebruikers siert ze.

  3. €54,99, 2 euro meer. Maar los daarvan, een begrijpelijke zet, die verandering van verdienmodel.

  4. Origineel geplaatst door Maurice
    Ik ben ook een fel tegenstander van abonnementen, maar leg de schuld primair bij de app store zelf, die bieden namelijk geen goed alternatief.
    Een model van 1 keer betalen en dan tot in eeuwigheid updates ontvangen werkt niet goed, omdat die toekomstige updates steeds door nieuwe gebruikers betaald moeten worden.

    Eens, maar je kunt ook gewoon een nieuwe app lanceren, zoals Infuse bijvoorbeeld doet.
    Kun je de oude blijven gebruiken, eventueel met nog enkele updates (zoals sommigen netjes doen). Kun je de nieuwe weer kopen.
    Apple moet wel gewoon standaard maken dat als je een app download en verwijderd binnen 24 uur dat je dan je geld terug krijgt. Als een soort demo optie. Zijn we ook van die in app aankopen af waarmee je pro-versies niet kunt delen met je familie.

    Ik heb een schuft hekel aan abonnementen. Om meerdere redenen:
    1. Soms gebruik je een app enkele keren per maand. Voor een eenmalige aankoop van 4 euro kun je nog denken, prima: is te overzien. Een abonnement van 2 euro is dan al snel te veel.
    2. Als je stop met betalen vervalt alle functionaliteit. Soms kun je dan niet eens je bestanden meer openen.
    3. Met al die abonnementen tik je onder aan de streep per maand nogal wat weg. Het lijkt overzichtelijker maar eenmalige aankopen zijn dat veel meer.

  5. Zoals in een eerder onderwerp over Airmail. Ik ben ermee gestopt abo’s te nemen. Ik blijf lekker back 2 basic. En voor elke app is er wel een alternatief zo niet open source.

  6. Inmiddels al verwijderd.
    Gebruik ik dus ook nooit meer en dat zou iedereen moeten doen om van die pest abonnementen af te komen in de toekomst.

  7. Wordt schijtziek van die abonnementen. Je ben straks verdorie €150 euro per maand kwijt aan abonnementen. Ja is maar €5 euro, oh andere vraagt maar €10 euro of €7 euro pffff hou toch op.

  8. Gaat niet werken. Mensen betalen al genoeg aan de vele streaming diensten enz enz

  9. Ja voorzichtig zijn , wordt steeds meer dit model swap fiets Netflix spotify etc, nou ik ontloop t waar ik kan ,weet meestal wel alternatieven .