De iPhone voor $99: kan en zal het gebeuren?
Er zijn in de afgelopen dagen een aantal berichten verschenen op internet over een iPhone van $99. Wat is de kans dat ‘ie er komt? En kan zo’n prijs wel uit voor Apple? Wij zijn erg benieuwd naar de antwoorden op deze vragen en hebben wat zaken op een rij gezet.
Kan het?
Volgens analist Charlie Wolf van Needham Research kan het makkelijk. Volgens hem heeft Apple de ruimte om de iPhone voor $99 te gaan verkopen. Hij verwacht dat met zo’n prijs de smartphonemarkt door Apple wordt opengebroken. De financieel expert schat de gemiddelde, ongesubsidieerde prijs van de iPhone 3G op $666 en vermoedt dat Apple een bruto winstmarge van 50% ontvangt per verkochte telefoon, naast de subsidie van AT&T van $450.
Deze bedragen geven Apple veel bewegingsvrijheid om de prijs aan te passen. Zo zou de 8GB uitvoering $99 kunnen gaan kosten, waarbij Apple nog steeds een ruime marge heeft van 42,3%. Daarnaast geeft de grote omzetstijging van Apple genoeg ruimte om te stunten met de prijs van de iPhone. Het kan dus wel degelijk, zonder dat Apple er veel voor zou moeten inleveren.
Volgens Dan Frommer van Alley Insider zou een prijsverlaging er als volgt uit zien: Hij verwacht dat de huidige modellen $100 goedkoper zullen worden en dat Apple een nieuw model introduceert. Een soort ‘premium’ model met meer keuze in kleuren, 32 GB geheugen en mogelijk meer functionaliteit. Hij baseert dit idee op voorspellingen van Gene Munster, die met deze aanpassingen aan het assortiment heeft voorspeld dat Apple 45 miljoen iPhones kan verkopen. Als Apple er niet teveel bij in wil schieten, zou het model van $99 zelfs een downgrade kunnen krijgen: geen 3G en GPS meer, dus in feite zou dat een herintroductie betekenen van de eerste generatie iPhone.
Ook zou de introductie van een iPhone nano, waar sinds een jaar al geruchten over gaan, een goede toevoeging kunnen zijn aan dit idee.
Wat zouden de gevolgen zijn?
Volgens Charlie Wolf kan het voor concurrerende smartphonefabrikanten behoorlijk lastig worden als de huidige iPhone $100 goedkoper zou worden. Een verlaging van $100 kan, volgens hem, de verkoop verdubbelen of zelfs verdriedubbelen en zo de smartphonemarkt openbreken. Alleen succesvolle fabrikanten van doelgroepspecifieke smartphones, zoals RIM (BlackBerry), zouden dit kunnen overleven.
Voor Apple zal het in ieder geval weinig uitmaken. Een goedkopere telefoon levert weliswaar iets minder marge op, het aandeel in de smartphonemarkt zal aanzienlijk stijgen, evenals de inkomsten uit de App Store.
Zal het gebeuren?
Volgens Dan Frommler wel, volgens ons niet. Waarom Dan Frommler vindt dat dit zal gebeuren is wat onduidelijk, maar gezien de voordelen die Apple er uit kan halen is het zeker een mogelijkheid waar ze eens over na gaan denken.
Waarom denken wij dat dit niet zal gebeuren? Simpelweg omdat dit in strijd is met de strategie die Apple onder Steve Jobs voert. Apple zal niet snel producten in prijs verlagen om er zodoende meer van te kunnen verkopen, laat staan een bestaand product downgraden naar een verouderd product. Apple houdt van de exclusiviteit en kwaliteit van haar producten en zal eerder een nieuwe, nog geavanceerdere iPhone uitbrengen voor dezelfde prijzen, dan de huidige in prijs verlagen en misschien een model er bij te doen die voor $299 over de toonbank moet gaan.
Overigens zouden in de VS de prijsplannen gelijk blijven met de al bestaande. Het goedkoopste abonnement van AT&T is $70. Het is dus niet heel waarschijnlijk dat de naar verhouding iets goedkopere iPhone ook daadwerkelijk zulke effecten zal hebben. Volgens ons is het niet een zet die Apple snel zal doen, en als ze dat al zouden doen betwijfelen we of meer klanten de iPhone zullen kopen. Tenslotte is het voordeel voor de klant niet veel meer dan een maandje minder abonnement neertellen.
Bron: Electronista en Alley Insider
Dit artikel is geschreven door Dennis de Jong.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties