Delta Airlines wil iPad in vliegtuigen gaan gebruiken
We hebben op iPadclub al eens eerder geschreven over piloten die de iPad in de cockpit gebruiken. Het lijkt misschien nu nog een speeltje, maar er zijn serieuze toepassingen mogelijk. In plaats van een stapel papieren handboeken en kaarten is het veel praktischer om op de iPad alles bij de hand te hebben: je kunt niets kwijtraken en het neemt minder ruimte in beslag. Naast amateurpiloten en kleine chartermaatschappijen zijn ook de grote commerciële luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd. Een woordvoerder van Delta Airlines heeft aangegeven, dat ze nog voor de zomer een iPad-applicatie van Boeing in gebruik zouden kunnen nemen.
Er moet dan nog wel goedkeuring volgen van de instanties. De Federal Aviation Administration (FAA) gaf al wel toestemming om de iPad bij chartermaatschappijen te gebruiken. De iPad kan bijvoorbeeld informatie over luchthavens en radiofrequenties tonen. Piloten van Alaska Airlines zijn al bezig met het testen van de iPad. Zij willen de papieren kaarten in 116 toestellen vervangen. Delta Airlines is volgens eigen zeggen nog erg paper driven: naast de electronic flight bag nemen ze ook nog veel informatie op papier mee.
Eerder kon je lezen over het gebruik van handboeken op de iPad en een houder om je iPad in vliegtuigen te gebruiken. Ook Fokker is bezig om de iPad geschikt te maken voor gebruik in vliegtuigen. Zware computers kunnen dan worden ingeruild voor de iPad: een electronic flight bag weegt nu nog 8,2 kilo, de iPad iets meer dan 600 gram. Bloomberg heeft een artikel over het gebruik van iPads in de cockpit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Prima, maar NIET in de cockpit!! Wil langer dan vandaag leven 😛
Gaan de piloten lekker tegen elkaar Angry Birds spelen.. haha
Dan wil ik overal wel heen vliegen!
Hopelijk gaan ze dat ook bij de KLM doen. Ik heb me daar al aangemeld voor de keuring 🙂 (en aangezien Delta best goed samenwerkt met KLM zie ik niet waarom niet).
Neem toch alles maar mooi op papier mee, mocht er iets uitvallen…
De ipad zou het 10 uur volhouden de meeste vluchten duren niet zolang (A)
Eerder benieuwd of die goed tegen het druk verschil kan etc.
@marcootjehhh:
Ik neem aan dat alsnog voeding daarvoor hebben/installeren in de cockpit
Allemaal wel leuk , maar zeiden ze niet dat het de computer niet kan vervangen of laptop.
En met papier daar kan je op terug vallen als je een accu probleem heb met de iPad .
@Robin,
de B777’s van KLM zijn al uitgerust met 2 EFB’s. Daar zitten alle handboeken van de KLM in. Dus veel papier is al uit de cockpit verdwenen. Er zijn er 2, de kans dat beiden tijdens de vlucht uitvallen is zeer klein.
Testen met de iPad moeten blijken of deze daar geschikt voor is.
De volgende stap is het vliegtuig landen met behulp van de iPad via de Flight Control methode. 😉
Wat wel een idee zou kunnen zijn, voor de mensen die vooral op papier vertrouwen (bedenk wel dat bijna alles in een vliegtuig al op een computer werkt!): je zou de charts van je departure en arrival airport wel op papier bij je kunnen hebben en je alternates (uitwijkhavens) alleen op de iPad.
Ik heb pas een app bekeken met de VFR/IFR charts van de VS en dat zag er toch wel heel goed uit. (VFR= vliegen op zicht, wat de meeste sportvliegtuigen doen, IFR= vliegen op instrumenten). Ook een app voor het bijhouden van je logboek zag ik voorbij komen.
Helaas zijn de apps voor mij te prijzig (zolang ik m’n brevet nog niet heb), maar ik vind ze wel heel handig!
Een compleet EFB van de hele wereld altijd bij je op een apparaat wat nog geen procent weegt (bij een normale vlucht neem je alleen mee wat je mogelijk nodig zou kunnen hebben, niet van de hele wereld): kom maar op!
Denk dat het de veiligheid in de luchtvaart alleen maar doet toenemen. Het is makkelijker om even een pagina op te zoeken op een iPad dan in je gigantische handboek te gaan zoeken.