Het iPhone Dev Team heeft inmiddels versie 0.9.5 van Yellowsn0w uitgebracht, waarin weer een aantal zaken zijn verholpen. Zelden is een unlock zo moeizaam verlopen, maar gelukkig kunnen de meeste gebruikers melden dat het wél is gelukt. Ondanks de wisselende successen zien commerciële unlockdiensten ook weer kansen. Een paar dagen geleden was er op ons forum een discussie over een Nederlandse unlockdienst waar je voor €24,95 een iPhone 3G unlock zou kunnen kopen. Het benodigde tool was toevalligerwijze pas vanaf 31 december leverbaar… Het iPhone Dev Team waarschuwt op haar blog nu tegen een soortgelijke commerciële unlocker: Jody.
Jody verkocht eerder al via iph*neunl*ckuk (vul zelf de sterretjes in) de software van het Dev Team. De iPhone 3G unlock Yellowsn0w is er voor £19,99 verkrijgbaar in een doe-het-zelfpakket en voor £49,99 als je naar een winkel in Londen of Birmingham gaat. Jody wekt de indruk dat hij zelfontwikkelde software verkoopt. Maar wat je ontvangt is niet veel meer dan een handleiding voor software die je ook gratis had kunnen krijgen. Het Dev Team is van plan juridische actie te ondernemen.
Een soortgelijke waarschuwing geldt voor Nederlandse en Belgische unlockdiensten: trap er niet in!
Natuurlijk willen we de unlockdiensten niet allemaal over één kam scheren: als je persoonlijke hulp krijgt bij de unlock of als iemand alle werkzaamheden uit handen neemt en je in de gelegenheid stelt om vragen te stellen, dan mag daar best een vergoeding tegenover staan. Maar bedrijven die alleen software en een handleiding zeggen te leveren, kun je beter links laten liggen. Ze wekken weliswaar de indruk dat ze zelfontwikkelde software hebben, maar wat je krijgt is in feite de gratis software van het Dev Team. En wat de ondersteuning betreft: die halen de unlockdiensten ook gewoon van forums zoals iPhoneclub, iClarified of de blog van het Dev Team zelf.
Misschien denk je dat je meer zekerheid hebt als je voor de unlock betaalt. Maar dat is niet het geval. Lees maar eens de disclaimer die we op de website van een commerciële unlockdienst vonden:
Wij kunnen geen enkele garantie verlenen betrekking hebbende op de correcte werking van de software.
Ook zijn wij niet aansprakelijk voor enige vorm van (gevolg)schade in welke vorm dan ook door het gebruik van de hier verkrijgbare software. […] Uw aankoop is definitief, wij geven GEEN geld terug.
Oftewel: niet goed, geld weg.
Naschrift: Omdat we geen reclame willen maken voor specifieke unlockdiensten hebben we geen namen van aanbieders opgenomen.
Via: Blog iPhone Dev Team
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 44 reacties