Nieuwe EU-regels zullen grote impact hebben op App Store en apps
Update 1 november 2022: De Digital Markets Act is vanaf vandaag in werking getreden. Techbedrijven hoeven echter in het najaar van 2023 te voldoen. “We verwachten ingrijpende gevolgen”, aldus Gerard de Graaf, een EU-veteraan. Hij hielp mee om de DMA er eerder dit jaar doorheen te krijgen en werd afgelopen maand directeur van het nieuwe EU-kantoor in San Francisco. Dit is opgericht om te zorgen dat Big Tech zich aan de regels houdt. De Graaf verwacht dat de walled gardens van Apple en andere bedrijven kunnen worden opengebroken. “Als je een iPhone hebt, moet je in staat zijn om apps te downloaden, niet alleen vanuit de App Store maar vanuit andere appwinkels of via internet”.
De DMA vereist dat grote platformen worden opengesteld voor kleinere spelers. Het gaat verder dan appwinkels. Ook WhatsApp zal moeten opengesteld voor berichten van concurrenten zoals Signal en Telegram. De EU moet nog beslissen welke bedrijven groot genoeg zijn om als ‘gatekeeper’ te worden aangemerkt, maar Apple valt ongetwijfeld onder de definitie. De Graaf verwacht dat zo’n twaalf bedrijven ermee te maken krijgen. De lijst zal dit voorjaar bekend worden gemaakt. Zij hebben vervolgens zes maanden de tijd om aan de regels te voldoen.
Hieronder lees je ons eerdere bericht van 16 december 2020.
EU Digital Markets Act
De Europese Commissie heeft nieuwe wetgeving voorgesteld, gericht op de techreuzen. Er zal binnenkort al over worden gestemd, waarna ze kunnen worden ingevoerd. Het gaat om de Digital Market Act, waarin regels worden gesteld aan de manier waarop apps in zoekresultaten in de App Store verschijnen. Eigen apps mogen geen voorrang meer krijgen, waardoor kleinere appontwikkelaars dezelfde kansen krijgen. Een andere grote verandering is dat Apple gebruikers de mogelijkheid moet bieden om voorgeïnstalleerde apps te verwijderen en te kiezen voor alternatieven. Voor een gedeelte is dit al mogelijk: je kunt de Mail- en Safari-app al vervangen door je eigen favoriet.
Prestatiemetingen zullen gratis moeten worden gedeeld met adverteerders en uitgevers. Als bedrijven deze regels overtreden kan dit leiden tot een boete ter grootte van 10% van de jaarlijkse EU-omzet. Toch is de Digital Markets Act niet erop gericht om zoveel mogelijk boetes uit te delen. De personen die het hebben opgesteld hopen praktische veranderingen te weegt te brengen, in plaats van het telkens uitdelen van boetes aan bedrijven die de wet overtreden.
In een reactie tegenover Reuters heeft Facebook gezegd, dat ze hopen dat de EU-regels eindelijk “grenzen gaan stellen” aan Apple. Volgens Facebook gebruikt Apple z’n macht om ontwikkelaars en consumenten te benadelen. “Apple heeft controle over het gehele ecosysteem van apparaat tot app store en apps en gebruikt deze macht om schade te berokkenen aan ontwikkelaars en consumenten, maar ook aan platformen zoals Facebook.”
De opmerking komt een dag nadat Apple nieuwe privacylabels in de App Store heeft geïntroduceerd. Deze zijn bedoeld om gebruikers bewuster te maken van de hoeveelheid data die een app verzamelt en wat ermee gebeurt. Facebook heeft het privacylabel al ingevuld en dat levert een behoorlijke lijst op. Facebook heeft Apple wel vaker in het openbaar aangevallen, vooral als er beperkingen worden gesteld aan het tracken van gebruikers. De vraag is nu: wat is schadelijker voor de consument, het gedrag van Apple of Facebook?
Een greep uit het nogal uitgebreide privacylabel van de Facebook-app.
Digital Services Act
Het tweede deel van de EU-regels heet Digital Services Act en heeft directe invloed op bedrijven als Google (inclusief YouTube), Twitter, Facebook en andere sociale media. Deze wet richt zich vooral op illegale en beschadigende content, die de platformen zo snel mogelijk offline moeten halen. Er zijn boetes voor bedrijven die hier niet adequaat op reageren.
Het kan soms maanden duren voordat dergelijke wetgeving in werking treedt, maar in dit geval zou de EU haast willen maken. De Europese Commissie is ook nog bezig met een onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken van Apple wat de App Store betreft. Dit loopt sinds juni 2020. Verder is er nog een onderzoek gaande naar het openstellen van NFC in Apple-producten.
- 2022 - 01 november: Nu de DMA officieel is ingegaan, hebben we dit artikel bijgewerkt met de nieuwste info.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 34 reacties