Dolby Atmos

Gebruikers klagen over haperende Dolby Atmos op Apple TV 4K

Een deel van de Apple TV-gebruikers heeft problemen met het afspelen van Dolby Atmos-audio. Heb jij er ook last van?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Dolby Atmos-problemen op Apple TV

Deze groep gebruikers kan niet genieten van het Dolby Atmos-geluid omdat het niet goed werkt op hun Apple TV. Het geluid stottert, laat stiltes vallen of is niet goed gesynchroniseerd met de mondbewegingen op het scherm. Apple heeft nog niet gereageerd en heeft ook nog geen oplossing aangeboden. Het doet zich voor bij het kijken van films en series die Dolby Atmos-geluid bieden, bijvoorbeeld die op Apple TV+.


Het maakt niet welk output-apparaat voor de audio wordt gebruikt. Er zijn klachten over het geluid op aangesloten HomePod-sets, Samsung-soundbars, HiFi-sets en meer. De recent verschenen update tvOS 15.4.1 heeft het niet opgelost, zo blijkt uit meldingen op het Apple Support-forum. Een discussie op dit forum is ondertussen al 25 pagina’s lang en ook op het MacRumors-forum wordt flink geklaagd.

Het lijkt niet te maken te hebben met een bepaalde streamingdienst. Wel zijn er veel mensen die er last van hebben bij Netflix, maar dat is vermoedelijk omdat veel mensen hier abonnee van zijn. Ook bij Apple TV+ doet het zich voor.

Wat kun je doen?
Heb je last van stotterend of niet goed werkende audio bij Dolby Atmos-shows, dan kun je het beste de functie uitschakelen totdat er een oplossing is. Je zou ook een andere streaming videodienst kunnen gebruiken, maar vooralsnog lijkt het erop dat het probleem in tvOS zit, dus daar kom je geen stap mee verder. Wel kan herstarten van je Apple TV het probleem tijdelijk oplossen.

Uitschakelen van Dolby Atmos op de Apple TV 4K werkt als volgt:

  1. Ga naar de Instellingen-app op je Apple TV 4K.
  2. Kies Video en audio > Audioformaat.
  3. Schakel het vakje bij Dolby Atmos uit.

Hoe snel Apple het gaat oplossen is de vraag. Het eerste bericht op het Apple Support-forum dateert al van september 2021 en wekt de indruk dat het al langere tijd speelt. Onduidelijk is nog hoe wijdverbreid het probleem is. Het is gebruikelijk dat Apple pas in actie komt als een groot aantal gebruikers er last van heeft.

Apple TV

De Apple TV is Apple's kleine kastje voor aan je televisie, waarmee je video's kan kijken, gebruik kan maken van streamingdiensten als Netflix en Videoland, games kan spelen en foto's en video vanaf je iPhone, iPad en Mac kan afspelen op je televisie met AirPlay. De Apple TV is een woninghub voor HomeKit en wordt geleverd met de Siri Remote. Haal meer uit je Apple TV met deze mogelijkheden. Met handige tips en meer om de functies van je Apple TV te ontdekken. Het nieuwste model is de Apple TV 4K uit 2022. Voor de beste prijzen lees je ons artikel over een Apple TV kopen.

Apple TV 4K 2022 review met doos en remote

Reacties: 13 reacties

  1. Waar ik dood ziek van wordt is hoe streaming diensten omgaan met dolby atmos.

    Bij HBO Max krijg ik met Dolby Atmos geen dialogen. Ook bij Disney+ moet ik de Apple TV instellingen terug schroeven naar 5.1 (ipv dolby)

    Ik heb een Yahama receiver en heb de center speaker al met 10 dB geboost maar geen oplossing. Zijn er nog tips?

  2. Zonder Apple TV, dus met puur de Android tv apps helemaal geen problemen.

  3. @Tim: Ik zou voor zover mogelijk wat kunstmatige geluidsverbeteringen op je versterker zelf uit zetten. Dat hielp bij mij enorm!

  4. Ik dacht dat ik gek werd maar het ligt dus niet aan mijn apparatuur. Ik was al aan het klagen tegen de kinderen waarom ze aan de instellingen hadden gezeten haha.

    Hoop dat Apple het snel oplost.

  5. Ik heb Dolby Atmos uitgezet op mijn Homepods en AppleTV 4K. Het geluid was niet om aan te horen. Zonder Dolby Atmos prachtig geluid.

  6. Ik ervaar het stotterende geluid probleem voornamelijk op de Disney+ app. Bij overige apps heb ik het probleem nog niet ervaren.

    Dialogen zijn ook bij mij helaas ook vrij vaak aan de zachte kant en moet ik vervolgens flink omhoog zetten.

  7. Ik heb dit dus ook met Netflix. Vaak is even pauzeren voldoende om het op te lossen en dan gaat het de rest van de aflevering wel goed. Maar irritant is het wel een beetje

  8. Wij zijn al maanden bezig om dit probleem te onderzoeken.

    Vorige week een call gestart met Apple, ze hebben log bestanden verzameld.

    Nog geen terugkoppeling ontvangen.

    Wil iedereen die problemen heeft dit melden bij Apple hopelijk voelen ze de druk om het snel op te lossen.

  9. Ik weet niet of dit het probleem oplost echter is het zo dat Apple TV niet altijd goed snapt wat de specs zijn van de tv.

    Ik heb een LG OLED 2021 met HDR, en had ook elke keer stotterend beeld. Toen ik bij de instellingen keek zag ik dat hij hem had ingesteld op 4K 50 hertz. Nadat ik hem handmatig op 4K 60 hertz HDR had gezet loopt alles vlekkeloos.

    Misschien hebben andere gebruikers hier ook wat aan 🙂

  10. Ik heb wel eens met Apple TV+ dat ik eventjes moet terugspoelen (10s terug). Anders is het inderdaad distorted of zonder dialoog. Daarna werkt het weer prima voor de hele duur van de content.

    Lijkt alsof er een bufferprobleem is – buffer underrun ofzoiets.

  11. @Tim: Beste Tim, wij hebben het incident aangemeld bij Apple. Het gaat enorm helpen als iedereen het bij Apple aanmeld, ze zijn bezig om verschillende log bestanden te verzamelen voor verdere analyse

    tip voor je gaat bellen
    1. noteer de datum/tijd
    2. maak een filmpje met je iphone zodat ze het goed kunnen horen

  12. Zou kunnen dat een en ander niet werkt. In dit artikel van Apple staat onder andere het volgende: De Apple TV 4K gebruikt een vorm van Dolby Atmos met een hoge bandbreedte die niet werkt via ARC-verbindingen.

  13. Wanneer wordt het probleem opgelost van dolby atmos? Zeer lastig dat geluid steeds uitvalt.