Dropbox for Business verbetert zakelijke zoek- en deelfuncties voor documenten
Dropbox heeft een reeks verbeteringen aangekondigd voor de zakelijke dienst Dropbox for Business. Het geeft meer controle over bestanden die je zakelijk deelt en er komen nieuwe tools voor appontwikkelaars. Er zijn nu zo’n 80.000 bedrijven die betalen voor Dropbox’ zakelijke oplossing. De nieuwe functies zouden wel eens te maken kunnen hebben met de kritiek dat Dropbox te weinig aandacht besteedt aan beveiliging en beheer van documenten. Maar er speelt nog iets.
Met gevoelige bedrijfsinformatie ga je anders om dan met kattenfoto’s en gescande lunchbonnetjes, waar consumenten de online opslag zoal voor gebruiken. Ook was er kritiek op Dropbox’ besluit om Condoleezza Rice als bestuurder aan te stellen. Rice staat erom bekend dat ze nationale veiligheid belangrijker vindt dan de privacy van individuen. De nieuwe aankondigingen moeten iets doen om het gebutste imago als sympathieke online opslagdienst wat op te vijzelen.
Gebruikers krijgen meer controle over wie een document mag inzien en bewerken. Ze kunnen ook aangeven hoe lang een document bekeken kan worden en krijgen nieuwe zoekmogelijkheden. Voortaan zoek je niet alleen in titels van documenten, maar in het hele document. Het wordt mogelijk om documenten te voorzien van een wachtwoord. Nieuwe API’s voor ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat ze met Shared Folders en Document Previews kunnen werken. Externe ontwikkelaars kunnen de zakelijke Dropbox-functies daarmee inbouwen in hun eigen app. Een voorbeeld: vanuit een externe app roep je een preview op van een document, dat op Dropbox staat.
Dropbox probeert op nog meer vlakken de zakelijke markt te veroveren. Eerder dit jaar kondigden ze al Project Harmony aan, een samenwerking met Microsoft Office. Achter al die zakelijke aankondigingen zit nog een ander plan: het laatste kwartaal van het financiële boekjaar is net begonnen en Dropbox wil nog snel even wat mooie cijfers neerzetten. Ook zou Dropbox plannen hebben om dit jaar naar de beurs te gaan. Meer klanten en meer positieve buzz is dus welkom. De 80.000 betalende zakelijke klanten vallen echter in het niet, vergeleken met de 300 miljoen consumenten die al gebruik maken van Dropbox.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties