Duitse iPhone: ‘Apple had er meer uit kunnen halen’
Voor Deutsche Telekom komt de iPhone als geroepen. Maar deskundigen uit de bedrijfstak twijfelen of Apple er op middellange termijn wel van profiteert. “Voor T-Mobile is de samenwerking zeer voordeling, omdat het concern uit Bonn goede sier kan maken het met merkaura van Apple. Telekom-baas René Obermann kan het hebben om rond de 30 procent van de iPhone-omzet aan Apple af te geven. De overeenkomst loon zich omdat de iPhone-gebruikers meer omzet opleveren dan de klassieke klant.” Maar Apple had er, net als eerder met de iPod, meer uit kunnen halen.
Apple had via een outsourcing-contract de iPhone als eigen mobiel telefoonmerk kunnen lanceren – als virtuele netwerkoperator (MVNO). In plaats daarvan maakt moet de klant wisselen van mobiele operator. Apple had met een eigen mobiel telefoonmerk een veel hogere klantenbinding kunnen bereiken en gebruikmaken van de eigen cultstatus, merkte consultant Edgar Schnorpfeil op in een discussie voor het vaktijdschrift Funkschau. Klanten hebben misschien geen zin om klant van AT&T of T-Mobile te worden en zien daarom af van de aankoop van een iPhone.
Volgens Omar Khorshed, topman van billing-bedrijf Acoreus (zie foto), zou Apple zelfs volledig zelfstandig op de markt kunnen opereren, door gebruik te maken van een flexibel white-label-platform. Daarmee zit het bedrijf niet vast aan één operator, maar kan zich flexibel aan de markt aanpassen. Er zijn partijen – ongetwijfeld kan Acoreus dat ook – die de hele operationele afhandeling voor hun rekening nemen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties