ARKit komt traag op gang: er zijn nog geen duizend apps
Apple ziet augmented reality als een belangrijke techniek voor de toekomst. Er gaat dan ook geen maand voorbij of Tim Cook geeft in een interview aan hoe belangrijk het voor Apple is. Nieuwe marktcijfers laten nu zien dat ontwikkelaars in september vol enthousiasme op ARKit-toepassingen zijn gedoken, maar dat daarna de interesse snel terugliep.
Nog geen duizend apps met ARKit
Apptopia onderzocht hoe ARKit de afgelopen vier maanden is gebruikt. In september brachten ontwikkelaars zo’n 300 ARKit-apps uit en in oktober volgden er circa 200. Daarna zakte het aantal in de daaropvolgende maanden naar 155 en 170. Apptopia denkt dat er momenteel nog geen duizend apps beschikbaar zijn in de App Store, die gebruik maken van ARKit. Onderstaande grafiek laat goed de ontwikkelingen zien.
Van de huidige ARKit-toepassingen gaat het in 30 procent van de gevallen om games en bij 13,2 procent om entertainment. De rest betreft onderwijs, foto en video, lifestyle en overig. Die laatste categorie ‘overig’ is met 24,2 behoorlijk groot.
Uit een eerder onderzoek bleek dat er vanuit gebruikers vooral interesse is voor games, als het om ARKit-toepassingen gaat.
Is er reden tot paniek bij Apple? Waarschijnlijk niet. Het is niet zo dat mensen vanwege augmented reality veel nieuwe iPhones kopen en ARKit staat nog aan het begin. Het is logisch dat er de eerste maand meer apps uitkomen en dat het daarna wat afzwakt. Bij Apple TV-apps zagen we dat ook. Sommige ontwikkelaars zijn misschien nog met hun apps bezig of hebben wel plannen met ARKit, maar willen eerst afwachten wat anderen doen.
ARKit is een software-framework voor iOS, waarmee ontwikkelaars gemakkelijk augmented reality-toepassingen kunnen maken. Daarbij wordt de werkelijke wereld voorzien van een extra laag met digitale objecten en informatie. Je kijkt daarbij via de iPhone-camera en ziet extra informatie op het scherm. Zo kun je bijvoorbeeld een meubelstuk in je kamer zetten of een draak in je achtertuin. Wat ARKit zo bijzonder maakt is dat Apple het zware werk al voor de ontwikkelaars heeft gedaan en dat het er veel realistischer uitziet dan eerdere oplossingen. De objecten in beeld bewegen realistisch mee, als jij je iPhone beweegt.
Tim Cook gaf in interviews meermaals aan hoe belangrijk hij augmented reality vindt. Hij noemde het zelfs even groot als de smartphone”.
Ik zie AR als een groot idee, als de smartphone. De smartphone is voor iedereen, we hoeven niet te denken dat de iPhone voor een bepaalde bevolkingsgroep is, of een bepaald land of een verticale markt; het is voor iedereen. Ik denk dat AR net zo groot is, het is gigantisch.
Nu maar hopen dat Cook’s hooggespannen verwachtingen waarheid worden. In een ander interview waarschuwde Cook al dat we niet te veel naar de apps van vandaag moeten kijken:
Ik zie AR als fundamenteel. Niet vandaag, niet de apps die je vandaag in de App Store ziet, maar wat het gaat worden, wat het kan worden. Ik denk dat het diepgaand is, en ik denk dat Apple in een unieke positie zit om daarin een leidende rol te nemen.
Via: Venturebeat
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 13 reacties