ARKit komt traag op gang: er zijn nog geen duizend apps

ARKit komt maar langzaam op gang: er zijn momenteel nog geen duizend apps beschikbaar die gebruik maken van Apple's oplossing voor augmented reality. Is er nog hoop?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ARKit-apps met augmented reality

Apple ziet augmented reality als een belangrijke techniek voor de toekomst. Er gaat dan ook geen maand voorbij of Tim Cook geeft in een interview aan hoe belangrijk het voor Apple is. Nieuwe marktcijfers laten nu zien dat ontwikkelaars in september vol enthousiasme op ARKit-toepassingen zijn gedoken, maar dat daarna de interesse snel terugliep.

Nog geen duizend apps met ARKit

Apptopia onderzocht hoe ARKit de afgelopen vier maanden is gebruikt. In september brachten ontwikkelaars zo’n 300 ARKit-apps uit en in oktober volgden er circa 200. Daarna zakte het aantal in de daaropvolgende maanden naar 155 en 170. Apptopia denkt dat er momenteel nog geen duizend apps beschikbaar zijn in de App Store, die gebruik maken van ARKit. Onderstaande grafiek laat goed de ontwikkelingen zien.

Aantal ARKit-apps in de App Store

Van de huidige ARKit-toepassingen gaat het in 30 procent van de gevallen om games en bij 13,2 procent om entertainment. De rest betreft onderwijs, foto en video, lifestyle en overig. Die laatste categorie ‘overig’ is met 24,2 behoorlijk groot.

ARKit appsverdeling

Uit een eerder onderzoek bleek dat er vanuit gebruikers vooral interesse is voor games, als het om ARKit-toepassingen gaat.

Is er reden tot paniek bij Apple? Waarschijnlijk niet. Het is niet zo dat mensen vanwege augmented reality veel nieuwe iPhones kopen en ARKit staat nog aan het begin. Het is logisch dat er de eerste maand meer apps uitkomen en dat het daarna wat afzwakt. Bij Apple TV-apps zagen we dat ook. Sommige ontwikkelaars zijn misschien nog met hun apps bezig of hebben wel plannen met ARKit, maar willen eerst afwachten wat anderen doen.

ARKit is een software-framework voor iOS, waarmee ontwikkelaars gemakkelijk augmented reality-toepassingen kunnen maken. Daarbij wordt de werkelijke wereld voorzien van een extra laag met digitale objecten en informatie. Je kijkt daarbij via de iPhone-camera en ziet extra informatie op het scherm. Zo kun je bijvoorbeeld een meubelstuk in je kamer zetten of een draak in je achtertuin. Wat ARKit zo bijzonder maakt is dat Apple het zware werk al voor de ontwikkelaars heeft gedaan en dat het er veel realistischer uitziet dan eerdere oplossingen. De objecten in beeld bewegen realistisch mee, als jij je iPhone beweegt.

Bekijk ook

ARKit 6 in iOS 16

Alles over ARKit, Apple’s eigen augmented reality platform

Dankzij ARKit kunnen ontwikkelaars eenvoudig augmented reality-toepassingen maken voor hun iPhone- en iPad-apps. Maar wat is Apple’s ARKit precies, op welke toestellen werkt het en in welke apps is het beschikbaar? Je leest het in deze gids.

Tim Cook gaf in interviews meermaals aan hoe belangrijk hij augmented reality vindt. Hij noemde het zelfs even groot als de smartphone”.

Ik zie AR als een groot idee, als de smartphone. De smartphone is voor iedereen, we hoeven niet te denken dat de iPhone voor een bepaalde bevolkingsgroep is, of een bepaald land of een verticale markt; het is voor iedereen. Ik denk dat AR net zo groot is, het is gigantisch.

Nu maar hopen dat Cook’s hooggespannen verwachtingen waarheid worden. In een ander interview waarschuwde Cook al dat we niet te veel naar de apps van vandaag moeten kijken:

Ik zie AR als fundamenteel. Niet vandaag, niet de apps die je vandaag in de App Store ziet, maar wat het gaat worden, wat het kan worden. Ik denk dat het diepgaand is, en ik denk dat Apple in een unieke positie zit om daarin een leidende rol te nemen.

Via: Venturebeat

Reacties: 13 reacties

  1. Heel leuk dat AR, maar ik zei weinig toepassing zodat je het dagelijks gebruikt. Het is te omslachtig alleen interessant voor een aantal hele concrete toepassingen. Dat gaat aan de massa voorbij

  2. Ik heb inderdaad ook nog geen enkele app gezien waar het meerwaarde heeft. Het is tot nu toe niet meer dan een leuke gadget.

  3. Arkit maakt het weliswaar makkelijker maar het is voor ontwikkelaars nog steeds een lastige klus om een ar app te bouwen.

  4. Leuk idee, maar vind het niet alleen omslachtig, ook de uitvoering niet goed. MeasureAR ofzoiets werkt bv voor geen meter

  5. Zoals Cook al zei:
    Ik zie AR als fundamenteel. Niet vandaag, niet de apps die je vandaag in de App Store ziet, maar wat het gaat worden, wat het kan worden.

  6. Het gaat snel vervelen om met je iPhone om je heen te zwaaien als een venstertje over de werkelijkheid heen. Net als Layar jaren geleden: supercool concept totdat je er meer dan een kwartier mee gewerkt hebt.
    Nog geen toegevoegde waarde, dus nog geen boterham voor developers.
    Pas met een niet al te lelijke en niet al te dure, draadloze bril wordt het interessant.
    Magic Leap komt dit jaar hopelijk eindelijk met iets dat een beetje in de buurt komt.

  7. Hm, die vertaalapp die je voor Cook’s citaten gebruikt, is ‘m nog niet. Of Tim spreekt werkelijk in zulke niet te volgen hypertaal, dat kan natuurlijk ook 🤨

  8. Ik ben ervan overtuigd dat dit wél aan gaat slaan zodra er Brillen komen om AR te kunnen zien.
    Nu is het alleen maar lastig want je moet je iPhone of iPad in rare standen houden en om je heen bewegen om iets te kunnen zien. Als ik op de bank hang is dat het laatste waar ik zin in heb.

  9. Origineel geplaatst door Daan
    MeasureAR ofzoiets werkt bv voor geen meter

    Laat staan centimeter 😁

  10. 2000 inmiddels.

    Apple’s announcement also attempts to dispel a report yesterday that claimed there are fewer than 1,000 ARKit-enabled applications in the App Store. The company touts that “customers are now enjoying” almost 2,000 ARKit applications across all categories

    (bron)

  11. Komen de mensen weer met die bril.
    Niemand gaat extra hardware kopen voor AR als je een mini supercomputer in je hand hebt.

    De usecase voor AR is zo beperkt dat dat prima kan met je iPhone.

  12. Gezelschapsspellen met AR? RPG’s op je tafel? Ik zie er wel wat in. AR-games (in de stijl van Pokémon) lijken me ook wel een toekomst te hebben.
    En zelfs die bril zie ik nog wel lukken, maar dan wel niet 24/7 op je neus, maar bijvoorbeeld tijdens het autorijden (gps) of tijdens het uitvoeren van een operatie of één of andere taak.

    Het gaat nog even duren voor mensen zich er wat bij voor gaan kunnen stellen, maar dat komt wel. Het zal alleen niet zo snel gaan als sommige mensen zouden willen. De verwachtingen van journalisten en het publiek liggen tegenwoordig véél te hoog.

  13. @Gabor: Wacht maar af… dit gaat de toekomst worden…