Duolingo ken je als de app waarmee je gratis vreemde talen kunt leren. Maar daar komt verandering in: de makers van de app gaan een betaald abonnement invoeren en zoeken naar meer manieren om geld te verdienen. Het abonnement is deze week al ingevoerd in de Android-app en zal naar verwachting ook snel in de iPhone-app te vinden zijn.

Duolingo’s betaalde abonnementen
Mensen die een betaald abonnement nemen op Duolingo krijgen geen advertenties te zien in de app en ze kunnen bovendien lessen downloaden om offline te bekijken. Bovendien krijg je er een goed gevoel van, want als inwoner van een rijk land maak je het mogelijk om miljoenen anderen wereldwijd gratis te laten studeren.
Duolingo wil €9,99 per maand gaan rekenen. Het abonnement is optioneel en je kunt de app dus nog steeds gratis blijven gebruiken, met advertenties. Volgens een woordvoerder van Duolingo is dit de manier om uit de kosten te komen. Momenteel is het bedrijf $42.000 per dag kwijt aan serverkosten, salarissen en andere kosten om de dienst te laten draaien. Het afgelopen jaar zijn de kosten alleen maar gestegen. Investeerders hebben in de loop der jaren 84 miljoen dollar in het bedrijf gepompt en willen nu wel een keer zien dat er winst wordt gemaakt.
Tientje per maand is niet verplicht
Het was overigens al bekend dat Duolingo wilde gaan experimenteren met manieren om geld te verdienen. CEO Luis von Ahn had al laten doorschemeren dat er werd gekeken naar advertenties of in-app aankopen. Von Ahn vindt dat hij liever geen advertenties had gezien, maar wil kijken of een kleine niet-opdringerige advertentie aan het einde van elke les gebruikers wegjaagt.
Mocht je de advertenties toch storend vinden, dan kun je dus Duolingo Plus nemen, het betaalde abonnement. Dat is in ieder geval veel goedkoper dan lessen volgen bij een taleninstituut.
In het verleden experimenteerde Duolingo met het maken van vertalingen door gebruikers, waarbij meerdere mensen gezamenlijk moesten stemmen om een vertaling goed te keuren. Dit bestaat nog steeds, maar is minder belangrijk geworden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Misschien is het slimmer om startups eerst eens een verdienmodel te laten ontwikkelen voordat men ze jarenlang een hele groep mensen met gratis diensten laat binden op kosten van investeerders.
Het is werkelijk niet te geloven. Van een gratis app, n.b. met vele vrijwilligersbijdragen, naar een freemium-model met €10 p.m. afkoopsom. Dat is niet niks. Of het lang zo blijft is ook maar de vraag, Babbel bewandelde hetzelfde pad en slaagde er niet in.
Ik vind de reclames nu al vervelend en ga na deze aankondiging Duolingo verwijderen. Wat een teleurstelling.
@Tevilnelg: Toch is het denk ik onvermijdelijk bij dit soort tech start-ups. Er moet eerst een publiek gecreëerd worden en dat lukt het best als je het eerst een tijdje gratis weggeeft. Anders zit je jarenlang te investeren voor anderhalve man en een paardekop.
Bij veel investeerders gaat het ook niet eens om het opbouwen van een winstgevend bedrijf met een duurzame inkomstenstroom, maar de potentie om het ooit te verkopen aan partijen als Microsoft en Google. De insteek is anders dan wanneer je een koffietentje in Nederland begint; dan moet het zo snel mogelijk break-even draaien.
Eigenlijk is Duolingo wel succesvol geweest, wat opbouwen van naamsbekendheid en aantallen gebruikers betreft. Iedereen kent het, iedereen associeert het met gratis talen leren. Al vraag ik me af hoeveel gebruikers echt zijn blijven hangen. Ik heb een aardig rijtje vrienden toegevoegd, maar de meeste zijn niet verder gekomen dan les 1.
Ik denk dat verdienmodellen voor telefoonapps sowieso lastig zijn.
Een Microsoft heeft al naamsbekendheid, en iedereen weet al wat Office is. Maar een Duolingo heeft dat niet.
Dat zou anders zijn geweest als hun app aanvullend was geweest op een bestaand verdienmodel via andere media.
Nu vind ik Duolingo best leuk, toch vind ik het een nogal beperkte app – je krijgt geen uitleg over de structuur van de nieuwe taal, puur simpele oefeningen. Dat is prima voor gratis. Maar voor €9,99 per maand verwacht ik toch een professionelere inhoud. (Vanuit t Nederlands kun je op dit moment alleen Engels leren.)