Sinds afgelopen woensdag zijn sommige nummers in de iTunes Store in prijs verhoogd van $0,99 naar $1,29. De impact op lange termijn is nog niet helemaal duidelijk, maar Billboard heeft al wel ontdekt dat de prijsverhoging invloed had op de verkoopcijfers. Gemiddeld daalden de veertig duurdere nummers 5,3 plaatsen in de Top 100.
De resterende zestig nummers die op $0,99 bleven steken schoven gemiddeld tweeënhalve plek naar boven op. Toch betekent het niet meteen dat Apple minder omzet heeft. In tegendeel: pas wanneer de verkoopcijfers meer dan 23,3% zakken is de prijsverhoging nadelig voor Apple.
Billboard geeft wel aan dat nog andere factoren kunnen meespelen bij de positiewisselingen van de nummers, zoals aantal keren dat een nummer op de radio wordt gespeeld of vertoning op de startpagina van iTunes.
Meer info: Billboard
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties