Vliegmaatschappij easyJet heeft een proef aangekondigd met iBeacon-technologie op verschillende luchthavens. De proef is volgens het bedrijf bedoeld om de gebruikerservaring op luchthavens te verbeteren en zal gedurende deze zomer op enkele ‘geselecteerde’ luchthavens plaatsvinden. Het gaat om de Londense luchthavens Luton en Heathrow, evenals Charles de Gaulle in de Parijs. De functionaliteit is toegevoegd in een kleine update voor de officiële easyJet-app.
De iBeacon-technologie maakt het mogelijk om op korte afstand iOS-apparaten te kunnen herkennen en die te voorzien van specifieke informatie. De afgelopen tijd zagen we hiervan al verschillende voorbeelden. Zo zet het Groninger Museum de technologie in voor extra informatie over schilderijen. Ook kan het gebruikt worden in winkels om bijvoorbeeld betalingen eenvoudiger te maken. In iOS 8 heb je op basis van je locatie nog sneller toegang tot apps. Voor snelle toegang worden relevante apps van bijvoorbeeld winkels op het toegangsscherm getoond. Dit zou ook voor easyJet een interessante toepassing kunnen zijn.
easyJet is voor zover bekend de eerste vliegmaatschappij die met iBeacons gaat experimenteren. De iPhone-app bood al ondersteuning voor PassBook om je vliegticket op te kunnen slaan. Dankzij de iBeacons krijgen passagiers op eerder genoemde luchthavens een melding op hun iPhone als ze bij de bagage-invoer en de beveiliging zijn aanbeland. De melding vraagt hen om hun boardingpass gereed te houden voor een snelle afhandeling. EasyJet zou het ook kunnen gebruiken om klanten persoonlijke aanbiedingen en koopsuggesties te kunnen doen.
Als de proef succesvol blijkt en klanten enthousiast zijn, wil easyJet de iBeacons op alle luchthavens in Europa gaan inzetten.
Downloaden: easyJet (gratis, iPhone, iOS 7.0+)
Openingsfoto: Doug (Flickr Creative Commons)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het feit dat niet bekend is wat ze er mee gaan doen, baart mij al zorgen. Een ding staat vast, ze zullen niets doen om het de klant makkelijker te maken, zonder dat er kosten tegenover staan.
@Flieps: Ik vind dat wel een gevaarlijke uitspraak. Waarom zouden ze niets doen om het de klant makkelijker te maken, zonder extra kosten? Als je de beleving op de juiste manier implementeert zul je positieve reacties krijgen -> marketing. iBeacons zijn voor zulke situaties uitstekend geschikt.
Ik kan echter nergens terugvinden waarom ze ‘mogelijk’ persoonlijke aanbiedingen en koopsuggesties aan de klant willen aanbieden. Als de proef zich richt op gebruikservaring denk ik dat de ‘persoonlijke aanbiedingen’ de minste kans maken omdat dit de beleving rond de vliegmaatschappij niet direct zal beïnvloeden. (Taxfree shoppen misschien, maar dit is niet uniek voor Easyjet).
@Flieps: Onzin, easyJet heeft gebruiksvriendelijkheid altijd voorop staan. De app en site bijvoorbeeld zijn heel goed, daar kan menig airline nog een puntje aan zuigen. Ze zullen het echt wel officieel gaan aankondigen
Ben zelf ook tevreden met EasyJet. Passbook heb ik al een aantal keren kunnen gebruiken en het wordt enorm goed door ze omgezet. Personeel was helemaal op de hoogte en alles werkte naar behoren.
Meanwhile, RyanAir heeft een ontzettend schamele app, een met reclame doordrenkte website en geen Passbook.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat dit volledig online gaat. Benieuwd hoe Easyjet dit goed gaat inzetten en het zijn klanten makkelijker gaat maken.