eBay verkocht elke 13 seconden een Apple Watch
Voor het aanschaffen van sint- en kerstcadeautjes denk je misschien niet direct aan eBay. Toch doet de veilingsite steeds meer alsof het een gewone winkel is en dat is gebleken tijdens Black Friday, de grote jaarlijkse uitverkoop in de VS. Elke 13 seconden werd er een Apple Watch verkocht.
Horloges en fitnesstrackers populair
Opvallend was dat horloges in het algemeen erg populair waren: elke 3 seconden werd er een horloge verkocht. Ook Pokémon-spullen, LEGO en laptops waren populair. Elke 15 seconden werd er een Fitbit verkocht en elke 18 seconden ging er een drone over de toonbank. De iPhone staat op een respectabele negende plaats: elke 30 seconden werd er eentje verkocht via eBay. Helaas zijn soortgelijke cijfers niet voor Nederland bekendgemaakt, maar het geeft wel aan hoe digitaal de voorkeur van de kerstman dit jaar is.
Bij eBay denk je aan tweedehands spullen, unieke items en verzamelaars (hoewel die laatste rol inmiddels is overgenomen door Catawiki). Je zou er misschien niet zo snel je sint- en kerstcadeaus inslaan. Toch probeert eBay zichzelf een andere uitstraling te geven, als winkel waar je ook nieuwe spullen koopt. Ze deden daarom gewoon mee aan Black Friday, met een overzicht van de beste koopjes die via de site te vinden waren. Net als bij Amazon en Bol.com worden de spullen geleverd door meerdere partijen, terwijl het lijkt alsof je alles in één winkel koopt. Geen tweedehands troep dus, maar spullen die nieuw in de doos zitten.
De meeste producten werden aangeschaft via een smartphone of tablet, niet op de computer. Dat horloges en wearables het zo goed deden, is wel opmerkelijk te noemen. Vorig jaar stond de lijst met meest populaire Black Friday-producten nog vol met externe harde schijven, notebooks en PlayStation-games. Wearables kwamen niet in de lijst voor en ook horloges waren vorig jaar een stuk minder in trek. We kunnen alleen maar gissen hoe dat komt: zou Apple’s nieuwe focus op fitnessfuncties van de Apple Watch hebben meegeholpen?
Amerikaanse webwinkels hebben tijdens Black Friday meer dan 3 miljard dollar omzet gegenereerd, volgens ruwe schattingen van Adobe. Dat is 11,4 procent meer dan vorig jaar. Daarmee is een absoluut record gebroken. Van de omzet kwam 1 miljard dollar via mobiele apparaten binnen. Ook wat dat betreft is het jammer dat er geen gegevens voor Nederland zijn verzameld, zodat we het met Amerikaanse cijfers moeten doen.
Cyber Monday: nog meer koopjes
Na Black Friday volgt Cyber Monday, een dag die traditioneel is bedoeld voor online verkopen. In Nederland loopt dat echter wat door elkaar: de meeste aanbiedingen van Black Friday waren ook dit weekend nog geldig en sommige winkeliers gaan gewoon door tot de voorraad op is. Het loont dus de moeite om nog even te kijken in onze overzichten van Black Friday of er nog spullen zijn die nog verder zijn afgeprijsd:
https://www.iculture.nl/nieuws/black-friday-2016-beste-koopjes-apple-fans/
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties